Blog Post

سبزیجات و میوه
بارداری

سبزیجات و میوه 

سبزیجات و میوه

میوه و سبزیجات از مفیدترین خوراکی ها برای «مادران باردار» هستند و «مادران باردار» حتما باید از این ها در «زمان بارداری» خود استفاده کنند. خوب است با فواید این ها نیز آشنا شوید تا انگیزه بیشتری برای مصرف آن ها داشته باشید.

شاید از آنهایی باشید که وقتی اسم میوه و سبزی در این متن به چشم تان می خورد، می روید سراغ خبرهای بعدی و می گویید «درباره میوه ها و سبزی ها زیاد شنیده ام!» اما هنوز هم نکاتی وجود دارد که خیلی از مردم آنها را نمی دانند یا می دانند و به آنها عمل نمی کنند و گواهش هم این است که مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات علت ۳۱ درصد بیماری های ایسکمیک قلب و ۱۱ درصد سکته های مغزی در دنیاست.میوه ها و سبزیجات ۲ جزء بسیار مهم از گروه های اصلی غذایی هستند و چه آنها که رژیم می گیرند و چه آنها که نمی گیرند، ناچارند این دو ماده غذایی را در برنامه های غذایی خود بگنجانند و در غیر این صورت باید منتظر عواقب ناخوشایند مصرف نکردن این مواد باشند.

هر واحد سبزی دارای ۵ گرم کربو هیدرات، ۲ گرم پروتئین و ۲۵ کیلوکالری انرژی است. هر واحد سبزی همچنین ۲ تا ۳ گرم فیبر غذایی دارد، اما فیبر تنها ماده ای نیست که سبزی ها و میوه ها دارند بلکه این مواد، محتوی انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز هستند که تاثیری بسیار مثبت بر سلامت دارند. نقش میوه ها و سبزی ها در پیشگیری و درمان بیماری ها چنان مهم است که هر بخش سلامت در هر روزنامه و مجله و خبرگزاری، بارها در طول عمر کاری اش مطالبی درباره آن منتشر می کند و با پیشرفت علم دائما این مطالب هم به روز و بر آنها افزوده می شود.

خواص معجزه آسا

ـ میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ، بیماری های قلبی ـ عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی دارند..

ـ فیبر باعث کاهش فشار درون روده می شود واز بیماری هایی چون هموروئید (بواسیر) و دیورتیکولوز پیشگیری می کند.

ـ میوه ها و سبزی ها نقش محافظتی در ابتلا به سرطان کولون و رکتوم دارند.

ـ میوه ها و سبزی ها غنی از پتاسیم بوده و مصرف آنها برای کنترل فشارخون و جلوگیری از ریتم های قلبی نامنظم موثر است.

ـ میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان و فیبر از رسوب چربی در دیواره رگ ها و گرفتگی عروق جلوگیری می کند.

ـ فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده شده و از یبوست جلوگیری می کند

ـ میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارند.

ـ فیبر با کاهش سطح کلسترول خون از بیماری های عروق قلب و مغز جلوگیری می کند.

ـ فیبر تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخیر می اندازد و با این کار مانع افزایش ناگهانی قند خون می شود و به همین علت در کنترل بیماری دیابت مفید است.

ـ فیبر با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کند.

مطالب مرتبط