مامای همراه شما / پرگ

بارداری و رژیم گرفتن

رژیم در «دوران بارداری» :

خانم هایی که قصد «بارداری» را دارند، باید به این نکته توجه داشته باشند که پیروی از یک رژیم خاص در «بارداری» کار خطرناکی است، در واقع باید گفت که در «دوران بارداری» رژیم گرفتن برای مادران عزیز ممنوع است.

خانم های «باردار» به این نکته واقف باشند که رژیم آن ها برای جنینشان خیلی مضر است و خطر دارد . در حقیقت رژیم گرفتن به رشد جنین آسیب وارد کرده و رشد را به مخاطره می اندازد .

کسانی که به رژیم گرفتن روی می آورند باید این نکته را بدانند که رژیم سبب می شود که بدن آن ها از مواردی چون : اسید فولیک و آهن و بعضی از ویتامین ها و نهایتا مواد معدنی فقیر شود و در نتیجه جنین هم به تبع با مشکلاتی زیادی روبه رو شود. پس همان طور که ملاحظه می نمایید رژیم گرفتن در طی «دوران بارداری» واقعا باید قدغن شود!!!

همان طور که خودتان واقف هستید یکی از نشانه هایی که به شما اطمینان سلامتی در «دوران بارداری» را می دهد آن است که شما اضافه وزن پیدا کنید! پس با اضافه شدن به وزنتان نگران نباشید و در عوض خیالتان راحت شود که شما در سلامتی به سر می برید و فکر رژیم گرفتن را از سر خود بیرون کنید .

آن دسته از مادران «بارداری» که در طی «دوران بارداری» تغذیه مناسبی را دارند و به سلامت خوراک خود اهمیت می دهند دچار اضافه وزن خواهند شد ولی اصلا جای نگرانی نیست و در عوض نشانه ای است از سلامت کامل شما و به دنبال سلامت مادر«باردار» سلامت جنین هم به همراه خواهد آمد. پس با همه این اوصاف شما به جای نگرانی از اضافه وزنتان در «دوران بارداری» شاد باشید که سلامت هستید و فکر رژیم گرفتن را از سر خود بیرون کنید می توانید بعد از به دنیا آوردن نوزاد دلبندتان برای برگشتن به وزن دلخواهتان دوباره تلاش خود را به کار گیرید .

 هشدار به مادران  باردار

یک برنامه غذایی درست، تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود: لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، اسیدهای چرب، کربوهیدرات (قند) و … زنان باردار باید به اندازه لازم از تمام این غذاها در سبد غذایی‌شان بهره ببرند؛ مشروط بر این‌‌که:

حدود ۱۰ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از پروتئین‌ها دریافت شود (و پروتئین‌ها اصولاً در گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و سویا یافت می‌شوند).

حدود ۳۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از اسیدهای چرب دریافت شود (و اسیدهای چرب اصولاً در کره، روغن، لبنیات و آجیل یافت می‌شوند).

حدود ۵۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از کربوهیدرات‌ها یا قندها دریافت شود (و کربوهیدرات‌ها اصولاً در نان، برنج، سیب‌زمینی، ذرت و ماکارونی یافت می‌شوند).

متخصصان تغذیه می‌گویند اگرچه در دوران بارداری نباید از غذاهای آماده (فست‌فود) و دسرهای شیرین و امثالهم به عنوان پایه اصلی یک وعده غذایی استفاده کرد، ولی هیچ لزومی ندارد که خودتان را از خوردن غذاهایی که دوست دارید، صرفاً به خاطر باردار بودن، محروم کنید. می‌توانید شربت انواع میوه‌ها را بخورید و حتی خوردن یک تکه کوچک از کیک یا شیرینی مورد علاقه‌تان هیچ ضرری برای شما یا فرزندتان نخواهد داشت. اما فراموش نکنید که همواره بهتر است میوه‌ها (به ویژه سیب، موز، هلو و زردآلو) و کمپوت میوه‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

نیازهای بارداری:
اسید فولیک، آهن، کلسیم و روی. تمام خانم‌های باردار به این ۴ مورد نیاز دارند. اما چقدر و چگونه؟ در قالب غذا یا مکمل؟ در پست های بعدی پاسخگوی این سوال هستیم

اسید فولیک

اسید فولیک یا همان ویتامین B۹ در سه ماهه اول بارداری (و حتی از ۲ ماه قبل از شروع بارداری) مورد نیاز است. این ویتامین در تشکیل و تکامل سیستم عصبی جنین نقش مهمی دارد. کمبود اسید فولیک در نخستین ماه‌های بارداری ممکن است به بیماری اسپینا بیفیدا منجر شود. این بیماری به دنبال عدم تکامل رشد مغز، نخاع و پرده مننژ بروز می‌کند و منجر به فلج شدن نوزاد می‌شود. این ویتامین همچنین می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی مانند لب‌شکری جلوگیری کند.

برچسب ها: ,

Back to top