مامای همراه شما / پرگ

برخی از مضرات سزارین

برخی از مضرات سزارین

شاید دلیل این همه تاکید بر «زایمان طبیعی» را ندانید از این رو در این مقاله برخی از مضرات سزارین را آورده ایم تا با مشکلات آن بیشتر آشنا شوید و آگاهانه تصمیم بگیرید. البته «زایمان طبیعی» هم عوارضی دارد ولی عوارض آن ناچیز است.

متخصصان معتقدند مشکلات تنفسی هم در زایمان طبیعی کمتر است. بیهوشی بکار رفته در سزارین باعث کم شدن ذخیره اکسیژن تنفسی نوزاد شده و گاهی او را به داروهایی برای مقابله با این مشکل نیازمند می­کند. محققان معتقدند مراحل زایمان طبیعی، نوزاد را برای زندگی در خارج از رحم آماده می­کند.

همچنین خارج شدن مایعات درون ریه­ ها حین زایمان طبیعی باعث ترشح هورمون­هایی در بدن نوزاد می­شود که نقش مهمی در سلامت ریه­ها دارند. درد زایمان نیز سهم مهمی در جریان تولد دارد به طوری که نوزاد را برای تنفس در محیط خارج از رحم آماده می­کند. حالا باز بگویید که زایمان طبیعی بد و درد آور است!

به گفته متخصصان نوزادان، دردهای زایمانی، می‌تواند باعث ترشح بیشتر هورمون کورنیزول در مادر شود، هورمونی که دقیقا نوزاد برای بالغ شدن ریه‌هایش، و کسب آمادگی برای تنفس در هوای آزاد، به آن نیاز دارد. اما وقتی مادری قبل از شروع دردهایش، به اتاق عمل برود و نوزادش را با برشی در شکم، به دنیا بیاورد، دیگر فرصتی برای بلوغ ریه‌های نوزاد باقی نمی‌ماند.

تنها مزایای زایمان سزارین انتخابی، اطلاع مادر از چگونگی زایمان و عامل دیگر راحتی آن برای جراح است. اما خانم‌ها باید بدانند که جراحی سزارین یک جراحی بزرگ شکمی و بسیار جدی است و از شروع سزارین تا حین عمل و پس از آن سه تا چهار ساعت طول می‌کشد.
نوزادان ماحصل زایمان سزارین، تا ۴ برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر نارس بودن ریه هستند و به همین علت بیشتر امکان دارد که پایشان به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان باز شود.

برچسب ها: ,

Back to top