مامای همراه شما / پرگ

کاهش شدت واریس در بارداری

کاهش شدت واریس در بارداری

درباره ی ابتلا به واریس در «بارداری» در مقالات گذشته توضیحاتی دادیم اما در این مقاله بیشتر درباره ی اقداماتی برای کاهش آن و هم چنین افرادی که در معرض این خطر هستند، صحبت کرده ایم. دانستن این نکات برای «مادر باردار» بسیار مفید خواهد بود.

بسیاری از زنان در طول بارداری دچار واریس می‌شوند. اما علت بروز واریس در این دوران چیست؟ چگونه می توان به درمان آن پرداخت؟ چه راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟

رگ‌های واریسی همان رگ‌های متورم و ملتهبی هستند که اغلب نزدیک سطح پوست بیرون می‌زنند. این رگ‌ها ممکن است به شکل رگ‌های کج مایل به ارغوانی، مایل به آبی یا با رنگ‌های تیره در پاها آشکار شوند.

درحالی‌که بسیاری از زنان هیچ‌گونه احساس ناراحتی از واریس ندارند، افراد دیگر ممکن است احساس تپش یا سوزش در آن داشته باشند. این مورد مخصوصاً برای بانوانی اتفاق می‌افتد که در طول روز زمان زیادی را روی پاهای خود می‌ایستند.

چه افرادی در معرض خطر واریس قرار دارند؟

  • زنانی که چندین بار باردار شده‌اند
  • داشتن اضافه‌وزن یا افزایش وزن بیش از اندازه در طول بارداری
  • وجود سابقه‌ی خانوادگی از واریس
  • ایستادن یا نشستن برای زمانی طولانی تر از حالت طبیعی

خوشبختانه شما می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا شدت واریس در طول بارداری را به حداقل برسانید.

در اینجا چند اقدام ساده آورده شده است:

  • هر زمان که امکان دارد پاهایتان را بالا ببرید. این کار بسیار اهمیت دارد، خواه وقتی شما در محل کار پشت میزتان هستید و خواه در هنگام شب وقتی دراز کشیده‌اید.
  • اطمینان یابید که مقدار مناسبی وزن اضافه کرده‌اید. حمل وزن زیاد می‌تواند در ایجاد واریس نقش داشته باشد.
  • مرتب ورزش کنید تا به بهبود گردش خون و کاهش خطر تجمع خون در رگ‌هایتان کمک کنید.
  • جوراب‌های واریس مخصوص دوران بارداری که برای شما فشار تدریجی ایجاد می‌کنند بخرید. این جوراب‌ها نه تنها به کاهش برآمدگی رگ‌ها کمک می‌کنند، بلکه به کاهش هرگونه تورمی که شما در زمان بارداری در اندام خود تجربه خواهید کرد نیز کمک می‌نمایند. شما می‌توانید این جوراب‌ها را از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و یا داروخانه‌ها تهیه کنید. این جوراب‌ها بر خلاف جوراب شلواری‌های عادی نسبتاً ضخیم هستند و به حفظ گردش خون کمک می‌کنند. همچنین اگر این جوراب‌ها اولین چیزی باشند که صبح ‌پوشیده می‌شوند می‌توانند از تجمع خون در پاهای شما جلوگیری کنند.
  • از ایستادن یا نشستن بی‌حرکت برای مدت طولانی خودداری کنید. زمانی که پشت میزتان هستید وقفه‌های منظم برای استراحت داشته باشید تا حرکات کششی انجام دهید و در حالت ایستاده نیز هر از گاهی وزن خود را جابه‌جا کنید. این کار به کاهش مقدار فشار روی پاهای شما کمک کرده و گردش خون را نیز بهبود می‌بخشد. مرتباً انگشتان شست پا را تکان دهید و ماهیچه‌های خود را منقبض کنید تا به گردش خون بهتر در پاها کمک کنید.

آیا واریس برطرف می‌شود؟

اگر پس از زایمان متوجه شدید که واریس همچنان برای شما دردسرساز است می‌توانید با یک جراح حرفه‌ای مشورت کنید تا به شما برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین درمان کمک کند. بسیاری از رگ‌های واریسی را می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی مدرن به حداقل رساند یا حذف کرد. اگر تصمیم به درمان رگ‌های خود گرفتید احتمالاً باید تا زمان به دنیا آوردن کودک خود صبر کنید، در غیر این صورت ممکن است در بارداری‌های بعدی با گسترش رگ‌های واریسی مواجه گردید.

شدت واریس در بسیاری از خانم‌ها بعد از دوران بارداری کاهش می‌یابد. اما بعضی افراد ممکن است حس کنند هنوز اذیت می‌شوند. تعداد کمی از خانم‌ها هم در زمان بارداری بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون در رگ‌های خود می‌باشند. این شرایط باید توسط پزشک بررسی شود. در برخی از موارد لخته خون ایجادشده نیاز به درمان دارد.

 

برچسب ها: ,

Back to top