مامای همراه شما / پرگ

کودک مقاوم تر با زایمان طبیعی

شاید زیاد درباره حسنات «زایمان طبیعی» برایتان گفته باشیم و دلیل های مختلفی را نیز ارائه کرده باشیم اما در این مطلب میخواهیم از جنبه های دیگری به این قضیه نگاه کنیم و بیشتر به «نوزاد» تازه به دنیا آمده توجه کرده ایم.

متخصصان معتقدند خطر ابتلای مادر به بیماری­های عفونی رحم و اعضای مجاورش مانند مثانه و کلیه، ‌در زایمان طبیعی بسیار کمتر از سزارین است. به طوری که در بعضی تحقیقات احتمال عفونت در سزارین­های انتخابی سه برابر زایمان طبیعی گزارش شده.

علاوه بر این نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می­‌آیند نسبت به سزارینی‌‌ها در برابر بیماری و حساسیت‌ها مقاوم‌ترند. دستگاه گوارش نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند دارای باکتری‌های مفیدی ‌است که ‌مقاومت کودک را در برابر بیماری­ها به خصوص بیماری‌های عفونی بالا می‌برند، اما نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می‌آیند به ‌دلیل نداشتن این باکتری‌ها بیشتر به حساسیت غذایی، اسهال و آسم مبتلا می­شوند.

شاید باورتان نشود اما خونی که مادر در سزارین از دست می­دهد، دو برابر مقدار خونی است که در زایمان طبیعی از دست می­رود. به طوری‌که ۳درصد خانم­ها بعد از عمل سزارین نیاز به تزریق خون پیدا می­کنند.

علاوه بر این محققان کلینیک مایو معتقدند هرچه تعداد سزارین­هایی که انجام داده­اید بیشتر باشد احتمال چسبندگی جفت به دیواره رحم (پلاسنتا آکرتا) هم بیشتر بوده و خونریزی حین زایمان تشدید می­شود. متاسفانه گاهی این مشکل چاره­ای جز در آوردن رحم از شکم باقی نمی­گذارد.

متخصصان معتقدند مشکلات تنفسی هم در زایمان طبیعی کمتر است. بیهوشی بکار رفته در سزارین باعث کم شدن ذخیره اکسیژن تنفسی نوزاد شده و گاهی او را به داروهایی برای مقابله با این مشکل نیازمند می­کند. محققان معتقدند مراحل زایمان طبیعی، نوزاد را برای زندگی در خارج از رحم آماده می­کند.

همچنین خارج شدن مایعات درون ریه­ها حین زایمان طبیعی باعث ترشح هورمون­هایی در بدن نوزاد می­شود که نقش مهمی در سلامت ریه­ها دارند. درد زایمان نیز سهم مهمی در جریان تولد دارد به طوری که نوزاد را برای تنفس در محیط خارج از رحم آماده می­کند. حالا باز بگویید که زایمان طبیعی بد و درد آور است!

برچسب ها: , , ,

Back to top