مقدار مناسب اسید فولیک در بارداری

مصرف دارویی مانند اسید فولیک از ۳ ماه قبل «بارداری» و همچنین در «دوران بارداری» به همه خانم ها توصیه می شود. این مصرف اندازه ای دارد که باید رعایت شود و می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار گیرد.

هر خانمی که قصد باردار شدن دارد، باید ۴۰۰ میکروگرم (۰٫۴ میلی‌گرم) اسیدفولیک در روز مصرف کند، خواه به صورت یک قرص ویتامین که ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید داشته باشد و خواه با استفاده از غذاهایی که با اسید فولیک غنی‌شده‌اند.

هنگامی که شما باردار می‌شوید، مقدار مصرف اسید فولیک باید به حداقل ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش پیدا کند، با این حال دکتر شما ممکن است مقدار ۱۰۰۰میکروگرم را پیشنهاد بدهد. بسیاری از ویتامین‌های دوران بارداری حاوی این مقدار هستند.

” فقط می‌خواهم بچه من سالم باشد”، پاسخی است که معمولاً وقتی فردی، از یک مادر باردار می‌پرسد که می‌خواهد فرزند او دختر باشد یا پسر، می‌شنود. با این حال در اغلب موارد، بسیاری از مادران بدون اینکه حتی متوجه باشند، نوزادان خود را در ماه‌های اولیه بارداری در معرض خطر قرار می‌دهند.

بسیاری از خانم‌ها، اهمیت مصرف منظم اسید فولیکِ پیش از بارداری و در حین آن را نمی‌دانند، و اطلاع ندارند که بدون مصرف آن، حتی قبل از این که باردار بشوند، فرزند خود را در معرض خطر قرار داده‌اند.

اسید فولیک یک نوع ویتامین B است که به رشد منظم سلولی و بازسازی آن کمک می‌کند، و به ویژه در هفته‌های اول رشد جنین، وجود آن بسیار حیاتی است. مصرف اسید فولیک کمک می‌کند که این اطمینان را داشته باشیم که شکل‌گیری مغز و نخاع به شکل مناسبی انجام می‌شود. بدون فولیک اسید، احتمال سقط‌جنین بیشتر است، و احتمال ۱ در ۱۰۰۰ وجود دارد که کودک مبتلا به اختلال لوله عصبی (NTD) شود.

نقص لوله عصبی، می‌تواند خود را به شکل یک سری وضعیت‌های مختلف در هنگام تولد ، از جمله اسپینا بیفیدا و آنانسفالی نشان دهد. اسپینا بیفیدا، که تقریباً به معنی “ستون فقرات باز” است، در شدیدترین موارد خود می‌تواند منجر به فلج پا، و همچنین مشکلات کنترل مثانه و روده شود. آنانسفالی یک بیماری کشنده است که به علت  توسعه‌نیافتگی مغز و جمجمه اتفاق می‌افتد. شاخص‌های خطر اولیه برای NTD، شامل این می‌شود که آیا شما حاملگی‌های قبلی که منجر به NTD شده بودند داشته‌اید یا خیر و/یا اینکه آیا کسی در خانواده شما، کودکی که مبتلا به NTD است دارد یا خیر.

البته هر مادری بهترین‌ها را برای فرزند خود می‌خواهد، و وضعیت‌های جسمی خاصی وجود دارد که با کمی اطلاعات، احتیاط، و آماده سازی، می‌توان از آن‌ها به شکلی مؤثر جلوگیری کرد، و یا با مصرف روزانه اسید فولیک، احتمال ابتلای نوزاد به آن‌ها را تا ۷۰% کاهش داد.

بزرگ‌سالان، هم خانم‌ها و هم آقایان، با مصرف اسید فولیک از فواید سلامتی وابسته به آن برخوردار خواهند شد. افرادی که مقدار کافی اسید فولیک مصرف می‌کنند، موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

• کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

• حفاظت در مقابل انواع خاصی از سرطان

• احتمال کاهش خطر بیماری آلزایمر

• تقسیم و عملکرد مناسب سلولی

• شکل‌گیری مناسب هموگلوبین

برای بیشتر خانم‌ها، دوز پیشنهادی برای سلامتی روزمره و آماده شدن برای بارداری ، ۴۰۰ میکروگرم در روز است؛ البته همان طور که پیشاپیش گفته شد، در زمان بارداری این مقدار به ۶۰۰ میکروگرم (۱۰۰۰ میکروگرم در صورت توصیه پزشک) افزایش پیدا می‌کند.