تاثیرات ویتامین D بر جنین

راه های زیادی برای دریافت ویتامین D برای بدن «مادر باردار» وجود دارد و هم چنین برخی عوامل نیز مانع جذب آن هستند. نرسیدن ویتامین D به بدن «مادر باردار» تاثیرات خاص خود را دارد. در ادامه بیشتر درباره ی این موضوع توضیح داده ایم.

درصورتی‌که صورت و دست‌ها به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و به مدت ۲ تا ۳ بار در هفته در ماه‌های زمستان در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد، ویتامین‌ D مورد نیاز بدن تأمین می‌شود، اما جهت اجتناب از اثرات زیان‌بار نور‌خورشید به‌خصوص در تابستان، در ساعات نزدیک ظهر (۱۱ صبح تا ۱۶ عصر) از مواجهه با نور خورشید اجتناب شود.

افراد تیره‌پوست در مقایسه با کسانی‌که پوست روشنی دارند ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که شب‌کار هستند و روزها می‌خوابند . کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند و مجبورند داخل منزل بمانند، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامینD قراردارند.

به طور طبیعی ویتامین D در محصولات حیوانی به مقدار کمی وجود دارد. غنی‌ترین منبع آن، روغن کبد ماهی است. ویتامین D در مقدار کم و بسیار متغیر در کره، خامه، زرده تخم‌مرغ و جگر یافت می‌شود. شیر منبع فقیر ویتامین D است. دود، گرد و غبار، شیشه پنجره، هوای ابری، هوای آلوده و کرم‌های ضدآفتاب مانع رسیدن اشعه ماوراء ‌بنفش به بدن و تبدیل پیش‌ساز به ویتامین D می‌شوند.

آفتاب یکی از منابع اصلی تأمین ویتامین دی است و آلودگی هوا و پوشش افراد نیز در میزان جذب ویتامین دی مؤثر است؛ ضمن این‌که خانه‌های بسیاری از ایرانیان آفتاب‌گیر نیست و اگر هم آفتاب‌گیر باشد، آفتاب پشت شیشه هیچ تأثیری در رفع کمبود ویتامین دی ندارد. ویتامین D یکی از ریزمغذی های مهم است که کمبود آن نه تنها عوارض جدی جسمی زیادی مانند پوکی استخوان و مشکلات اسکلتی دارد که حتی موجب بروز و تشدید بیماری‌های روانی و از جمله گسترش افسردگی می‌شود.

استفاده از ماهی‌های چرب مثل شاه‌ماهی، سالمون، ساردین؛ استفاده از روغن کبد ماهی، جگر، تخم مرغ و استفاده از شیرهای غنی‌شده، توصیه‌های تغذیه‌ای برای رفع کمبود ویتامین دی است.