مصرف سبزیجات در خانم های باردار

سبزیجات یکی از خوراکی های مفیدی است که بارها بر اهمیت مصرف آن تاکید شده است. در این مقاله می خواهیم از لحاظ علمی به این قضیه نگاه کنیم و بدانیم سبزیجات چه فوایدی می تواند داشته باشد. عمل به این توصیه ها می تواند نقش مهمی در سلامت بدن «مادر باردار» ایفا کند.

پرهام سهولی با تاکید براینکه باید بدانید که میوه و سبزیجات درصف اول موادی قرارداردکه می تواند پیری را به تعویق بیندازد،گفت: خوردن ماهی و سبزیجات  دارای اهمیت زیادی است و کارشناسان مکرربراین موضوع تاکید داشته ودارند،زیرا با خوردن آنها می توان بیشترین مقادیرآنتی اکسیدانتها را جذب  بدن نمود.

وی تشریح کرد: درسنین  جوانی  می توان با مصرف میوه و سبزیجات از بروزبسیاری از آسیبها از جمله انسداد شریانها،و تخریب سلولی جلوگیری کرد و حتی در پیری نیز با مصرف این مواد به سلولهای بدن درمقابله با پیشرفت بیماری ها می توان یاری رساند.

سهولی افزود: سعی کنید از همه نوع میوه و سبزی ۵ وعده درروزمصرف نمایید.زیرا،این مواد خون را از آنتی اکسیدانتهای قوی که با رادیکالهای آزاد مقابله می نمایند، اشباع می سازد.

وی ادامه داد:همچنین حداقل دویا سه وعده در هفته ماهی بخورید. همه انواع ماهی ها مفیدند اما ماهی های پرچربی مانند ماهی آزاد، خال مخالی ، ساردین، شاه ماهی وتن حداکثرمقداراسیدهای چرب امگا-۳ را دارا می باشند.

پرهام سهولی  در توصیه به زنان باردار خاطر نشان کرد:قطعا” خوردن ویتامین ها بخصوص اسیدفولیک در روزهای اول بارداری و حتی پیش از آنکه فرد متوجه بارداری خود شود ، قادر به جلوگیری از بیماری هایی نظیر اسپینا بیفیدا می باشد. این بیماری در اثر اتصال ناکامل مغز و طناب نخاعی ایجاد می شود از اینروهمه زنان باردار باید دردوران بارداری حداقل از یک قرص مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی که محتوی ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک است، مصرف کنندونوع مکمل مصرفی این ویتامین در دوران بارداری باید توسط متخصص زنان و زایمان تجویز شود.

وی ادامه داد: برخی از متخصصان مصرف مکمل مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی را در طول بارداری توصیه می کنند ولی باید توجه نمود مقادیر زیاد ویتامین A از نوع رتینول (نه تاکاروتن) در دوران بارداری مضربوده وازمصرف آن باید خودداری نمود. نظریه های گوناگون نشان می دهد تماس آنتی اکسیدانتها با جنین دررحم مفیداست.

این کار شناس صنایع غذایی  در پایان گفت: درصورتیکه از مکمل ها استفاده می نمایید به تاریخ انقضاء آنها توجه نمایید و پس ازپا یان تاریخ از آنها استفاده ننمایید. به منظور آنکه مکملها به نحو مؤثری جذب بدن شوند ، همراه با غذا آنها را بخورید و هرگز با معده خالی از آنها استفاده نکنید. برای جذب بهتر بتاکاروتن محلول در چربی، ویتامین A، E، D کمی چربی بخورید.

سهولی  با این توضیح ،که اطلاعات دقیقی درمورد تاثیرآنتی اکسیدانتها برروی جنین انسان دردست نیست، گفت:به درستی مشخص نیست که چه مقادیری از آنتی اکسیدانتها و دیگر مکملها  برروی جنین مفید یا مضر است ولذا متخصصین توصیه دارند، زنان باردارازمیوه هاوسبزیجات سرشارازآنتی اکسیدانتها استفاده نمایند و جهت مصرف مکملها وویتامین های گوناگون جز با توصیه پزشک متخصص اقدام به مصرف ننمایند. بخصوص درصورتیکه زنان بار دار دارو مصرف می نمایند باید به این نکته توجه داشته باشند که ممکن است  مکملها وداروهای مصرفی بریکدیگر اثر متقابل داشته باشند لذا مشورت با پزشک قبل از اقدام به مصرف مکملها توصیه می شود.