مامای همراه شما / پرگ

تغذیه ماه نهم بارداری

در ماه نهم بارداری و روزهای اخر احساس سنگینی می کنید و باید نکاتی را در رژیم غذایی این ماه برای داشتن یک فرزند سالم و زایمان بهتر رعایت کنید.

تغذیه و رژیم غذایی نهمین ماه بارداری

زمان آن است که چند روز قبل از به دنیا آوردن نوزاد خود استراحت کنید و لذت ببرید زمانی که در ۹ ماهه بارداری خود هستید، متوجه میشوید که با چند چالش باید رو به رو شوید .از آنجایی که ماه آخر بارداریتان است بدون شک شما احساس سنگینی و ناراحتی بیشتری نسبت به گذشته دارید.

برای پیش آمدن این اتفاق خوب هیجان دارید آیا زمان هیجان انگیز تری در این مرحله از بارداریتان وجود دارد، آن هم دانستن بخور نخور های نهمین ماه بارداری است که برای داشتن نوزاد و زایمان سالم باید حتما رعایت کنید.

رژیم غذایی ماه نهم بارداری تان باید شامل چه چیز هایی باشد؟

در این مرحله رشد نوزاد شما کامل شده است ، وزن او به سرعت افزایش میابد و مغز و ریه هایش به رشد و بالغ شدن ادامه میدهد.در حالی که میتوانید از همه چیز لذت ببرید مهم این است که به خاطر داشته باشید که چه چیز هایی میخورید ، سیستم.گوارش شما ممکن است به علت افزایش سریع وزن آسیب ببیند به همین دلیل است که باید رژیم غذایی متعادل و مغذی را که در ماه اول داشته اید را ادامه بدهید اما با وسعت بیشتر.

دراینجا لیستی از مواد غذایی که باید در رژیم نهمین ماه بارداری خود داشته باشید وجود دارد:

غلات و نان های سبوس دار: ۶ تا ۱۱ وعده در روز

میوه ها:۲ تا ۴ وعده در روز

سبزیجات:بیشتر از ۴ وعده در روز.

محصولات لبنی:۴وعده در روز

غذاهای سر شار از پروتئین:۳ وعده در روز

هیدراتاسیون:حداقل ۲ لیتر آب خالص هر روز

غذاهایی که باید در ماه نهم بارداری بخورید

زمانی که شما غذاهای سالم و مغذی میخورید، در طول بارداری از ابتلا به مشکلات ،خودتان را محفوظ میکنید ، زمانی که یک رژیم غذایی متعادل دارید، از یبوست و سوزش سردل جلوگیری میکنید این به نوبه خود به رشد و پیشرفت نوزاد شما کمک میکند و منجر به داشتن یک کودک سالم میشود، که هیچگونه عارضه و بیماری ندارد.

موارد زیر را در رژیم غذاییتان رعایت کنید

مواد غذایی سرشار از فیبر: مانند سبزیجات زمینی و دریایی,میوه ها,نان های سبوس دار,غلات ,خرما و غیره.

مواد غذایی سرشار از آهن: مانند ماهی,مرغ,تخم.مرغ,کلم بروکلی,عدس, نخود فرنگی,اسفناج,انواع توت,سویا و میوه های خشک مانند کشمش, آلو و غیره.حداقل ۳ بار در روز از غذاهای سرشار از آهن ،مصرف کنید.

مواد غذایی سرشار از کلسیم:کلسیم ،ضربان قلب را در طول این دوره تنظیم میکند ، به همین دلیل مهم است که غذاهای سرشار از کلسیم بخورید.غذاهایی مانند چای سبز ,محصولات لبنی,بلغور جسو دوسر,بادام و دانه کنجد.

غذاهای سرشار از ویتامینc:غذاهای سرشار از ویتامین C در طول نهمین ماه بارداری مهم است ؛ خوردن مقدار زیادی مرکبات,گوجه فرنگی,توت فرنگی,کلم بروکلی و گل کلم.

غذاهای سرشار از فولیک اسید: برای جلوگیری از نقص های زایمان مانند اسپینا بیفیدا,غذاهای سرشار از فولیک اسید را مصرف کنید.سبزیجات برگ سبز,حبوبات مانند لوبیا,نخود,لوبیا چشم سیاه,باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد.

مواد غذایی سرشار از ویتامینA: همچنین اسفناج,هویج,سیب زمینی,و سایر مواد غذایی سرشار از ویتامینA باید در رژیم غذایی این مرحله از بارداریتان باشد.

 

غذاهایی باید در ماه نهم بارداری خود از خوردنشان اجتناب کنید

شبیه به همان رژیم غذایی است که در طول این ۹ ماه بارداری خود داشته اید.

کافئین: باید از آن دوری کنید ؛ بااین حال,اگر شما آن را در هرصورت مینوشید از ۲۰۰میلی گرم فراتر نرویدو زیاده روی نکنید.شکلات نیز حاوی کافئین است,بنابراین مصرف خود را محدود کنید.

الکل:به طور گسترده شناخته شده است که الکل درطول دوران بارداری خطرناک است, برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی, زایمان زودرس و همچنین طیف گسترده ای از تقص های زایمان, این مهم است که شما در طول دوران بارداری به طور کامل از آن پرهیز کنید.

ساخارین: این یک شیرین کننده است که باید دردوران بارداری به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.میوه های آلی و آبنبات های خانگی را انتخاب کنید و از شیرینی آنها لذت ببرید.

پنیرهای نرم: اینها هنوز غیر ممکن هستند,این نوع پنیر به طور معمول پاستوریزه نمیشود و میتواند منجر به عفونت شود, بنابراین از آن دوری کنید.

غذاهای دریایی خام:این مهم است که به یادداشته باشید از سوشی جلوگیری کنید (که بیشتر آنها با ماهی خام به عنوان ماده اصلی تهیه میشوند).همچنین دیگر غذاهای دریایی خام مانند صدف را سرو میکنند .

توتون و تنباکو:دردوران بارداری خطرناک است.اگر شما سیگاری هستید یا تنباکو مصرف میکنید,مهم است که نه تنها در رژیم غذایی ۹ماه بارداری بلکه در تمام دوران آن را رها کنید و مصرف نکنید ، اگر شما تنباکو مصرف کنید رشد کودکتان میتواند به شدت تحت تاثیر قرار بگیردو آسیب ببیند.

 

مکمل هایی که در دوران بارداری باید مصرف کنید :

به یاد داشته باشید که نیازهای تغذیه ای یک مادر باردار با داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل برطرف خواهد شد. اما اگر مادر بارداری نتواند با مصرف مواد مغذی کافی، نیازهای خود را برآورده کند، دکتر معالج مکمل های زیر را برای رفع نیازهای او و فرزندش تجویز خواهد کرد:

• مکمل های کلسیم:

اگر شما به عنوان یک مادر باردار قادر به دریافت کلسیم کافی از رژیم غذایی روزانه خودتان نباشید، دکتر مکمل آن را به شما تجویز می کند. همچنین در مادرانی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، باید از این مکمل استفاده شود.

• مکمل مولتی ویتامین ها و چند ماده معدنی دیگر:

تجویز این مکمل ها توسط دکتر معالج ،تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر را در طول این مرحله از بارداری برطرف خواهد کرد.

• مکمل فولیک اسید:

مصرف فولیک اسیدها در طول دوران بارداری بسیار مهم است، چون سبب تولید سلول های قرمز خون سالم در فرد خواهد شد، و همچنین این مکمل ها برای جلوگیری از بروز نقائص در نوزادان در هنگام تولد هم موثر خواهد بود. اگر شما به عنوان یک مادر باردار، به اندازه ی کافی فولیک اسید از غذاهایی که می خورید، دریافت نکنید، دکتر این مکمل ها را برای شما تجویز خواهد کرد.

• مکمل های آهن:

کارشناسان توصیه می کنند که میزان مصرف مکمل های آهن در هر روز باید شامل ۲۷ میلی گرم برای همه زنان بارداری که در سه ماهه دوم و سوم بارداری خود هستند، باشد.
شما مادر باردار بدانید که مصرف مواد مغذی مختلف در طول دوران بارداری می تواند اثر مستقیم بر رشد فرزندتان داشته باشد. همچنین، شما حق خوردن هر چیز را در اندازه متعادل دارید، ولی ترجیحا مواد غذایی را مصرف کنید که ارگانیک بوده و در حفظ و رشد آن ها از آفت کش ها و کودها به میزان حداقل استفاده شده باشد و مطمئن شوید که تمام مواد مغذی مناسب را برای داشتن یک بارداری سالم و به دنیا آوردن نوزادی قوی دریافت خواهید کرد.

برچسب ها: , , , , , , , ,

Back to top