مامای همراه شما / پرگ

تاثیرات خوردن شکلات بر مادران باردار

تاثیرات خوردن شکلات بر مادران باردار

«شکلات» ماده ی غذایی است که در سراسر دنیا طرفدار دارد و خیلی از «مادران باردار» هم در دوران حاملگی خود شکلات می خورند. می خواهیم بدانیم تاثیر این ماده ی غذایی در دوران بارداری چیست و چه توصیه هایی در این زمینه شده است. در این مقاله درباره ی این مطالب صحبت کرده ایم.

شکلات از جمله تنقلاتی است که همه خوردن آن را دوست دارند، حتی بیمارانی که محدودیت های غذایی دارند نمی توانند از خوردن آن دست بکشند، حتی اگر مجبور شوند کمتر از قبل شکلات بخورند.از جمله زنان. اما آیا خوردن آن در دوران بارداری خطری به همراه دارد؟ این پرسش مهمی است که ذهن بسیاری از زنان باردار در سراسر جهان را به خود مشغول کرده است.

شکلات بویژه شکلات سیاه که از دانه های کاکائو درست شده باشد ماده ای شیمیایی دارد که مزاج را خوب می کند و این حالت به جنین نیز منتقل می شود. بنابراین مادران بارداری که به تنش و افسردگی دچارند، بهتر است برای سلامت فرزندانشان شکلات بخورند.

محققان موسسه پزشکی مادر ،جنین SMFM واقع در واشنگتن با انجام مطالعه ای به ارزیابی تاثیر شکلات حاوی مقدار بالای فلاوانول پرداختند. آنها ۱۲۹ زن باردار بین هفته ۱۱ و ۱۷ بارداری را به طور تصادفی به دو گروه برای مصرف شکلات با فلاوانول بالا و شکلات با فلاوانول پایین تقسیم نمودند.

در مجموع روزانه ۳۰ گرم شکلات به مدت ۱۲ هفته توسط این زنان مصرف شد و وضعیت آنها تا زمان زایمان تحت نظر بود. در این مدت مشکلات ناشی از بارداری، فشار خون بالا مربوط به بارداری، وزن جنین، و وزن هنگام تولد نوزاد هم ارزیابی شد.

نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در زمینه مشکلات ناشی از بارداری، فشار خون بالا مربوط به بارداری، وزن جفت، و وزن هنگام تولد نوزاد در بین دو گروه وجود نداشت. شاخص داپلر عروق رحمی هم در هر دو گروه بهبود قابل توجهی یافته بود.

به گفته «امانوئل بوجالد»، یکی از محققین این پژوهش، این مطالعه نشان می دهد که شکلات تاثیر مثبتی بر جفت و رشد جنین دارد و تاثیرات آن صرفاً به خاطر میزان فلاوانول موجود در آن نیست.

از این رو محققان در پایان این مطالعه، زنان باردار را به مصرف شکلات تشویق می نمایند.

همچنین زن بارداری که در دوران بارداری شکلات مصرف می کنند، نوزادانشان در مقایسه با مادران بارداری که از ترس چاقی شکلات استفاده نمی کنند، کودکانی خندان، خوشبین و با نشاط به دنیا آورده و شکلات در سلامت کودکان تاثیر مثبتی گذاشته است.

 

 

برچسب ها: , ,

Back to top