مصرف این غذاها در دوران بارداری ممنوع

تغذیه در «دوران بارداری» بسیار مهم است. مصرف غذاهای ممنوعه در این دوران باعث بروز مشکلاتی می شود که سلامتی «مادر باردار» را تهدید می کنند. در این مقاله بعضی از خوراکی هایی را که نباید در این دوران مصرف شود را آورده ایم و درباره ی آن ها توضیحاتی داده ایم.

در کنار رژیم غذایی که هر زن باردار، در دوران حاملگی خود باید به علت لزوم حفظ تعادل وزن و جلوگیری از ابتلا به فشارخون رعایت کند، مصرف برخی مواد غذایی نیز باید با دقت و هوشیاری باشد زیرا به اثبات رسیده که بعضی خوراکی ها به شدت باعث خستگی و افت انرژی در بدن زن باردار می شود و برخی نیز بواسطه اثرات قاعده آور موجب سقط جنین و زایمان زودرس خواهند شد …

اگر خانم آبستنی غذاهایی مانند شیر یاپنیر پاستوریزه نشده یا گوشت کاملا پخته نشده یا سالاد و شیرینی که به میکروب لیستریا آلوده شده باشدمصرف کند,میکروب مذبور در آن غذا رشد وتکثیر می یابد و مادر آبستن پس از خوردن دچار بیماری می گردد و جنین او نیز مبتلا شده و سقط می شود.اگر خانم آبستنی با گوسفند آلوده به این میکروب نیز تماس پیدا کند ممکن است مبتلا گردد.علائم این بیماری عبارت است از :علائم سرماخوردگی,اسهال ودرد شکم .بنابراین هر مادر آبستنی باید غذای خوب وسالم و بهداشتی مصرف کند.

پنیرهای نرم

بهتر است از مصرف پنیر های نرم مثل فتا و پنیر بز خودداری کنید اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نبوده و آلوده به لیستر باشد. لیستر نوعی باکتری است که می تواند موجب مسمومیت غذایی شود. پنیر های نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمسان با فراوری باکتری هایشان بطور کامل کشته نشده است و از آنجا که زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض بیماری های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد ممکن است باعث زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود.

 سیگار و دخانیات:

استفاده از چنین موادی در طی حاملگی نه تنها تأثیر سوء شدیدی بر رشد جنین دارد بلکه بر میزان خستگی در طول بارداری اضافه می کند.

 

ماهی های حاوی سرب

ماهی احتمالا می دانید جیوه که در بسیاری از ماهی هاوجود دارد که برای سلامت جنین خطرناک است. جیوه یک نوروتوکسین است که رشد مغز جنین را مختل می کند. زمانی که جیوه از آلودگی وارد آب دریا می شود زنجیرهء غذایی خود را از گیاهان به ماهی های کوچک و بعد به ماهی های بزرگ طی می کند و آن ها را آلوده می سازد. ماهی هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذا های ممنوعه شما قرار گیرند. ماهی هایی مثل کوسه ماهی، شمشیر ماهی، ماهی تن، الباکور، شاه ماهی، خال مخالی. اما همه ماهی های تن بد نیستند. اگر عاشق ساندویچ ماهی تن هستید، بهتر است از ماهی تن های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و آن را حداکثر یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. اشتباهی که بسیاری از زنان باردار مرتکب می شوند به کلی از خوردن ماهی خودداری می کنند. به عنوان مثال ماهی سالمون، یا ماهی کولی حاوی جیوه نیستند و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳به حساب می آیند که در طول بارداری مورد نیاز است از خوردن ماهی نپخته و نیم پز و غذاهایی مانند سوشی که حاوی ماهی خام هستند خودداری کنید.

الکل

الکل ماده ای است که بلافاصله از جفت عبور می کند. یعنی وقتی شما الکل می نوشید فرزندتان هم آن را مصرف می کنند. زنانی که مدام الکل مصرف می کنند فرزندشان را در معرض ناتوانی های یادگیری متوسط تا شدید، نا هنجاری های فیزیکی و اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی بدن قرار می دهند.

گوشت های مانده، دودی شده و خام ممنوع!

غذاهای مانده مخصوصا غذاهای گوشتی فرآوری شده برای خانمهای باردار بدترین سم هاست. بنابراین از خوردن سوسیس، کالباس، ژامبون، ساردین، انواع کنسرو ها و ماهی مانده خودداری کنید. از مصرف غذاهای دریایی دودی یا منجمد باید خود داری شود. شیر غیر پاستوریزه می تواند حاوی نوعی باکتری باشد که از جفت عبور کرده و باعث بروز عفونت و مسمومیت خونی در جنین گردد. نکته! توصیه می شود زنان در دوران بارداری تخم مرغ را در حالی که سفیده و زرده آن کاملا پخته شده و سفت شده مصرف کنند، چون مصرف خام آن زیان آور است. گوشت های فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستر یا باشند به همین دلیل گوشتها را در آب جوش انداحته و بجوشانید تا کاملا پخته شده و باکتری های آن کشته شوند. این گوشت ها ممکن است آلوده به توکسوپلاسما نیز باشد که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می شود و با اینکه نادر است، ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا مشکل حاد برای سلامتی جنین شود.

چای و قهوه :

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مصرف قهوه را در طول بارداری ترک نکرده اید، شاید گمان می کنید قهوه انرژی زا است اما در وقاع این نوشیدنی سبب بروز مشکلات زیادی برای زن باردار است. کافئین موجود در چای و قهوه، انرژی را بطور موقت افزایش می دهد اما به دنبال آن سبب افت شدید انرژی شده و حال شما را از آنچه که قبل از نوشیدنی چای و قهوه بوده بدتر می کند.

شکر :

شکر هم تا حدودی شبیه کافئین عمل می کند. پس از مصرف شکر، قندخون به شدت افت کرده و بدن را به وضعیت آماده باش در می آورد. پس تا حد امکان از مصرف فرآورده های حاوی شکر خودداری کنید.

کافئین پنهان:

مقادیر کافئینی که به صورت پنهان در غذاها موجود است دست کم نگیرید. نوشابه ها، شکلات، کاکائو همگی نه تنها مانع خواب راحت شما می شوند، بلکه افت قند شدیدی را نیز به دنبال دارند.