مامای همراه شما / پرگ

علامت های مردن جنین در شکم مادر

مادر شدن  نعمتی بزرگیست که خداوند به بنده گانش اعطا کرده است.از اینرو آرزوی هر مادری اینست که فرزند سالمی بدنیا بیاورد . اما گاها در برخی از بارداری ها عواملی سبب مرگ جنین می شود . از اینرو وجود یک پزشک متخصص در طول بارداری فرد جزو الزامات محسوب می شود.زیرا در چنین مواقعی می تواند از روی علائم متوجه مرگ جنین در شکم مادر شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از خطرات بعدی اعمال شود.

علامت های مردن جنین را بشناسید

توجه داشته باشید که در صورتی که جنین قبل از ۵ ماهگی در شکم مادر بمیرد به آن سقط جنین می گویند که پزشک می تواند به موقع آن را تشخیص دهد.در این مواقع سطح پروژسترون ترشح شده از جسم زرد کاهش می یابد و هورمون جفتی برای حفاظت از جنین کافی نمی باشد اما این تنها علامت نیست و علائم دیگری از جنین مرده در شکم مادر وجود دارد

مهمترین علائم جنین مرده در شکم  مادر به شرح زیر می باشند:

پیچیدن بند ناف دور گردن

بسیاری از زنان به دلیل پیچیدن بند ناف دور گردن  جنین ، کودک خود را از دست می دهند. زیرا این کار موجب خفگی جنین شده و کودک از بین می رود.اما در نظر داشته باشید که در بسیاری از موارد بند ناف دور گردن جنین پیچیده می شود اما خطری نوزاد را تهدید نمی کند.

مدفوع کردن جنین از علائم جنین مرده 

بسیاری از مواقع جنین بصورت کامل تشکیل می شود و توانایی مدفوع کردن پیدا می کند. در چنین مواقعی مدفوع کردن جنین کاملا طبیعی می باشد.بنابراین باید سریعا زایمان شود . اما در بسیاری از مواقع جنین به دلیل کمبود اکسیژن مدفوع می کند که کاملا غیر طبیعی بوده

لانه گزینی در رحم از علائم جنین مرده 

اگر در کاشت جنین در رحم مشکلی ایجاد شود یعنی به طور مناسب درون بافت مخاط رحم جایگزین نشده یا رحم فرم غیرطبیعی داشته باشد هم جنین سقط می شود.دقت داشته باشید که حدود ۳۰ درصد حاملگی ها پس از لانه گزینی و قبل از تشخیص بارداری و ۵۰ درصد بارداری ها پیش از لانه گزینی در رحم از بین می روند.

سن مادر از علائم جنین مرده در شکم 

دقت داشته باشید که با افزایش سن مادر خطر سقط  جنین افزایش می یابد. به طوری که در زنان جوان (۲۵-۲۴ ساله) احتمال سقط جنین ۱۲درصد است درحالی که این رقم در زنان بالای ۳۵ سال در حد بالایی افزایش می یابد. از اینرو احتمال سقط جنین بعد از ۴۵ سالگی  تا میزان ۵۰درصد افزایش می یابد.

دیابت بارداری در نشانه های جنین مرده 

دیابت در دوران بارداری  می تواند بسیار خطرناکتر واقع شود به گونه ای که در صورت عدم کنترل ممکن است مثل سمی خطرناک  عمل کند . از اینرو یکی از مهم ترین دلایل سقط جنین دیابت بارداری می باشد. زیرا در این بیماری اکسیژن رسانی به جنین مختل می شود. بنابراین باید در صورت مداوم قند خون مادر کنترل شده و تحت مراقبت باشد.

تاثیر چاق بودن مادر درمرگ جنین

یکی از علت های مرگ جنین وزن بالای مادر در دوران بارداری است که در پی این اضافه وزن مادر دچار چاقی، فشار خون، دیابت یا بیماری های قلبی و کلیوی می شود و به همین چاقی یکی از عوامل خطرناک برای جنین محسوب می شود. همچنین زنانی که همراه با اضافه وزن و پریودهای نامرتب، علایم افزایش هورمون مردانه به صورت موهای زاید و تغییر رنگ پوست در آنها دیده می شود،سقط های اولیه آن ها ۳ تا ۵ برابر خانم هایی است که مشکل چاقی ندارند.

دو یا چند قلوزایی از علت های مردن جنین

در بارداری های های دو یا چند قلو یا زمانی که جنین بیش از حد درشت باشد یا اینکه بیش از یک هفته از تاریخ زایمان گذشته باشد، احتمال فوت جنین بیشتر است . پس این مادران نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

مهمترین علائمی که هنگام سقط دیده می شود

خونریزی رحمی
درد در ناحیه زیر شکم

نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top