مامای همراه شما / پرگ

تغییر رنگ پوست در بارداری

تغییر رنگ پوست در بارداری

از جمله تغییراتی که در دوران «بارداری» در بدن «مادر باردار» رخ می دهد، تغییر رنگ پوست آن است. ترشح هورمون ها از دلایل این تغییرات هستند. اما چه کاری در این زمینه می توان انجام داد؟ این سوالی است که در این مقاله به دنبال پاسخ آن هستیم.

استرچ مارک ( Stretch Marks)، ترک های پوستی  استرچ مارک یکی از بیشترین مواردی است که در تغییرات پوستی دوران بارداری از آن یاد می شود. تقریبا ۹۰ درصد از زنان باردار در نیمه دوم بارداری در اثر هورمون ها، ترک هایی بر روی پوست شکم، پستان ها و ران ها پیدا خواهند کرد. این نشانه ها به شکل خط های کم شیاری(سطحی یا رو پوستی) به رنگ صورتی و قرمز و بنفش روی بازوها، شکم و پستان پدیدار می شود. دلیل آن ترشح هورمون کورتیزون از غده ی فوق کلیه(آدرنال)در هنگام آبستنی است که، سبب نازک و گاه پاره شدن فیبرهای الاستیک پوستی می شود .

ترشح هورمون ها و فشار رحم روی دیگر اندام های بدن سبب این تغییرات هستند و بیش تر آن ها  نیز پس از زایمان و شیردهی خود به خود از بین رفته، به حالت پیشین بر می گردند.بسیاری از آن ها شایع هستند اگرچه، هر کدام از آن ها می تواند از زنیتا زن دیگر فرق کند.

اگرباردار هستید، شاید شروع به دیدن تغییراتی چون قرمزی و برافروختگی چهره یا صورتی و قرمز شدن روی معده و … نمایید.اگر چه در همه ی زنان آبستن این تغییرات به یک شکل نیست اما تغییراتی که شما در بارداری تان با آن رو به رو خواهید بود، بیش تر از دسته های زیر هستند:

ترک های پوستی ،   ماسک بارداری  ،  آکنه و جوش ناگهانی ، پاهای کبود ولک دار ، پوست گلگون و درخشان ، خارش پوست، تیرگی پوست و خط سیاه، خال های عنکبوتی، رگ های واریسی .

چه می توان  کرد؟

ورزش کنید و وزن خود را کنترل نمایید و نیز لوسیون هایی را که دارای ویتامین E و آلفا هیدروکسی اسید هستند به کار ببرید، گفته می شود که در پیش گیری ازترک پوستی نقش دارند. اگرچه این روش های درمانی از نظر پزشکی ثابت  نشده است که تاثیر مستقیمی روی این خطوط داشته باشند، از یاد مبرید انجام  شان هیچ ضرری ندارد و شاید اثرات خوبی هم داشته باشد!

اما به هر شکل اگر از این روش ها کمک گرفتید ولی احساس می کنید برای شما اثر بخش نبوده اند،با یاد آوری این که خطوط شعاعی ،پس از زایمان به شکل خط های نقره ای یا خاکستری کم رنگی در آمده، به تدریج از بین می روند به خودتان آرامش دهید. زیرا آن چه که در توان شما بوده است انجام داده اید. کرم های گوناگون داخلی و خارجی در بازار یافت می شود. اما بهتر است در باره انتخاب نوع آن با گروه مامایی خود مشاوره کنید .

تمام شکم و بویژه بخش پایینی شکم، باسن ها پستان ها و بخش داخلی بازو ها را کرم بمالید. بیشتر دو نوع کرم یکی با پایه مرطوب کنندگی  و دیگری از نوع آنتی استریا به کار می رود. اگر چه تازگی ها در غرب، ترکیبات ماسک های میوه و طبیعی نیز به صورت گسترده تری به کار می رود،  هنوز در کشورمان ایران کارشناسان گروه مامایی،  در این باره پیشنهادی نداده اند.

نکته های سودمند:بهتر است از هفته ۸ بارداری،  مصرف کرم ها را آغاز نمایید و چنان چه از بارداری پیشین تان هنوز نشانه ای باقی مانده است و … می توانید از هفته ششم نیز آغاز نمایید .

به یاد داشته باشید پیش از مصرف کرم ها، با حوله ای نخی یا پارچه ی تنظیف نواحی که کرم می مالید با آب ولرم، مرطوب و نمناک کنید

برچسب ها: , ,

Back to top