مامای همراه شما / پرگ

اهمیت بهداشت فردی در دوران بارداری

اهمیت بهداشت فردی در دوران بارداری

«دوران بارداری» یک دوره ی حساس در طول زندگی «مادر باردار» است. در این دوره اهمیت بهداشت فردی دوچندان می شود.توجه به توصیه ها و نکاتی که در این زمینه گفته می شود، بسیار مهم است. در این مقاله درباره ی بهداشت فردی و چگونگی انجام آن صحبت کرده ایم.

دست تا را پیش و پس از تماس با هر نوع ماده غذایی به خوبی بشویید.
حوله و وسایل بهداشتی(مسواک، شانه، برس، لیف، خودتراش و ..)جداگانه داشته باشید و پس از هر بار استحمام آنها را در معرض هوای آزاد یا آفتاب قرار دهید.میوه ها، سبزی ها و سالادهای آماده را به طور کامل بشویید. بهتر است پیش از خوردن هویج ابتدا و انتهای آن را جدا کنید.گوشت سفید و قرمز را به خوبی بپزید و هنگام مصرف گوشت سفید آماده و گوشت های پخته شده فریز شده ، به طورکامل و به وسیله حرارت آنها را گرم کنید.پس از تماس با گوشت قرمز یا سفید خام دست های خود را بشویید. دقت کنید تا غذای خام از غذاهای آماده به طورجداگانه نگه داری شده و با هم در تماس نباشند. زیرا، میزان آلودگی و سمی شدن گوشت به وسیله میکروب های سالمونلا و باکتری هایی نظیر ای کولای افزایش می یابد. لازم است همیشه تخته گوشت را پس از پایان کار به دقت بشویید.هنگام باغبانی یا تماس با خاک از دستکش استفاده کرده و پس از اتمام کار دست ها و دستکش را بشویید.

خطر تولد نوزاد با وزن کمتر از حد طبیعی ۲۵۰۰گرم را محدود می کند. زیرا، نوزادان مادران سیگاری به طور متوسط ۲۰۰گرم از نوزادان دیگر سبک تر هستند که این نوزادان به مشکلات زایمانی و پس از زایمان دچار می شوند و از نظر ابتلا به عفونت مستعدتر می باشند. در ضمن بدن این نوزادان(به علت عدم تکامل)باید گرم نگه داشته شود که به نوبه خود مشکلی بزرگ است.کودکانی که والدین سیگاری دارند، به احتمال بسیار بعدها به علت ابتلا به بیماری های خاص مانند آسم مشکلات بسیاری خواهند داشت و با ترک سیگار این مشکلات برای فرزند شما رفع خواهد شد.میزان مرگ ناگهانی شیرخوار هنگام خواب کاهش می یابد .بنابراین، بهتر است در اسرع وقت سیگار را ترک کنید؛ حتی اگر در هفته های انتهایی بارداری به سر می برید. اگر یکی از اعضای خانواده شما سیگاری می باشد، دود سیگار او تأثیری نامطلوب برسلامتی شما و جنین تان خواهد داشت. پس، از آنها بخواهید هنگام مصرف سیگار خانه را ترک کنند. به خاطر داشته باشید، محافظت جنین یا نوزاد از دود تنباکو و سیگار بهترین قدم برای آغاز یک زندگی سالم است.
سیگار کشیدن :هنگامی که سیگار می کشید و یا در معرض دود سیگار قرار می گیرید، مونوکسید کربن و دیگر سموم وارد ریه های شما می شود و اکسیژن رسانی به کودک کاهش می یابد و جنین شما به خوبی رشد نخواهد کرد. همچنین، ضربان قلب جنین در اثر افزایش نیکوتین، افزایش می یابد . تنفس در فضای آلوده به دود سیگار دیگران، میزان ابتلای جنین شما را به حملات آسم، عفونت های ریوی، سرماخوردگی و سرفه افزایش می دهد که درمان این عفونت ها ملزم به بستری شدن نوزاد پس از تولد در بیمارستان است.
ترک سیگار:در صورت ترک سیگار و یا دوری از دود سیگار دیگران از منافع زیر بهره مند خواهید شد:
بارداری کم خطرتر و نوزادی سالم تر خواهید داشت.
زایمان شما راحت تر انجام می شود.
عوارض زایمانی کاهش چشمگیری می یابد.
میزان تولد زودرس و مشکلات تنفسی نوزاد کاهش می یابد.
الکل:تحقیقات حاکی از آن است که حتی مقادیر کمی از الکل می تواند برای رشد و تکامل جنین مشکل ساز باشد .
ـ از حمام کردن در وان یا حمام های لغزنده و پوشیدن دمپایی های ابرای در حمام خودداری شود.

ـ در اوایل حاملگی از وان آب داغ یا جکوزی با دمای بالاتر از ۸ / ۳۷ استفاده نشود.

ـ از پوشیدن جوراب های تنگ و کشدار، کمربند و سینه بند تنگ خودداری شود ولی سینه بند حمایتی با اندازه مناسب ضرورت دارد.

ـ تعویض روزانه لباس های زیر انجام گردد.

ـ مسافرت های طولانی توصیه نمی شود. در صورت لزوم با پزشک خود مشورت گردد.

ـ مادر باردار در موقع مسافرت باید اندامهای تحتانی را حرکت دهد و حداقل ساعتی یکبار راه برود و از کمربند ایمنی استفاده کند.

ـ روابط جنسی بلامانع است مگر در صورتی که احتمال خطر سقط یا زایمان زودرس یا پارگی کیسه آب وجود داشته باشد.

ـ حاملگی سبب تشدید پوسیدگی دندان نمی شود و در حاملگی منعی برای درمانهای دندانپزشکی وجود ندارد.

ـ خانم هایی که سابقه سقط یا زایمان زودرس دارند باید از مسافرت در ماه های اول و آخر بارداری خودداری کنند.

ـ تزریق واکسن کزاز و در صورت لزوم واکسنهای آنفولانزا ـ هپاتیت B ـ هپاتیت A ـ پنوموکوک ـ مننگوکوک ـ تیفوئیدـ دیفتری بدون اشکال است.

برچسب ها: ,

Back to top