مامای همراه شما / پرگ

فواید و مضرات مصرف عسل در دوران بارداری

یکی از مهم ترین وظایف خانم ها در طی دوران بارداری حفظ سلامتی خود و جنین شان، با داشتن تغذیه سالم در این دوران می باشد. انتخاب های صحیح در تغذیه بارداری به بهبود رشد و تکامل جنین کمک می کند.بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر می کنند در دوران بارداری باید انرژی فراوانی دریافت کنند، دریافت کالری شما باید روزانه به طور متوسط ۳۰۰ کالری بیش از آنچه که قبل از بارداری مصرف می کردید، باشد. هر چند که ممکن است در ماه های اول بارداری حالت تهوع و استفراغ برای شما مشکلاتی ایجاد کند، سعی کنید رژیم متعادلی داشته باشید و ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را دریافت نمایید. ما قصد داریم در این مقاله فواید و مضرات مصرف عسل در طول دوران بارداری را شرح دهیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم درباره مصرف عسل در دوران بارداری

عسل یکی از مغذی ترین ماده برای هر فردی به شمار می رود و بارها درباره این ماده خوشمزه در کتاب های مختلف و حتی قرآن نیز مطالب بسیار مفید و ارزنده ای ذکر شده است. اما سوالی که این میان مطرح می شود اینست که آیا خوردن عسل در دوران بارداری مفید می باشد یا مضر است؟جواب این سوال این است که مصرف عسل در بارداری به ویژه از هفته شانزدهم  بارداری می تواند مفید باشد. اما باید توجه داشته باشید که با وجود تعداد زیاد عرضه کنندگان عسل  و جهت اطمینان از سالم بودن این ماده سلامت ، بایستی از مکان های معتبر اقدام به خرید عسل ارگانیک نمائید تا دچار مشکل نشوید.مصرف عسل در دوران بارداری با محدویت هایی همراه است و توصیه معمولی و مناسب آن مفید و استفاده زیاد آن می تواند مضر باشد. در واقع یکی از دلایل نگرانی درباره مصرف عسل خام این است که می‌تواند موجب بوتولیسم شود.  اما باید توجه داشته باشید که بوتولیسم تنها نوزادان زیر یک سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا سیستم گوارششان هنوز کامل نشده است. این در حالیست که سیستم گوارش در بزرگسالان شامل باکتری‌هایی است که از سم بوتولینوم پیشگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد به جفت منتقل شود.

فواید مصرف عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری به دلیل دارابودن  مواد مغذی حاوی فروکتوز و گلوکز، برای فرد باردار بسیار مفید می باشد. محتوای آنتی باکتریالی و آنتی اکسیدانی عسل  موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شده و می‌تواند با خنثی کردن اسید معده باعث ترمیم زخم و سوختگی و سوزش سردل شود.عسل به دلیل دارابودن خواص ضدویروسی  موجب مهار فعالیت ویروسی در بدن شده و از سرماخوردگی و واردشدن ویروس به بدن پیشگیری می‌کند.این در حالیست که واکنش هیپنوتیک عسل  درمان بسیار مناسبی برای  بیخوابی می باشد. بنابراین توصیه می کنیم در صورت داشتن مشکل بیخوابی  قبل از خواب یک لیوان شیر با یک قاشق عسل میل نمائید تا خوابی آرام داشته باشید.لازم به ذکر است که مصرف عسل در دوران بارداری می تواند از سرماخوردگی و سرفه پیشگیری کرده و گلو درد را بهبود بخشد. همچنین مصرف منظم عسل باعث کاهش رشد هلیکوباکترپیلوری شده و موجب درمان زخم معده می شود.این ماده جادویی تاثیر بسیار مثبتی بر پوست و موی فرد باردار خواهد گذاشت و از آلرژی های فصلی نیز پیشگیری خواهد نمود.

مضرات مصرف عسل در دوران بارداری

نکته ای که در همین ابتدا باید مطرح شود اینست که مصرف بیش از اندازه عسل (همانند بسیاری از مواد خوراکی و غذایی دیگر) در دوران بارداری ف می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.یکی از رایجترین این مشکلات بالارفتن سطح قند یا کلسترول بدن می باشد.از اینرو مصرف بیش از حد عسل می تواند علاوه بر افزایش وزن شما ، موجب سرگیجه شده و به دندانهایتان آسیب برساند. نکته ای که در مصرف عسل باید رعایت شود اینست که به هیچ عنوان عسل را به آب گرم اضافه نکنید زیرا آنزیم‌های سالم آن را از بین می‌برند. از اینرو بهتر است  آن را به آب ولرم اضافه کنید. همچنین مصرف عسل به همراه ویتامین های c  و d به هبچ عنوان توصیه نمی شود.بنابراین توصیه می کنیم با احتیاط لازم از این ماده مغذی استفاده نمائید.

عسل یک ماده غذایی قوی و مغذی است که دارای فواید فراوانی می باشد.مصرف عسل دارای فواید و مضراتی می باشد که خانم ها در دوران بارداری باید به آن توجه کنند. از اینرو مصرف بیش از حد عسل در این دوران می تواند موجب افزایش وزن و بالارفتن دیابت شود. و مصرف به اندازه آن می تواند علاوه بر بالابردم سیستم ایمنی بدن ،در گوارش عذا، بیخوابی ، مشکلات معده و روده  بسیار مفید و موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top