مامای همراه شما / پرگ

کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

یکی از موارد شایع در «بارداری» کم خونی است. از این رو «مادران باردار» به مصرف آهن در «بارداری» بسیار توصیه شده اند. کم خونی دلایلی دارد که در ادامه آورده ایم. «مادران باردار» با شناخت این دلایل می توانند به کم خونی خود پی برده یا در صورت امکان از آن جلوگیری نمایند.

در دوران بارداری نیاز بدن زن باردار به آهن به میزان زیادی افزایش می یابد. آهن به منظور تولید هموگلوبین خون  ضروری می‌باشد و دوران بارداری زمانی است که مقدار خون بدن شخص باردار  تا ۵۰% حد طبیعی بیشتر می‌شود. برای تولید  هموگلوبین به میزان لازم که حجم خون مناسب ساخته شود آهن اضافی لازم است. بدن شما مقداری آهن اضافی نیز برای مصارف جفت و جنین نیاز دارد.

علل بروز کم خونی در دوران بارداری :

–  تهوع و استفراغ در دوران بارداری

– بارداری‌های پشت سرهم و بدون فاصله

–  دو یا چند قلو بودن جنین‌ها

– نوع دیگر کم‌خونی که ندرتاً اتفاق می‌افتد و در اثر کمبود ویتامین  B12 اتفاق می‌افتد  و بیشتر در افرادی که سابقه رژیم طولانی گیاه‌خواری  دارند دیده می‌شود و در کسانی که بیماری ژنتیکی خاصی دارند که روده‌های آن‌ها مواد مغذی را جذب نمی‌کند.

– داشتن اختلالات ارثی و ژنتیکی کم خونی مانند سلول‌های خونی داسی شکل

– کم خونی ناشی از بیماری‌های کلیوی و آرتریت روماتوئید

– کم خونی ناشی از تالاسمی‌ها که در این‌گونه افراد میزان هموگلوبین به طور ژنتیکی کمتر از حالت طبیعی است . که این‌گونه افراد بایستی پیش از بارداری مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند .

– خونریزی‌های احتمالی در دوران بارداری

بیشتر زنان در دوران پیش از بارداری نیز با مشکل کم خونی مواجه می‌باشند و بارداری‌ را بدون ذخیره  کافی  آهن آغاز می‌کنند و در نهایت در ماه‌های پایانی بارداری با مشکل کمبود آهن شدید مواجه می‌شوند و این مسئله با زایمان و تولد نوزاد ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب ها: , ,

Back to top