مامای همراه شما / پرگ

بارداری بعد از سقط

بارداری بعد از سقط به مراقبت هایی نیاز دارد که حتما باید به آن توجه شود. زیرا در طی سقط جنین ، زوجین احساس خلا می کنند و در بسیاری از موارد سعی دارند تا در فاصله کمتر از سقط، مجددا اقدام به بارداری نمایند. اما اینبار اوضاع کمی سخت تر از پیش خواهد بود و زوجین باید اطلاعات کاملی داشته باشند. البته در چنین مواردی پیشنهاد بر اینست که زوجین مدتی صبر کرده و بعد از گذشت مدتی اقدام به بارداری نمایند.زیرا در این حالت بدن فرد آماده شده و به حالت طبیعی باز می گردد. بعد از آن ، باید حتما با یک پزشک مشورت کرده و اقدام به بارداری نمائید تا پزشک توصیه های لازم را در این مورد به شما ارائه دهد . بدین وسیله می توانید به تمام نگرانی های خود برای بارداری مجدد بعد از سقط پایان دهید.

زمان مناسب برای بارداری مجدد بعد از سقط

همانطور که اشاره کردیم زمان قطعی برای بارداری مجدد پس از سقط وجود ندارد اما توصیه پزشکان اینست که این فاصله حداقل دو ماه طول بکشد ، البته دو ماه نیز زمان بسیار کمی برای بارداری مجدد بعد از سقط می باشد. زیرا بدن باید آمادگی لارم برای بارداری مجدد را داشته باشد و هر چه این زمان طولانی تر باشد بهتر است. زیرا در این فاصله علت سقطط سنجیده و مشخص می شود و فرد با آمادگی بیشتر اقدام به اینکار می کند و رحم فرد بهبود یافته و پوشش داخلی آن تقویت می شود.باید توجه داشته باشید ، در صورتی که بدن فرد آمادگی بارداری نداشته باشد و فرد بی اطلاع از این موضوع اقدام به بارداری نماید احتمال سقط جنین به مراتب افزایش می یابد که در صورت تکرار در دفعات سقط ممکن است فرد با مشکلات زیادی روبرو شود. بنابراین توصیه می کنیم با توجه به اهمیت زیاد این موضوع، تا حد امکان بعد از سقط جنین با علمی بیشتر و با مشورت پزشک و بعد از گذشت مدت زمانی منطقی اقدام به بارداری مجدد نمائید.

آیا امکان سقط مجدد وجود دارد؟

اکثر سقط ها به دلیل مشکلات متعدد و تخمک می باشد به همین دلیل بیشتر سقط ها در سه ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد . همین عامل موجب نگرانی های بسیار برای زوجین می شود. اما بهتر است بدانید بیشتر افرادی که در سه ماه اول بارداری دچار سقط شده اند، توانسته اند مجددا باردار شده و فرزند سالمی به دنیا آورند. در هر صورت باید با یک پزشک مشورت کنید. زیرا در بسیاری از مواقع پزشک علت سقط را به دلیل مشکل خاصی تشخیص می دهد که در چنین مواردی بارداری باید زیر نظر پزشک و در شرایط خاصی انجام می شود. بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه نمائید.

  • افرادی که سن آنها بیشتر از ۳۵ سال می باشد.
  • افرادی که دچار سقط جنین مکرر هستند.
  • افرادی که دارای بیماری های مزمن همچون فشار خون و دیابت هستند.
  • افرادی که سابقه مشکل باروری در والدین خود را دارند.

آماده سازی بدن برای بارداری مجدد بعد از سقط

برای بارداری مجدد بهتر است که بدن خود را آماده کنید تا بارداری موفق و بی خطری داشته باشید. راه های آماده سازی بدن عبارتند از:

مصرف املاح و ویتامین

باید دقت داشته باشید که قبل از بارداری بدن باید آماده بوده و تمام املاح و ویتامین ها را در حد کافی در بدن خود ذخیره داشته باشد. یکی از مواد معدنی مفید قبل ازبارداری اسید فولیک می باشد. مصرف اسید فولیک تا سه ماه قبل بارداری و در طول آن، به کاهش خطر سقط کمک می‌کند. مواد غذایی همچون انبه، پرتقال، بروکلی، اسفناج و غلات حاوی اسید فولیک می‌باشند. یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای بدن آهن می‌باشد که مصرف مرتب آن می تواند کمک بسیار زیادی در مراحل ابتدایی بارداری به شما بکند. مواد غذایی همچون گندم، اسفناج، بروکلی و گوشت قرمز سرشار از آهن می‎باشند.  مصرف کلسیم نیز یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز در بدن می باشد که قبل از بارداری باید بدن آن را دریافت کرده باشد. کلسیم به رشد استخوان ها و دندان های جنین کمک شایانی خواهد کرد.لازم به ذکر است که کلسیم در غذا های دریایی، محصولات لبنی، گل کلم، لوبیا سبز و غیره موجود می باشد.

رژیم غذایی متعادل و مناسب

توجه به رژیم غذایی می تواند قبل از بارداری و در حین آن بسیار مهم باشد زیرا افزایش وزن و کاهش وزن زیاد می‌تواند به شدت ،بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین قبل از بارداری باید رژیم غذایی متعادل و مناسب داشته باشید تا به وزن ایده آل دست یابید. زیرا رژیم غذایی سالم بدن شما را در بهترین حالت برای بارداری قرار می‌دهد. بهتر است مصرف کافئین را برای مدتی کاهش دهید تا احتمال سقط کمتر شود. ورزش های همچون یوگا و پیاده روی نیزدر این امر بسیار مفید و موثر هستند.

کاهش استرس در بارداری

استرس و اضطراب کل بدن را تحت تاثیر قرار داده و مکانیسم بدن را برهم می زند. از اینرو تاثیر بسیار منفی استرس بر بارداری بر هیچکس پوشیده نمی باشد زیرا موجب می شود خطر سقط به مراتب بالا رود. بنابراین قبل از بارداری مجدد، روش های مدیریت و کاهش استرس را بیاموزید تا در دوران بارداری با مشکل مواجه نشوید.

خودداری از مصرف الکل و سیگار در بارداری

الکل، سیگار و مواد علاوه بر تاثیر مخرب بر بدن هر فرد عادی ، تاثیر بسیار بدی بر افراد باردار می گذارد. این عوامل باعث می شود احتمال سقط به شدت افزایش یابد. توصیه می‌شود که مدتی قبل از اقدام به بارداری، مصرف این گونه مواد را قطع کرده تا بارداری موفقی داشته باشید. در صورت داشتن سابقه مصرف مواد و الکل حتما پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید .

بارداری بعد از سقط

آیا شما نیز تاکنون سایقه سقط و بارداری مجدد داشته اید؟ در صورت مثبت بودن تجربیان خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top