مامای همراه شما / پرگ

تنگی نفس در بارداری

تنگی نفس در بارداری

تنگی نفس از جمله عوارضی است که ممکن است در «بارداری» برای «مادر باردار» اتفاق بیفتد. «مادران باردار» باید درباره ی علت آن بدانند و هم چنین راه های کاهش آن را نیز یاد بگیرند. در این مقاله توضیحات بیشتری را در این رابطه ارائه کرده ایم.

گاهی اوقات تنگی نفس ممکن است به دلیل کم آهنی بدن شما باشد بنابراین مطمئن شوید که با متخصص زنان و زایمان در مورد آن مشورت کنید. اگر تنگی نفس شدید و ناگهانی همراه با درد قفسه سینه دارید یا هنگام تنفس عمیق ضربان بالا و تنفس سریع یا درد شدید قفسه سینه دارید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌توانند نشان‌دهنده وجود لخته خون رهاشده و حل‌شده در ریه‌ها باشد که مشکلی نادر اما جدی است. احساس تنگی نفس با نزدیک شدن به زمان زایمان بهتر می‌شود زیرا زمانی که نوزاد به لگن نزدیک می‌شود فشار روی دیافراگم و ریه‌ها تا حدودی کاهش می‌یابد.

شدت و تکرر تنگی نفس در دوران بارداری و به‌خصوص در طول سه ماهه سوم به‌شدت افزایش می‌یابد. تنگی نفس به دلیل بزرگ شدن رحم است که توانایی ریه‌های شما برای انبساط با هر نفس را کاهش می‌دهد. برای اطمینان از اینکه شما و کودکتان اکسیژن مورد نیاز را دریافت می‌کنید هورمون‌های بارداری شما را مجبور می‌کنند تا بیشتر و بیشتر نفس بکشید. تنگی نفس در دوران بارداری و همچنین به دلیل مشکلاتی مانند آسم، کم‌خونی یا فشار خون بالا تشدید شود. شما می‌توانید نکاتی را برای رفع تنگی نفس در طول سه ماهه سوم رعایت کنید. تا جای ممکن به خودتان و ریه‌هایتان فضای تنفسی بیشتری بدهید. صاف بایستید و بنشینید و بالشی را زیر گودی کمر برای تکیه قرار دهید. هنگامی‌که احساس تنگی نفس می‌کنید، آرام حرکت کنید زیرا عجله باعث می‌شود قلب و ریه‌ها شدیدتر کار کنند و درنهایت بیش‌ازحد در مورد تنگی نفس خود نگران نباشید زیرا هم شما و هم کودک شما اکسیژن کافی برای زنده ماندن دارید.

 

برچسب ها: ,

Back to top