Normal
۰

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

فولیک اسید

دانستن درباره ی خواص خوراکی ها و ویتامین های مختلف بسیار اهمیت دارد. در«بارداری» توجه به نکات تغذیه ای بسیار مهم است. در این مقاله درباره ی فولیک اسید که نوعی ویتامین B می باشد توضیحاتی داده ایم که برای «مادران باردار» می تواند مفید و کاربردی باشد.

درباره فولیک اسید

فولیک اسید که گاهی اوقات فولات نیز نامیده می‌شود، نوعی ویتامین B است که در سبزیجات برگ سبز مثل کلم و اسفناج، و همچنین در آب پرتقال و غلات غنی شده یافت می‌شود.

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که زنانی که روزانه قبل از لقاح و در اوایل بارداری به میزان ۴۰۰ میکروگرم (۰. ۴ میلی گرم) فولیک اسید مصرف کرده‌اند، تا ۷۰٪ کمتر احتمال دارد که نوزادشان را با نقوص جدی لوله عصبی (نقص هنگام تولد مربوط به توسعه ناقص مغز و نخاع) به دنیا بیاورند.

شایع‌ترین نقوص لوله عصبی عبارتند از:

آنانسفالی، عقب ماندگی شدید مغز؛

اسپینا بیفیدا، بسته شدن ناقص نخاع و ستون فقرات؛

آنسفالوسل، زمانی رُخ می‌دهد که بافت مغز به دلیل وجود سوراخ غیر طبیعی در جمجمه بیرون آمده و به زیر پوست برسد.

همه این نقص‌ها در طول ۲۸ روز اول بارداری رخ می‌دهند، یعنی معمولاً قبل از اینکه یک زن حتی بداند که باردار است. به همین دلیل بسیار مهم است که همه زنان در سن باروری به اندازه کافی فولیک اسید دریافت کنند و نه فقط کسانی که در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستند. (تنها ۵۰٪ از حاملگی‌ها برنامه‌ریزی شده است!) بلکه هر زنی در دوره باروری‌اش احتمال دارد باردار شود (ولو ناخواسته) و باید اطمینان حاصل کند که به میزان کافی فولیک اسید دریافت می‌کند.

پزشکان و دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که چگونه فولیک اسید چنین تأثیر عمیقی بر پیشگیری از نقوص لوله عصبی دارد، اما آنها می‌دانند که این ویتامین در توسعه DNA بسیار مهم است. در نتیجه می‌توانیم بگوییم، فولیک اسید نقش مهمی در رشد و توسعه سلول و همچنین تشکیل بافت ایفا می‌کند.

 

دریافت فولیک اسید به میزان کافی

اگرچه ویتامین‌های دوران بارداری جایگزین یک رژیم غذایی متعادل نیست، اما مصرف آنها می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را در اختیار بدن شما و البته جنین‌تان قرار دهد. برخی از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که مکمل فولیک اسید را نیز علاوه بر ویتامین‌های دوران بارداریتان به طور منظم مصرف کنید. با پزشک خود در مورد مصرف روزانه فولیک اسید صحبت کنید و بپرسید که آیا او یک مکمل دارویی خاص یا مکملی که بدون نسخه در داروخانه به فروش می‌رسد (یا هر دو) را توصیه می‌کند یا خیر.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که تمام زنان در سنین باروری – به خصوص کسانی که در حال برنامه‌ریزی بارداری هستند – در هر روز حدود ۴۰۰ میکروگرم (۰. ۴ میلی گرم) فولیک اسید مصرف کنند. مصرف فولیک اسید قبل از لقاح و حداقل ۳ ماه پس از آن به میزان کافی بسیار حائز اهمیت بوده و به طور بالقوه خطر داشتن جنین با نقص لوله عصبی را کاهش می‌دهد.

حال چگونه می‌توانید مطمئن شوید که به اندازه کافی فولیک اسید دریافت می‌کنید؟ بسیاری از محصولات غله‌ای غنی شده حاوی فولیک اسید هستند و می‌توانند تا حدودی نیازتان را تأمین کنند.

اما برای بسیاری از زنان، خوردن غذاهای غنی شده کافی نیست. برای رسیدن به سطح مناسب روزانه، توصیه می‌شود که از مکمل‌های ویتامین نیز استفاده کنید. در طول دوران بارداری، شما بیشتر از همیشه به دریافت مواد مغذی نیاز دارید.

همچنین اگر در حال حاضر کودکی دارید که دچار نقص لوله عصبی بوده و متولد شده، در بارداری بعدیتان با پزشک مشورت کنید. او ممکن است به شما توصیه کند که مصرف روزانه فولیک اسیدتان را (حتی قبل از حامله شدن) افزایش دهید تا از خطر وقوع دوباره این نقص درجنینتان در بارداری بعدی بکاهید.