استفاده از مواد غذایی سالم و مفید در «دوران بارداری» نه تنها در سلامت و شادابی خودتان در «بارداری» تاثیر گذار است، بلکه در سلامت جنینتان هم مفید و تاثیر گذار است.

در واقع شما می‌توانید با یک برنامه تغذیه مناسب «بارداری» مناسب سلامت و خود و جنین و آینده کودکتان را بیمه کنید. «تغذیه دوران بارداری» همان طور که قبلا در برخی از پست‌ها اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین بخشهای است که مادر باید به آن توجه خاصی داشته باشد.

ما سعی می‌کنیم که مواد غذایی که مادر در طول بارداری به آنها نیاز دارد مانند مامای شما به شما یادآوری کنیم.

تغذیه دوران بارداری، میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات بخشی مهم و اساسی در تغذیه سالم در دوران بارداری ایفا می‌کنند. این مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را در اختیار بدن قرار داده و علاوه بر آن با فیبری که دارند به هضم و دفع بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کنند. ویتامین C که در اکثر میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود به جذب بهتر آهن کمک می‌کند؛ این ویتامین هم‌چنین موجب سالم ماندن لثه‌های شما و جنین‌تان می‌شود.

سبزیجاتی که برگ‌های سبز تیره دارند حاوی میزان زیادی ویتامین A، آهن و فولات و بسیاری از مواد مغذی دیگر که مصرف آنها در دوران بارداری ضروری است؛ هستند.

•چگونه سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهم؟

روی ظرف کورن فلکس صبحانه‌تان ورقه‌هایی از میوه‌های مختلف بریزید؛ یک پیتزای سبزیجات برای خودتان آماده کنید یا سبزیجات را داخل خوراک‌ها یا در کنارشان استفاده کنید.

اگر از خوردن سیب، پرتقال و لوبیا سبز خسته شده‌اید، تحولی در مصرف سبزیجات و میوه‌ها ایجاد کنید؛ زردآلو، انبه، آناناس یا هویج مصرف کنید!

هم‌چنین خوب است مخلوطی از میوه‌های خشک شده مورد علاقه‌تان را آماده کرده و مصرف کنید. مصرف آبمیوه تازه و طبیعی نیز خوب است اما به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد آبمیوه می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

•به چه میزان میوه و سبزیجات مصرف کنم؟

کارشناسان میزان استاندارد مصرف سبزیجات را برای افرادی با جثه متوسط و درشت در نظر می‌گیرند که شما می‌توانید با توجه به قد و وزنتان به صورت حدودی، از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این مقادیر برای سبزیجات خام در نظر گرفته شده است. بهترین شکل برای خوردن آنها بصورت خام و بخار پز است.

برای قد متوسط (حدود ۱۶۲)

۱٫ خانم‌هایی که وزن پیش از بارداری‌شان حدود ۴۹٫۹ کیلوگرم بوده است، باید در سه ماهه اول ۴٫۵ فنجان، در سه ماهه دوم ۵ فنجان و در سه ماهه سوم ۵٫۵ فنجان میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند.

۲٫ خانم‌هایی که وزن پیش از بارداری شان حدود ۶۳٫۵ کیلوگرم بوده است، باید در سه ماهه اول ۵ فنجان، در سه ماهه دوم ۵٫۵ فنجان و در سه ماهه سوم ۵٫۵ فنجان میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند.

برای قد بلند (حدود ۱۷۵)

۱٫ خانم‌هایی که وزن پیش از بارداری شان حدود ۵۸ کیلوگرم بوده است، باید در سه ماهه اول ۵ فنجان، در سه ماهه دوم ۵ فنجان و در سه ماهه سوم ۵٫۵ فنجان میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند.

۲٫ خانم‌هایی که وزن پیش از بارداری‌شان حدود ۷۳٫۵ کیلوگرم بوده است، باید در سه ماهه اول ۵ فنجان، در سه ماهه دوم ۶ فنجان و در سه ماهه سوم ۶ فنجان میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند.

برای کامل کردن اطلاعات‌تان در این زمینه  به مطالب تغذیه باردار و غذاهای مناسب بارداران مراجعه کنید.