مامای همراه شما / پرگ

آنچه باید پیش از مادر شدن انجام دهید

مادر شدن اصول و قوانین خاص خود را دارد و یکی از بهترین موهبت هایی است که خدا به زنان اعطا کرده است. بنابراین شما باید هنگامی که تصمیم به بارداری گرفته اید ، باید یکسری معاینات عمومی انجام دهید. از اینرو بهترین زمان برای انجام معاینات عمومی پیش از بارداری تقریباً ۶ ماه قبل از تصمیم به باردار شدن است. پیش از اقدام به بارداری ،بایستی یکسری آزمایش ها و بررسی ها انجام گیرد که همه این معاینات نقش اساسی در سلامتی جنین و گذراندن دوران بارداری راحت برای مادر دارد. زیرا تشکیل پرونده‌ی پزشکی و دادن اطلاعات کامل به پزشک باعث خواهد شد تا شما یک مرجع مطمئن در اختیار پرشک خود قرار دهید و با اطمینان خاطر دوران بارداری خود را سپری نمایید.

تشکیل پرونده سلامت

در جلسه اول معاینات پیش از بارداری، پزشک از فرد موردنظر یکسری سوالات کلی که شامل مشخصات عمومی ، رابطه خویشاوندی با همسر، و وضعیت جسمانی را می پرسد و از اینرو پرونده فرد تشکیل می شود. در مرحله بعد سابقه بیماری های ژنتیکی و همچنین سابقه مصرف مواد مخدر و الکل و سیگار مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که فرد سابقه بارداری داشته باشد ، پزشک در مورد مشکلات احتمالی موجود در بارداری قبلی، سابقۀ سقط جنین، تولد فرزند با نقص‌های ژنتیک و همچنین نوع زایمان قبلی شما سؤال‌هایی خواهد پرسید. در طی همین مراحل اولیه سابقه ی انجام تست پاپ اسمیر و عفونت های مختلف وی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در صورت مصرف قرص یا دارویی خاص ،سابقه بیماری مزمن ، با پزشک مربوطه تماس حاصل نمائید

 چه معاینات فیزیکی را در مطب پزشک باید انجام دهید؟

  1- اندازه‌گیری قد، وزن، فشار خون و همچنین تعیین شاخص توده بدنی یا BMI شما
۲- معاینه واژن برای بررسی هر گونه توده، عفونت، تبخال یا ضایعه و همچنین بررسی هر گونه حساسیت به لمس و سایر مشکلات احتمالی
۳- بررسی وضعیت ظاهری لگن برای تشخیص هر گونه مشکل لگنی
۴- انجام تست پاپ اسمیر؛ در صورت انجام نشدن آن طی یک سال گذشته
۵- بررسی قوام و اندازه غده تیروئید با لمس آن
۶- معاینه چشم از نظر زردی برای بررسی کم خونی احتمالی
۷- معاینه شکم برای بررسی اندازه طحال و کبد
۸- گوش دادن به صدای قلب و ریه برای بررسی هرگونه مشکل احتمالی
۹- معاینۀ پستان برای بررسی هر نوع توده یا ترشحات پستان

بررسی میزان قند خون وقتی ناشتا هستید

دیابت یکی از بیماری های حساس و البته خطرناک می باشد که باید به موقع شناخته و درمان شود. یکی از آزمایش های ضروری پیش از بارداری بررسی میزان قند خون فرد می باشد . از اینرو این آزمایش توسط پزشک برای فرد تجویز می شود و درصورتی که قند خون فرد بالا باشد باید آزمایش های دیگری نیز گرفته شده و بررسی های بیشتر ی اعمال شود.

سنجش گروه خونی و RH خون

تشخیص گروه خونی و rh خون یکی دیگر از آزمایش های ضروری برای معاینات قبل از بارداری به شمار می رود. این موضوع علاوه بر آنکه به کامل شدن پرونده‌ی شما کمک می‌کند باعث می‌شود پزشک به راحتی از اختلال خونی مادر و جنین در آینده آگاه باشد و بتواند با توجه به این موضوع شما را راهنمایی کند.

آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید یکی دیگر از آزمایش های ضروری برای فرد می باشد که قبل از بارداری باید بررسی شود. آزمایش تیروئید عملکرد نیروئید شما را نشان خواهد داد و شما از داشتن یا نداشتن این بیماری اطمینان حاصل خواهید کرد.

واکسن هپاتیت B

اگر قبلاً این واکسن را تزریق نکردید و نتایج آزمایش خون نشان دهد که نسبت به این ویروس ایمنی ندارید، ممکن است تزریق واکسن هپاتیت B برای شما تجویز شود. زیرا در صورت عدم تزریق ممکن است برای فرد مشکلات فراوانی ایجاد نماید.

سرخجه

واکسن سرخجه یکی از واکسن هایی است که هر فردی در طول زندگی خود از آن استفاده می کند . در صورتی که شما اطلاعی از تزریق این واکسن ندارید می توانید براحتی با انجام آزمایشی میزان ایمنی بدن خود را بسنجید و از تزریق این واکسن اطمینان حاصل نمائید.در این حالت اگر نیاز باشد تزریق این واکسن برای شما تجویز خواهد شد. پس از تزریق واکسن سرخجه باید یک ماه صبر کنید و بعد برای بارداری اقدام کنید.

سابقه‌ی واکسیناسیون

باید در نظر داشته باشید که ،در صورتی که شما کارت واکسیناسیون دارید ، حتما باید آن را به پزشک خود نشان دهید تا اطلاعات کاملی از شرایط ایمنی بدن شما در برابر بیماری‌های مختلف داشته باشد.

واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا در زمان بارداری می تواند برای مادر مفید باشد اما به شزطی که تحت نظر پزشم انجام شود. زیرا اگر آنفولانزا در زمان بارداری فرد باردار شیوع پیدا کند ، تزریق واکسن آنفولانزا می تواند برای مادر و جنین بسیار مفید باشد.

آیا شما نیز قبل از بارداری ،معاینات مربوط به قبل از بارداری را انجام داده اید؟

برچسب ها: ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top