مامای همراه شما / پرگ

اطلاعاتی از مصرف خوراکی ها دردوران بارداری بایدها و نباید های بارداری:

اطلاعاتی از مصرف خوراکی ها در«دوران بارداری» بایدها و نباید های «بارداری» :

«دوران بارداری» هم برای مادر و هم برای جنین دوران بسیار مهمی است . به همین دلیل هم هست که خانم های «باردار» باید به دنبال کسب اطلاعات مفید و علمی از تغذیه در این دوران باشند و بدانند که باید ها و نباید های مصرف مواد غذایی در این دوران با اهمیت چیست .

خانم های «باردار» در «دوران بارداری» به  انواع گروه های غذایی نیاز دارند . گروهایی مانند : لبنیات و گوشت قرمز و پروتیین و کربوهیدرات سبزیجات و میوه ها و… از جمله گروه هایی هستند که یک خانم «باردار» باید مصرف نماید .

یکی از موضوعاتی که همیشه متخصصان تغذیه به آن اشاره می کنند این است که هیچ خانم «بارداری» نباید خود را از مصرف خوراکی که به آن علاقه دارد منع کند . به عنوان مثال می توان به دسرهای شیرین و یا غذاهای فست فودی اشاره نمود که خیلی از بانوان به آن ها علاقه زیاد دارند . نباید به دلیل «باردار» بودن مصرف این موارد را به طور کامل قطع نمود بلکه تنها باید صرف آن ها را محدود نمود . به عبارت دیگر باید گفت که از خوراکی هایی که فاقد ارزش می باشند نباید به عنوان یک وعده غذایی اصلی استفاده نمود بلکه می توان به عنوان یک پیش غذا و البته به صورت خیلی محدود استفاده نمود .

یکی از شیرینی هایی که برای خانم های «باردار» هیچ گونه ممنوعیتی ندارد شربت انواع میوه های می باشد .حتی می توانیم بگوییم که مصرف یک قطعه کوچک از کیک شیرین نه به مادر و نه به جنین هیچ آسیبی وارد نمی کند .

همه خانم های «باردار» باید به این موضوع واقف باشند که حتما و حتما باید مصرف میوه جات و کمپوت آن ها را در در برنامه غذایی خود جای دهند. میوه هایی که در «دوران بارداری» خیلی بیشتر از بقیه میوه ها باید مورد توجه قرار گیرند شامل : موز و سیب و هلو و زردآلو می باشد . پس حتما به این چند قلم میوه در «دروان بارداری» خود توجه ویژه داشته باشید .

حدود ۱۰ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از پروتئین‌ها دریافت شود (و پروتئین‌ها اصولاً در گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و سویا یافت می‌شوند).

حدود ۳۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از اسیدهای چرب دریافت شود (و اسیدهای چرب اصولاً در کره، روغن، لبنیات و آجیل یافت می‌شوند).

حدود ۵۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از کربوهیدرات‌ها یا قندها دریافت شود (و کربوهیدرات‌ها اصولاً در نان، برنج، سیب‌زمینی، ذرت و ماکارونی یافت می‌شوند

آن‌چه شما خواهید خواست

اسید فولیک، آهن، کلسیم و روی. تمام خانم‌های باردار به این ۴ مورد نیاز دارند. اما چقدر و چگونه؟ در قالب غذا یا مکمل؟ کارشناسان تغذیه پاسخ می‌دهند:

اسید فولیک

اسید فولیک یا همان ویتامین B۹ در سه ماهه اول بارداری (و حتی از ۲ ماه قبل از شروع بارداری) مورد نیاز است. این ویتامین در تشکیل و تکامل سیستم عصبی جنین نقش مهمی دارد. کمبود اسید فولیک در نخستین ماه‌های بارداری ممکن است به بیماری اسپینا بیفیدا منجر شود. این بیماری به دنبال عدم تکامل رشد مغز، نخاع و پرده مننژ بروز می‌کند و منجر به فلج شدن نوزاد می‌شود. این ویتامین همچنین می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی مانند لب‌شکری جلوگیری کند.

ـ منابع مناسب اسید فولیک عبارتند از:

جو، میوه‌ها و سبزیجات تازه، آب پرتقال، عدس، نخود و برنج.

اما سوای مصرف این مواد غذایی، استفاده از مکمل اسید فولیک (روزانه ۴۰۰ میکروگرم) از ۲ ماه قبل از بارداری و تا انتهای ۳ ماهه اول بارداری توصیه می‌شود. البته این مقدار فقط برای خانم‌هایی با شرایط عادی توصیه می‌شود و در شرایط غیر عادی حتماً نیاز است که با پزشک در مورد میزان مصرف این مکمل مشورت شود.

آهن

آهن، خون مورد نیاز برای ارسال مواد غذایی به جفت را فراهم می‌کند و یک خانم باردار در طول بارداری بیشتر از زمان عادی به آهن نیاز دارد.

ـ منابع خوب آهن عبارتند از: سبزیجات سبز (مانند کلم بروکلی و اسفناج)، توت‌فرنگی، پسته و نان.

ویتامین C جذب آهن را بالا می‌برد و به همین خاطر توصیه می‌شود همراه یا بلافاصله بعد از خوردن غذاهای حاوی آهن، ویتامین C (آبلیمو، پرتقال، گوجه‌سبز یا …) نیز مصرف شود. اما کافئین، تئین و کلسیم باعث کاهش جذب آهن می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف چای، قهوه، ماست و شیر همراه با غذاهای حاوی آهن و حداقل تا ۱ ساعت بعد از صرف این غذاها پرهیز شود.

متخصصان تغذیه به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که از هفته بیستم بارداری، روزانه یک قرص مکمل آهن بخورند. البته اگر خانمی تغذیه خوبی داشته باشد و در آزمایش‌هایش نیز کم‌خونی دیده نشود، ضرورتی برای مصرف قرص آهن ندارد اما چنین موردی به ندرت پیش می‌آید. در ضمن توجه داشته باشید که مصرف قرص آهن ممکن است با بروز عارضه یبوست همرا باشد.

کلسیم و روی

مصرف تمام مواد معدنی و به ویژه مصرف موادی مانند کلسیم و روی برای رشد جنین ضرورت دارند. اگرچه روی و کلسیم در مواد غذایی مختلف یافت می‌شوند اما در صورت نیاز به مصرف مکمل آن‌ها باید با پزشک مشورت شود.

خانم‌های بارداری که تحت درمان دارویی هستند (مثلاً خانم‌هایی که دیابت یا کم‌خونی دارند) و خانم‌هایی که سابقه زایمان نوزادی با کمبود وزن را دارند، حتماً باید برای مصرف انواع مکمل‌ها و مقدار آن‌ها با پزشک خود مشورت کنند. در ضمن باید به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این مکمل‌ها نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است برای کودک بسیار مضر هم باشد، پس باید در مصرف آن‌ها حد اعتدال را رعایت کرد.

برچسب ها: ,

Back to top