مامای همراه شما / پرگ

ارزش غذایی کشک

ارزش غذایی کشک

در مقالات درباره ی اهمیت مصرف پروتئین برای «خانم های باردار» گفتیم و تاکید کردیم که کمبود پروتئین چه تاثیرات بدی می تواند بر بدن «مادر باردار» داشته باشد. کشک یک منبع غنی ازپروتئین، کلسیم و فسفراست که در این مقاله می خواهیم بیشتر درباره ی فواید این خوراکی صحبت کنیم و بیشتر ارزش تغذیه ای آن را بشناسیم.

کشک از نظر گروه غذایی در گروه لبنیات طبقه‌ بندی می‌شود که روزانه مصرف ۲ الی ۳ واحد از آن در افراد عادی توصیه می‌شود. این گروه غذایی به دلیل داشتن پروتئین، کلسیم و فسفر بالا نقش بسزایی در سلامتی بدن خواهد داشت. ۵۵ درصد وزن کشک خشک، حاوی پروتئین است و به عنوان یک منبع غنی از پروتئین در میان مواد غذایی، محسوب می‌شود. امروزه با تاکید متخصصان رژیم‌ های غذایی بر خوردن غذاهای کم چرب و کم کالری، پروتئین نیز که یکی از عناصر اصلی در کاهش وزن می‌باشد، از رژیم غذایی افراد حذف شده و یا مصرف آن به حداقل رسیده است. مطالعات نشان می‌دهند که کاهش یا عدم مصرف غذاهای پروتئین‌ دار، منجر به پرخوری و اضافه وزن می‌گردد. علاوه بر این مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بدن ضروری است، بنابراین کشک می‌تواند انتخاب خوبی در رژیم‌ های کاهش وزن باشد.

کشک برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار توصیه می‌شود. البته توجه داشته باشید که این ماده غذایی معمولا به دلیل سدیم بالا در افراد با فشار خون بالا توصیه نمی‌شود. کشک جانشین بسیار مناسبی برای افرادی است که با مصرف شیر دچار دل درد، اسهال، نفخ و … می‌شوند. کشک برای کودکان کم ‌وزن غذای مناسبی محسوب می‌شود. کشک به عنوان یک غذای مقوی گرسنگی را کاهش داده و می‌تواند انتخاب بسیار خوبی به عنوان تنقلات و میان وعده‌ ها باشد. مصرف کشک خشک در افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و با عوارض شیمی درمانی مثل تهوع و بی‌اشتهایی مواجه هستند می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

کشک سویا چیست؟ اخیرا در صنایع غذایی نوع جدیدی کشک تولید می‌‌شود که به کشک سویا معروف شده است. در تهیه این کشک از پروتئین سویا استفاده می‌شود که می‌‌تواند فواید سویا را به ارزش‌‌های تغذیه‌‌ای کشک اضافه کند. سویا به دلیل کیفیت پروتئینی خود، در دسترس بودن و ارزان بودن مورد توجه زیادی قرار گرفته است. مهم‌ ترین عامل ضد سرطان سویا را ایزوفلاون‌ها تشکیل می‌دهد. همین عامل در سویا باعث کاهش عوارض یائسگی در زنان نیز می‌شود. کشک حاوی پروتئین سویا نیز می‌‌ تواند همین مزیت‌ ها را دارا باشد.

مصرف کشک خشک برای خانم‌ های بارداری که دچار تهوع بارداری هستند نیز توصیه می‌شود. نکات بهداشتی جهت مصرف کشک با توجه به این که کشک یکی از غنی‌ ترین منابع پروتئین حیوانی است، محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میکروارگانیسم‌ های مختلف است که اغلب سبب مسمومیت‌ های شدید می‌شود، لذا توجه به موارد زیر ضروری است: از کشک‌ های بسته‌ بندی شده (پاستوریزه) که دارای برچسب و مجوز بهداشتی است، استفاده کنید. کشک را در یخچال نگهداری نمایید. تا حد امکان از مصرف کشک مایع باز خودداری کنید و در صورت استفاده ۱۰ تا۲۰ دقیقه قبل از مصرف آن را بجوشانید.

برچسب ها: , ,

Back to top