مامای همراه شما / پرگ

استفاده از شیرینی خامه ای در بارداری

شیرینی ها و غذاهای شیرین مورد علاقه همه افراد هستند و به سختی می توان آنها را ترک کرد، اما باید در مصرف شیرینی جات در دوران “بارداری” کمی دقت کرد. خوردن شیرینی های زیاد در دوران بارداری می تواند تاثیر نامطلوبی بر رشد جنین داشته باشد.

علاوه بر این قند اضافی در بدن می تواند منجر به افزایش وزن غیر ضروری، افزایش سطح انسولین و گلوکز و کمبود مواد مغذی در یک خانم باردار شود.

برای سالم بودن بارداری، کمی افزایش وزن طبیعی و ضروری است، اما افزایش وزن زیاد می تواند منجر به کمردرد و مشکلات دیگر شود. 

خوردن شیرینی های خامه دار به خصوص نزدیک به وعده های غذایی ممنوع می باشد زیرا شیرینی های خامه ای خالی از ویتامین ها و پروتئین های مفید می باشند و اشتهای مادر باردار با مصرف آنها از بین رفته و نسبت به مواد غذایی لازم بی میل می گردد و سبب سنگینی شکم و در نتیجه ناراحتی دستگاه گوارش می شود. با توجه به مراقبت از دندانها در دوران بارداری مصرف اینگونه شیرینی ها باعث زودتر خراب شدن دندانها می گردد و باعث چاقی و اضافه وزن و فشار خون نیز می شود.

مصرف زیاد شکر و مواد نشاسته ای در دوران بارداری باعث بروز نقایص دستگاه عصبی در جنین می شود. مصرف بیش از اندازه مواد قندی و نشاسته ای به ویژه در سه ماهه نخست بارداری، خطر بروز نقص لوله عصبی و نخاعی را در فرزندان آنها افزایش می دهد.

پزشکان اکنون فرضیه ارتباط بیماری دیابت و افزایش قند خون در ابتدای دوران بارداری را با ناهنجاری ها و نقایص عصبی جنینی تایید می کنند.

افزایش قند خون و اختلال تحمل گلوکز در دوران بارداری خطر آسیب های جنینی را بیشتر می کند؛ از این رو کنترل و آزمایش قند خون در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از مواد قندی و مصرف انواع شکلات و شیرینی در دوران بارداری و شیردهی احتمال ابتلای نوزاد به آسم را افزایش می دهد.

شیرینی در دوران بارداری

اثرات مصرف زیاد شیرینی در دوران بارداری

همیشه توصیه می شود از مصرف مواد قندی خودداری کنید و مخصوصاً در دوران که هستید باید از مصرف مواد قندی خودداری کنید.

اگر در انتظار به دنیا آمدن فرزند خود هستید، مصرف شیرینی خود را به حداقل برسانید زیرا این موضوع می تواند بر سلامت شما و کودک شما تاثیر بگذارد.

عوارض جانبی احتمالی خوردن بیش از حد مواد قندی در زیر آورده شده است :

افزایش وزن :

مصرف زیاد شیرینی با افزایش وزن غیر ضروری مرتبط است. خوردن غذاهای پر کالری مانند کلوچه ها، شیرینی ها، نون خامه ای، حلواها و کیک ها می تواند منجر به افزایش بیش از حد در دوران بارداری شود. حتی نوشیدنی های سرد و نوشیدنی های شیرین می توانند علت بالقوه افزایش وزن شوند که می تواند منجر به عوارضی مانند : کمر درد، مشکلات دندانی و حتی دیابت بارداری شود.

افزایش سطح ساکارز در خون :

مصرف زیاد شیرینی ها در دوران بارداری می تواند سطح ساکارز خون را افزایش دهد. منبع اصلی ساکارز در رژیم غذایی، غذاها و نوشیدنی های شیرین شده است. عاقلانه ترین گزینه در دوران بارداری پرهیز از غذاهای حاوی ساکارز است، به استثنای میوه ها که به منظور جلوگیری از افزایش سطح قند خون بعد از غذا استفاده می شود.

مشکلات وزن در نوزاد :

خوردن بیش از حد شیرینی ها و مواد قندی در دوران بارداری می تواند بر سلامت کودک تاثیر منفی بگذارد. اگر مادر هنگام بارداری شیرینی زیاد مصرف کند، نوزاد تازه متولد شده در معرض خطر ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک قرار می گیرد. وزن هنگام تولد نوزاد نیز ممکن است تحت تاثیر نامطلوب قرار گیرد.

افراط در شیرینی جات گاهی اوقات می تواند منجر به زایمان زودرس با افزایش خطر عوارض مربوط به زایمان زودرس شود. اگر مادر در دوران بارداری شیرینی های زیادی مصرف کند، ممکن است نوزاد با اضافه وزن به دنیا بیاید و همچنین ممکن است در آینده در معرض خطر بیماری قلبی و آلرژی های مختلف باشد.

توانایی های شناختی کودک ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد :

مصرف مواد قندی در دوران بارداری می تواند کودک را در معرض خطر آسم قرار دهد و همچنین ممکن است بر توانایی های شناختی او تاثیر بگذارد. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف شکر و نوشابه گازدار توسط خانم های باردار می تواند بر حافظه و یادگیری نوزادان تاثیر بگذارد.

محققان با مطالعه بیش از ۹۰۰۰ جفت مادر و فرزند در بریتانیا دریافتند که کودکان متولد شده از ۲۰ درصد مادران با بالاترین میزان مصرف قند در دوره بارداری ۳۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی تا سن ۷ سالگی درصد بیشتری مبتلا به دو یا چند آلرژی بودند.

مصرف شیرینی ایده آل برای خانم های باردار

متوسط دریافت روزانه برای بانوان ۱۰۰ کالری در روز ( ۲۵ گرم یا ۶ قاشق چایخوری ) است. برای خانم هایی که سالم، لاغر و فعال هستند، مقدار معقولی به نظر می رسد. نوشیدنی های گازدار، محصولات پخته شده و غذاهای فرآوری شده در صورت اضافه وزن یا چاقی در دوران بارداری نباید در رژیم غذایی جایی داشته باشند. بنابراین از مصرف غذاهای فرآوری شده که حاوی قند زیاد و کربوهیدرات های تصفیه شده هستند اجتناب کنید.

چگونه میل به شیرینی را در دوران بارداری مدیریت کنیم ؟

ترک شکر و شیرینی جات سخت است و حتی بیش تر از آن زمانی که باردار هستید و هوس شکر دارید. اما در دوران بارداری، باید یاد بگیرید که هوس شیرینی خود را برای داشتن یک بارداری سالم مدیریت کنید. در ادامه به نحوه انجام این کار خواهیم پرداخت :

  • سطح قند خون خود را حفظ کنید : وعده های غذایی کوچکتر بخورید زیرا این به شما کمک می کند سطخ قند خون خود را حفظ کنید و از نیاز به قند اضافی جلوگیری کنید. خوردن مقادیر کم غذایی، قند را به آرامی در بدن آزاد می کند و به حفظ سطح قند کمک می کند.
  • اجتناب از غذاهای فرآوری شده : از خوردن غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید، زیرا غذاهای فرآوری شده دارای مقادیر زیادی قند هستند.
  • آب زیاد بنوشید : با نوشیدن آب زیاد می توانید شکم خود را پر کنید و میل به خوردن را مهار کنید. نوشیدن آب بدن را هیدراته نگه می دارد که در دوران بارداری ضروری است.
  • ورزش کنید : یوگا را امتحان کنید تا توجه خود را از آن هوس های شیرین دور کنید. شما همچنین می توانید مدیتیشن کنید؛ به چیزهای خوب و سالم در دوران بارداری فکر کنید؛ این به شما انگیزه می دهد که فقط چیزهای خوبی را انتخاب کنید که برای بارداری شما مفید است.

جایگزین های سالم برای شیرینی ها

اگر می خواهید در دوران بارداری از برخی شیرینی ها لذت ببرید، پیشنهاد می کنیم شیرینی های زیر را که جایگزین سالم تری برای شیرینی های معمولی هستند انتخاب کنید :

  • میوه های خشک شده
  • بستنی میوه
  • کمپوت های خانگی
  • پوره سیب زمینی شیرین
  • اسموتی سالم

در حالی که هوس خوردن شیرینی در دوران بارداری معمول است، بهتر است از مصرف آن اجتناب شود. برای جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت بارداری، خوردن شیرینی جات در مقادیر متوسط در دوران بارداری ایمن تر و بهتر است. اثرات نامطلوب ممکن است شما را برای یک عمر پشیمان کند.

دسرهای سالمی وجود دارد که می توانید برای رفع هوس از آنها استفاده کنید. بنابراین، به سراغ جایگزین های سالم تر بروید و بارداری بدون استرس داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در مورد مصرف شیرینی جات در دوران بارداری، با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب ها: , , , , , , , ,

Back to top