مامای همراه شما / پرگ

اشعه های موبایل و تاثیر آن ها بر جنین

اشعه های موبایل و تاثیر آن ها بر جنین

بارها از ضرر های اشعه موبایل بر خانم های باردار گفته شده اما شاید از جزئیات دقیق این ضرر اطلاعی نداشته باشید. سلامت جنین در دوران بارداری بسیار مهم است که با مطالعه و آگاهی، می توانید جلوی بروز خطرات ناشی از این امواج را بگیرید. ما در این مقاله سعی کرده ایم بیشتر وارد جزئیات شویم و بدانیم که وقتی صحبت از امواج مضر موبایل می شود منظور دقیقا چیست و چه راهکاری وجود دارد.

تاثیر اشعه موبایل بر جنین

متداول ترین اشعه ای که نباید در معرض آن قرار گرفت، اشعه ایکس می باشد.

علاوه بر اشعه ایکس، زنان باردار باید از قرار گرفتن مستقیم در مقابل اشعه های موبایل و تابش های هسته ای اجتناب کنند.

هر چند اشعه، بدون وزن و بو و نامرئی است، اما در واقع ، یک انرژی در قالب امواج با ذرات کوچک است که می تواند بر جنین اثر بگذارد و نقایص جنینی را بوجود آورد.

اشعه های قوی مانند اشعه ایکس، گاما، آلفا و بتا توانایی تغییر در اتم ها را دارند. بنابراین می توانند با تاثیر بر سلول های جنینی، مشکلات ساختاری را برای جنین در حال رشد ایجاد کنند. اشعه موبایل بر جنین تاثیرات بدی می گذارد .

چه دوره ای بارداری حساس‌تر است؟

حساس ترین زمان برای ابتلای جنین به مشکلات و بیماری ها، از ابتدای حاملگی تا حدود ۱۵ هفته پس از بارداری می باشد. اگر جنین طی این مدت در معرض اشعه قرار بگیرد، دچار نقایص هنگام تولد و عقب ماندگی ذهنی می شود. کاهش رشد و آسیب های شدید مغزی جنین از عوارض تماس مستقیم با اشعه در ۱۵ هفته اول بارداری می باشد.

پس از گذشت ۲۶ هفته از بارداری، اگر جنین در معرض اشعه قرار گیرد، کمتر احتمال دارد دچار عوارض شدید شود، اما باز هم در معرض خطر می باشد و باید مراقب بود.

اگر در دوران بارداری، با توصیه پزشک مجبور به پرتو درمانی و یا استفاده از اشعه ایکس شدید، حتما محافظ محکمی بر روی ناحیه شکم و رحم خود قرار دهید تا جنین کمتر آسیب ببیند.

چند توصیه به مادران باردار

۱- حتما از تابش اشعه های مختلف خود را دور نگه دارید.

۲- اگر در دوران بارداری، با توصیه پزشک مجبور به پرتو درمانی و یا استفاده از اشعه ایکس شدید، حتما محافظ محکمی بر روی ناحیه شکم و رحم خود قرار دهید تا جنین کمتر آسیب ببیند.

۳- باید از نزدیک شدن به نیروگاه های هسته ای خودداری کنید.

۴- حتی المقدور از اشعه موبایل، ماکروویو و کامپیوتر دوری کنید و در مواقع لزوم و اضطرار از آنها استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگرچه دوری از وسایلی مانند موبایل بسیار بعید به نظر می رسد، اما آنچه که مهم است سلامتی فرزند شماست.

آسیب مغزی تاثیر اشعه موبایل بر جنین

 

استفاده مکرر از تلفن همراه، خطر آسیب رسیدن به مغز جنین را افزایش می دهد. هنگامی که  جنین در حال رشد است، شکل گیری سلول های عصبی، حیاتی است. شکل گیری ناقص سلول های عصبی، احتمال بروز اختلالات عصبی را در سال های آینده زندگی کودک افزایش می دهد. محققان اسکاندیناوی دریافته  اند، استفاده از تلفن همراه، میزان یافته های عصبی موجود در مغز جنین را از بین می برد. بنابراین، زن باردار باید استفاده از تلفن همراه را کاهش دهد.

ایجاد مشکلات عاطفی تاثیر اشعه موبایل بر جنین

 

قرار گرفتن در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداری باعث می شود که در آینده کودکان دچار مشکلات عاطفی شوند. در واقع این کودکان که نمی توانند عواطف خود را کنترل کنند، دچار آسیب  می شوند.

مشکل برقراری ارتباط با همسالان

 

اگر در دوران بارداری جنین در معرض اشعه تلفن همراه قرار گیرد، به احتمال  زیاد در آینده این کودک نمی تواند با کودکان دیگر ارتباط برقرار کند. از آن جا که استفاده از تلفن همراه هنگام بارداری در رشد مغز کودک اثر می گذارد این دسته از کودکان به دشواری می توانند با همسالانشان ارتباط برقرار کنند.

 

 

برچسب ها: , ,

Back to top