مامای همراه شما / پرگ

تاثیر افکار مثبت بر سلامت جنین

تاثیر افکار مثبت بر سلامت جنین

ذهنیت «مادر باردار» در «دوران بارداری» بسیار مهم است. «مادر باردار» باید سعی کند تا می تواند از افکار منفی دوری کند و افکار مثبت را در ذهن خود پرورش دهد. در این مقاله بیش تر به توضیح این مطلب با دلایل علمی و روانشناسی پرداخته ایم.

دوران جنینی در زندگی تمام انسان‌ها مهم است. اولین ذهنیتی که انسان به زندگی پیدا می‌کند، در دوران جنینی شکل می‌گیرد و این ذهنیت در نهایت می‌تواند باعث موفقیت یا ناکامی باشد…

همان‌طور که بعد از تولد نقش مادر در تربیت فرزند مهم است، در دوران جنینی نیز به دلیل ارتباط نزدیک مادر و جنین، این نقش وجود دارد و هر نوع احساس منفی یا مثبت او روی رشد جسمی و حالت‌های روانی و ذهنی جنین بعد از تولد تاثیر می‌گذارد. جنین از مادر تغذیه می‌کند پس اگر غذایی که مادر می‌خورد با لذت باشد، ارتباط‌های اجتماعی محبت‌آمیز و دوستانه و دیدی مثبت به همسر، خانواده و زندگی‌اش داشته باشد، اثر فوق‌العاده خوبی بر جنین خواهدگذاشت. بچه‌هایی که خوب ارتباط برقرارمی‌کنند و همیشه شادند و لبخند به لب دارند، معمولا مادرانی با افکار مثبت داشته‌اند. این مادران در آرامش با جنینشان صحبت و عشق و محبت را به او منتقل کرده‌اند. احساس لذت مادر از بارداری و حرکت‌های جنین، به جنین منتقل می‌شود و این موضوع باعث سلامت روان او خواهدشد. اگر دوران بارداری با ذهنیت منفی و افکار بدبینانه و اما و اگر سپری شود، نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، از بین خواهدرفت. می‌پرسید چطور؟ افکار منفی به دلیل نزدیک‌بودن ارتباط مادر و جنین روی روابط عاطفی آنها تاثیر می‌گذارد. مادر بدبین نمی‌تواند احساس‌های عاشقانه خود را تقدیم جنین کند. افکار بدبینانه مانع انتقال احساس‌های خوب می‌شود و اجازه نمی‌دهند مادر از دوران بارداری و ارتباط با جنین لذت ببرد. اگر مادر احساس‌های مثبت داشته باشد، می‌تواند جنین خود را به سمت داشتن زندگی خوب هدایت کند. نوزاد از آغوش امن مادر اعتماد به دنیا را می‌آموزد. اگر مادر قبل و بعد از تولد فرزندش افکار مثبت نداشته باشد و مرتب دچار ترس و تنش باشد، احساس ناامنی را به او منتقل می‌کند در نتیجه فرزند از عشق، علاقه، اعتمادبه‌نفس و… محروم می‌ماند.

با اطرافیان بدبین چه کنیم؟

شاید یک مادر بتواند افکار منفی خود را کنترل کند، اما نمی‌تواند افکار اطرافیان را کنترل کند. متاسفانه برخی اطرافیان برای نشان دادن دوستی و دادن هشدار به مادر برای مراقب‌بودن بیشتر، مسایلی را مطرح می‌کنند که پایه علمی ندارد و فقط او را می‌ترساند. در چنین موقعیت‌هایی مادر باید مراقب باشد؛ اطلاعات، آگاهی و دانش همیشه انسان را از خطر دور نگه می‌دارد. اگر مادر بداند تحت نظر پزشک است و علایم خطر را بشناسد و حرکت‌های جنین را بررسی کند با این هشدارهای بی‌جا استرس بی‌مورد پیدا نخواهد کرد.

افکارتان را کنترل کنید

افکار ما روی احساساتمان تاثیر می‌گذارند. کسی که افکار منفی دارد، مثلا همیشه با خود می‌گوید «من بدشانسم!» روی اعمالش تاثیر می‌گذارد و مانع انتقال احساس‌های خوب می‌شود و مادر را تندخو و بدبین می‌کند. تنش‌هایی که در اثر این رفتارها ایجاد می‌‌شود در نهایت روی جنین تاثیر می‌گذارد و باعث تولد نوزادی می‌شود که شاید نتواند به آسانی آرام بگیرد. ارتباطی که پدر ومادر با هم در این دوره دارند هم می‌تواند به کنترل افکار منفی کمک کنند.

برچسب ها: , ,

Back to top