برنج قهوه‌ای

شاید واژه ی برنج قهوه ای در نظر خیلی از «مادران باردار» عجیب به نظر برسد اما در این مقاله درباره ی برنج قهوه ای برخی توضیحات لازم را داده ایم تا با آن به خوبی آشنا شوید. جالب است بدانید برنج قهوه ای سرشار از ویتامین های گروه B است.

تهوع صبحگاهی در طول ۳ ماهه اول بارداری بعنوان یکی از علائم مهم این دوران شناخته شده است. از آنجا که خانمهای باردار مدام در جستجوی مواد غذایی هستند که ضمن مطلوب بودن طعمشان، مواد مغذی مفیدی به بدن آنها برساند، برنج قهوه ای یکی از پیشنهادهای ما میباشد. شما میتوانید از خوردن برنج قهوه ای بعنوان یک ماده غذایی بسیار سالم و مفید لذت ببرید.

برنج سفید یا برنج قهوهای؟

برنج سفید یکی از انواع برنج است که مصرف جهانی دارد، اما برنج قهوه ای یکی از غلات کامل میباشد که سبوس آن گرفته نشده است. گرفتن لایه خارجی و پوسته غلات (سبوس)، به معنای گرفتن مقدار زیادی از ویتامینها، مواد معدنی و فیبر این ماده غذایی میباشد. برنج قهوه ای حاوی مقدار بیشتری فیبر نسبت به برنج سفید میباشد.

اندیس گلیسمیک بیانگر سرعت تبدیل غذای خورده شده به قند در بدن میباشد. غذاهایی که باعث میشوند سطح قندخون به سرعت بالا برود (مانند برنج سفید)، اندیس گلیسمیک بالایی دارند. مقدار بالای قندخون برای بدن مضر است و میتواند منجر به آسیب عروق خونی چشمها و کلیهها شود. بعضی از زنان در زمان بارداری مستعد دیابت بارداری میباشند. این امر میتواند مشکلات متعددی را ایجاد نماید و بر روی رگهای خونی و یا وزن بالای نوزاد تأثیر بگذارد. علاوه بر آن، غذاهای با اندیس گلیسمیک بالا باعث افزایش ذخیره چربی در بدن میشوند. پس بهتر است از غلات کامل مانند برنج قهوه ای که اندیس گلیسمیک پایینی دارند، مصرف کنید.

برنج قهوه ای در یک نگاه اجمالی:

مقدار: ۱۰۰ گرم برنج قهوه ای خام

انرژی: ۳۵۷ کیلوکالری

چربیکل:۸/۲ گرم

پروتئین: ۷/۶ گرم

برنج قهوه ای سرشار از مواد معدنی و ویتامینهای گروه B میباشد. همچنین برنج قهوه ای سرشار از نیاسین، منیزیم، منگنز، فسفر و سلنیوم است. نیاسین یک کوآنزیم است که برای تولید انرژی لازم میباشد، فرآیندی که باعث میشود شما بدون هیچ خستگی در ۳ ماهه اول بارداری کارهای خود را انجام دهید. علاوه بر آن تحقیقات نشان دادهاند که ویتامین B6 در مبارزه با تهوع صبحگاهی ۳ ماهه اول بارداری نقش مهمی دارد. اطمینان حاصل کنید که غذای شما دارای مقدار کافی ویتامین B6 میباشد، تا حالت ناخوشایند تهوع صبحگاهی را تسکین دهد.

علاوه بر  برنج قهوه ای از سایر منابع این ویتامین نیز استفاده نمایید. منابع دیگر ویتامین B6 عبارتند از: غلات صبحانه غنیشده، فلفل شیرین، تخمه آفتابگردان و سبوس گندم که تمام آنها غذاهای سالمی برای دوران بارداری میباشند.

فیبر:

برنج قهوه ای منبع خوبی از فیبر میباشد. فیبر یک ماده مهم در رژیم غذایی دوران بارداری به شمار میآید که به کاهش سطح کلسترول خون، فشار خون و همچنین قند خون کمک میکند و باعث ایجاد احساس سیری میشود. یکی از راهکارهای مبارزه با تهوع صبحگاهی این است که نباید گرسنه بمانید.

یک پیشنهاد:

پودینگ برنج قهوه ای یک غذای راحت و سبک است. شما میتوانید آن را با کشمش مخلوط کنید، اما حتماً به مقدار کالری آن نیز توجه داشته باشید. در تهیه آن سعی نمایید که از شیر بدون چربی به جای خامه و از عسل و یا میوههای خشک دلخواهتان به جای شکر استفاده کنید. فقط در مصرف آن زیادهروی ننمایید. شما میتوانید پودینگ برنج قهوه ای را با خوراک لوبیا و یا عدس میل نمایید.

پودینگ برنج قهوه ای یک دسر مغذی است و حاوی مقدار زیادی فیبر میباشد. به خاطر داشته باشید که برنج قهوه ای به مدت پخت بیشتر و همچنین به مایع بیشتری در مقایسه با برنج سفید نیاز دارد.