مامای همراه شما / پرگ

چه زمانی احتمال بارداری افزایش یا کاهش می‌یابد؟

باید توجه داشته باشید که احتمال حاملگی و بارداری در همه زمان‌ها یکسان نیست و در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند. این احتمال بیشتر بستگی به خانم‌ها دارد که در چه زمانی از دوره‌ قاعدگی خود قرار دارند و سیستم بدنی آن‌ها به چه صورتی است. بنابراین اگر قصد بارداری دارید باید زمان‌ مناسب آن‎ را بشناسید و تشخیص دهید تا راحت‌تر بتوانید به هدف خود برسید. بعضی از مسائل می‌توانند احتمال بارداری را افزایش یا کاهش دهند.

احتمال بارداری در زمان شیردهی

ترشح هورمون‎های شیرساز مانع ترشح هورمون‌هایی می شود که این عوامل باعث بارور شدن و بلوغ تخمک‌ها می‌شود.اما باورعموم مردم این‌ است که در زمان شیردهی امکان باروری وجود ندارد به دلیل این که تخمک گذاری اتفاق نمی‌افتد اما باید بدانید در همه افراد این‌گونه نیست و اگر کمتر از یک ماه به فرزندتان شیر دهید تخمک‌گذاری شما به حالت عادی بازمی‌گردد. درصد کمی از بانوان که به طور مرتب به کودک خود شیر می‌دهند حدود ۱۰ هفته بعد از زایمان تخمک گذاری‌شان به حالت اولیه بازمی‌گردد و در نیمی از آن‌ها ۶ ماه بعد از زایمان این اتفاق می‌افتد. اگر به طور مرتب به کودک خود شیر نمی‌دهید، عموما بین ۳ تا ۴ ماه قاعدگی برای شما اتفاق می‌افتد که در پی آن ممکن است باردار شوید.

ممکن است تخمک گذاری در شما صورت بگیرد اما قاعدگی اتفاق نیوفتد که در این صورت شما فکر نمی‌کنید که تخمک‌گذاری اتفاق افتاده باشد و بارداری صورت بگیرد که این عامل باعث بارداری شما می‌شود.

چه‌ چیزی احتمال حاملگی را کاهش می‌دهد

یکسری از اعمال وجود دارد که موجب می شود احتمال حاملگی در فرد تا حد زیادی کاهش یاید. این عوامل به شرح زیر خواهد بودند:

رابطه جنسی در زمان نامناسب

دقت داشته باشید که در مواقعی که احتمال وجود تخمک برای بارور شدن توسط اسپرم وجود ندارند ، به هیج عنوان زمان مناسبی برای رابطه جنسی با هدف بارداری نیست.

استفاده از ژل لوبریکانت

از آنجائیکه فضای اسیدی واژن باعث از بین رفتن اسپرم‌ها می‌شود ولی گردنه مخاطی از آن‌ها محافظت می‌کند. استفاده از ژل لوبریکانت از رسیدن سریع اسپرم به مخاط‌های گردنه جلوگیری می‌کند و باعث از بین رفتن آن می‌شود.

مصرف بعضی از داروها

داروهایی نیز وجود دارد که در صورت مصرف آنها احتمال بارداری تا حد چشمگیری کاهش می یابد . این داروها عبارتند از مثل راکوتان، داروهای جلوگیری از انعقادخون، تتراسایکلین، داروهای صرع، داروهای فشارخون، داروهای میگرن و داروهای مربوط به دوزهای بالای استروئید می باشند.

استفاده زیاد کافئین توسط زن

کافئین زیاد از به بلوغ رسیدن و رشد تخمک جلوگیری می‌کند و این‌کار باعث می‌شود احتمال بارداری کاهش یابد.

استرس

همانطور که می دانید استرس کل سیستم بدن را تحت شعاع قرار داده و موجب اختلال در سیستم بدن می شود. به گونه ای که وجود استرس، هیپوتالاموس و هورمون‌های تحریک کننده تخمدان برای آزاد کردن تخمک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکان بارداری را تا حد زیادی از بین می برد.

چه زمانی احتمال بارداری افزایش یا کاهش می‌یابد؟

چه‌ مسائلی احتمال حاملگی را افزایش می‌دهد

یکسری از عوامل نیز وجود دارد که احتمال حاملگی را در فرد تا حد بسیار زیادی افزایش می یابد. در ادامه به این مسائل اشاره خواهیم نمود:

رابطه جنسی در زمان مناسب

در زمانی که تخمک‌ها آزاد شده و آمادگی ادغام با اسپرم را دارند می‌تواند زمان مناسبی برای رابطه جنسی با هدف حاملگی باشند.

انجام معاینه و تحت نظر پزشک بودن

بهتر است قبل از اقدام به بارداری، حتما تحت‌نظر پزشک قرار بگیرید تا با در نظر گرفتن توصیه‌های او به خوبی سمت هدف خود حرکت کنید.

حفظ سلامت مادر

حفظ سلامت مادر تاثیر بسیار زیادی در افزایش احتمال بارداری دارد. بنابراین بهتر است مادر سلامت خود را کنترل کرده تا آمادگی بهتری برای حاملگی داشته باشد. از اینرو تناسب اندام، استفاده از غذاهای مناسب و ورزش کردن می‌تواند نقش مهمی در افزایش احتمال بارداری داشته باشد.

تقویت اسپرم ها

برای بارداری به موقع بهتر است که کیفیت اسپرم برای بارور کردن تخمک افزایش یابد. برای این‌کار باید از مصرف مواد مخدر و الکل جلوگیری کنید، تغذیه مناسب داشته باشید، اندامتان را متناسب کنید و از حمام با آب داغ بپرهیزید.

تجربیات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top