مامای همراه شما / پرگ

بهترین غذاها برای مادران شیرده

 تغذیه مادر یکی از موارد مهمی است که زن باردار بعد از زایمان باید اهمیت ویژه ای در مورد این مسئله داشته باشد. زیرا نوزاد ذخائر بدن مادر را برای شیردهی استفاده می کند . بنابراین بدن مادر باید از منابع کافی برخوردار باشد. تغدیه مادر برای رشد کودک بسیار حیاتی می باشد و در صورت تغذیه نادرست ، قوای بدن نوزاد تحلیل رفته و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. از اینرو اهمیت دادن مادر به کیفیت غذاهای مصرفی در سلامتی خود و فرزندش بسیار مهم و حیاتی می باشد. ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی فواید شیر مادر و غذاهای موردنیاز و مضر در دوران شیردهی اشاره کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

فواید شیر مادر برای کودک

تحقیقات و پژوهش های مختلف نشان داده است که شیر مادر بهترین و مغذی ترین مواد غذایی برای کودک محسوب می شود و کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند از سلامت و همچنین هوش بالایی برخوردار هستند . بهتر است بدانید که تغذیه مادران شیرده به طور مستقیم بر مقدار شیر آن ها نیز تاثیر می گذارد. در ادامه به برخی از فوائد شیر مادر اشاره خواهیم نمود.

  • شیر مادر تمام مواد غذایی مورد نیاز کودک را دارد.
  • شیر مادر همیشه استریل است.
  • چندین نوع عامل ضد میکروب در شیر مادر وجود دارد که باعث پیشگیری از بیماری های مختلف مثل اسهال، عفونت ادراری و عفونت تنفسی در کودک می شود. به همین دلیل کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نسبت به کودکان دیگر از سلامت بیش تری برخوردار هستند.
  • شیر مادر حسایت کم تری در کودک ایجاد می کند .
  • فک و دندان های کودک در اثر مکیدن سینه مادر قوی تر می شوند.
  • نزدیکی مادر و کودک در زمان شیردهی باعث دلبستگی بیش تر می شود.

مواد غذایی مورد نیاز 

مادر باید در دوران شیردهی تمامی مواد ضروری بدن را از طریق مصرف غذاها و مواد مورد نیاز بدن خود تامین نماید. با توجه به اینکه جنین در دوران بارداری، بخش عمده ای از ذخایر غذایی بدن مادر خود را مصرف می کند، و در صورتیکه مادر در دوران شیردهی تغذیه مناسب نداشته باشد، قوای بدنی خود را به مرور زمان از دست خواهد داد و این ضعف می تواند موجب پوکی استخوان و ریزش موی وی شود. لازم به ذکر است که زایمان های مکرر، تحلیل قوای بدنی را افزایش می دهند. همچنین دانستن این موضوع نیز حائز اهمیت است که زیاد غذا خوردن تاثیر زیادی بر افزایش شیر و قوای بدنی مادر ندارد و فقط باعث افزایش وزن مادر می شود. بنابراین اهمیت دادن به کیفیت تغذیه مادر، یکی از اساسی ترین کارهایی است که باید در نظر داشته باشید. در ادامه به برخی از مواد غذایی مورد نیاز مادر در دوران شیردهی اشاره خواهیم نمود:

  • مصرف پروتئین
  • مصرف املاح ضروری
  • مصرف ویتامین با خوراکی
  • چربی های مورد نیاز
  • مصرف آب کافی

مواد غذایی ممنوع

توجه داشته باشید که در دوران شیردهی مصرف هر نوع مواد غذایی پیشنهاد نمی شود و برخی از مواد برای مادر شیرده به شدت ممنوع می باشد. زیرا ممکن است به مادر و فرزند آسیب جدی وارد نماید. برای مثال کاهش کیفیت شیر یا دچار شدن نوزاد به دردهای شکمی از جمله این مشکلات هستند. به همین دلیل مصرف این مواد در دوران شیردهی توصیه نمی شود. مواد غذایی مضر در دوران شیردهی به شرح زیر می باشد :

  • دم نوش های گیاهی : برخی مواقع ممکن است مصرف برخی دم نوش های گیاهی مثل گل گاو زبان و چای نعناع باعث اثرات جانبی مثل تهوع و استفراغ شوند. امکان دارد که این مواد غذایی وارد شیر شده و بر روی نوزاد نیز همین اثرات را بگذارند .
  • کافئین و خوراکی های مشابه : کافئین از طریق شیر وارد بدن نوزاد شده واز اینرو موجب تحریک پذیری نوزاد می شود. تحریک پذیری حاصل از کافئین باعث بی قراری، بی خوابی و گریه زیاد نوزاد خواهد شد. بنابراین بهتر است که مادر از مصرف موادی مثل قهوه و شکلات خودداری کند و یا آن ها را به مقدار خیلی کم مصرف نمایند.
  • مواد غذایی نفاخ : مواد غذایی نفاخ نظیر حبوبات در دوران شیردهی کم تر توصیه می شوند. چرا که اغلب منجر به دردهای شکمی و مشکلات گوارشی بسیار در نوزاد می شوند و بی قراری های او را تشدید می کنند.
  • ادویه بیش از حد: زنان شیرده باید دقت داشته باشند که مصرف ادویه زیاد، طعم شیر مادر را عوض می کند و ممکن است موجب بی قراری کودک شود. بنابراین توصیه می شود که از ادویه جات کم تری در غذای خود استفاده کنید. البته بی قراری های کودک تنها به دلیل مشکلات تغذیه ای و سلامت نیست. بلکه ممکن است شیر دادن به کودک در شرایط روانی نامناسب نظیر استرس زیاد نیز منجر به بی قراری زیاد نوزاد شود.

نظرات خود را درباره تغذیه در دوران شیردهی با ما در میان بگذارید

برچسب ها: ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top