مامای همراه شما / پرگ

کمر درد دوران بارداری

کمر درد در «بارداری» یکی از شایع ترین مشکلات ‌می‌باشد، که اکثر مادران باردار در «دوران بارداری» به این مشکل بر می‌خورند، از عوامل کمر درد در این دوران می‌توان به کشش عضلات پشت کمر اشاره کرد که اصولا در سه ماه دوم بارداری تشدید پیدا می کند که به دلیل تغییر مرکز ثقل است،  یکی دیگر از عوامل ضعف عضلات شکم است که گاهی باعث بروز کمر درد است زیرا این غضلات  به طور نرمال حالت کمکی و پشتیبانی از ستون فقرات را دارند. عضلات شکم در «بارداری» و «دوران بارداری» عضلات مهمی هستند.

طی بارداری، عضلات شکم کشیده شده و ممکن است دچار ضعف شوند که در نتیجه منجر به درد پشت می شود. این تغییرات همچنین ممکن است که مادر را مستعد آسیب حین ورزش نماید.

هورمونهای بارداری ممکن است منجر به کمردرد شود. هورمونی برای ایجاد کانال منسب زایمانی برای خروج بچه ،لیگامانها را در مفاصل متحمل وزن لگن مادر شل می کند. این شل کردن ،مفاصل را انعطاف پذیر می کند اما اگر خیلی تحرک پذیر شود منجر به کمردرد می شود.

چه کار می توان انجام داد ؟

برای کمک به جلوگیری از کمردرد باید بدانید چگونه بایستید یا حرکت کنید :

– کفش پاشنه کوتاه با قوس مناسب بپوشید

– برای بلند کردن اشیای سنگین از دیگران کمک بخواهید

– اگر مجبورید مدت طولانی بایستید یک پا را بر روی یک پایه قرار دهید

– تشک شما خیلی نرم نباشد

– برای برداشتن اشیا از حد کمر بیشتر خم نشوید ، با خم کردن زانوها ابتدا بنشینید و بعد آن را بردارید.

– بر روی صندلی با ساپورت خوب برای کمر بنشینید یا برای ناحیه تحتانی کمر از یک بالش کوچک استفاده کنید.

– هنگام خوابیدن بر روی پهلو بین دو پای خود از یک یا دو بالش استفاده کنید.

– بر روی ناحیه دردناک از گرما یا سرما استفاده کنید یا آن را ماساژ دهید.

ورزش برای پشت می تواند به کم کردن درد پشت کمک کند. ورزش عضلات حمایت کننده پشت و پاها را تقویت می کند یا تحت حرکات کششی قرار می دهد و برای آنها وضعیت خوب ایجاد می کند وعضلات پشت شکم لگن و فوقانی بدن را قوی می کند.

این ورزشها نه تنها رفع کمردرد کمک می کند بلکه مادر را برای زایمان آماده می کند. ورزش داخل آب و پیاده روی طی بارداری بی خطر است و برای پشت عالی می باشد.

اسیدهای امگا ۳ برای زنان باردار اهمیت دارند زیرا به کاهش امکان ابتلا به پیش تشنج بارداری کمک می‌کند. پیش تشنج بارداری عارضه‌ بالقوه خطرناکی است که شاید در اواخر دوران بارداری پیش بیاید و در صورت درمان نشدن به تشنج و اثرات خطرناک دیگر منتهی می‌شود. نشانه‌های پیش تشنج بارداری فشار خون بالا، احتباس مایعات، افزایش زیاد وزن و وجود پروتئین در ادرار است. برای جبران این بیماری می‌توان از محصولات لبنی استفاده کرد که حاوی امگا ۳ هستند. پنیرهای امگا ۳ یکی از این محصولات هستند. این نوع پنیر در حال حاضر در بازار موجود است و با مصرف آنها می‌توان بخش بزرگی از نیاز بدن به این ماده را تامین کرد.

برچسب ها: ,

Back to top