مامای همراه شما / پرگ

توصیه هایی برای روز های آخر بارداری

روزهای آخر بارداری، روزهای حساسی است و هرگونه سهل انگاری می تواند جان کودک و مادر را به خطر بیندازد. البته راهکارهایی هم وجود دارد که «خانم های باردار» به کمک آنها می توانند از بروز مشکلات دوران بارداری پیشگیری کنند و زایمان راحتی داشته باشند.

آزمایشات خاص
در اواخر دوران بارداری ، چک کردن بیشتری مورد نیاز است تا از سلامتی کودک و مادر اطمینن حاصل شود .
برای اطمینان از وضعیت سلامت خانم باردار در هفته پایانی بارداری، آزمایش ‌هایی شامل آزمایش ‌های انعقادی، کم‌ خونی، عفونت کلیه و عفونت ادراری برای وی تجویز می‌ شود تا پزشک از وجود نداشتن هرگونه مشکلی در این زمینه‌ ها مطمئن شود و اگر هم مشکلی وجود دارد، هر چه سریع ‌تر رفع شود تا در روند زایمان خللی وارد نشود.

تغذیه روزهای پایانی
از آن جایی که در روزهای آخر بارداری، حجم رحم و اندازه جنین به حداکثر میزان خود می‌ رسد، فشار موضعی روی روده‌ ها نیز افزایش می‌ یابد و یبوست یکی از عمده ‌ترین مشکلاتی است که خانم ‌های باردار در ماه آخر، به ویژه در روزهای پایانی بارداری، با آن مواجه می ‌شوند؛ به همین دلیل توصیه می‌ شود که خانم‌ های باردار در وعده ‌های مختلف از سبزی ‌ها و میوه‌ های تازه و متنوع به میزان زیاد مصرف کنند و روزانه بیشتر از ۸ لیوان آب بنوشند تا هم کمتر دچار یبوست شوند و هم فشار به کف لگن به حداقل برسد.

درد های طبیعی و غیر طبیعی
دردهای کاذب دردهایی هستند که تداوم ریتمیک و منظمی ندارند و با استراحت کردن از بین می‌ روند اما دردهای واقعی معمولا هر ۱۰ دقیقه یک بار تکرار می ‌شوند، ریتم منظمی دارند و با استراحت از بین نمی ‌روند. از طرفی دردهای واقعی اغلب در ناحیه بالای شکم، نواحی معده و رحم، زیر شکم و حتی کمر حس می ‌شوند و ممکن است با تهوع و استفراغ همراه باشند.
این دردهای واقعی را نباید نادیده گرفت و اگر خانم بارداری با چنین دردهایی مواجه شد و فاصله دردها هم به مرور زمان کمتر شد باید بدون اتلاف‌ وقت به بیمارستان مراجعه کند تا مورد آزمایش قرار بگیرد و وضعیت سلامت مادر و جنین بررسی شود. موارد اورژانسی دیگری مانند خون ریزی_ کاهش حرکات جنین کمتر از ۹بار در روز_ ترشحات شفاف وگرم که لباس زیر خانم باردار را خیس می کند و… وجود دارد که خانم باردار با مشاهده آن ها باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کند.

زایمان طبیعی یا سزارین
خانم ‌هایی که قرار است زایمان طبیعی داشته باشند، در طول دوران بارداری باید فعالیت ‌های جسمی و پیاده‌ روی‌ های منظمی داشته باشند و در روزهای پایانی، این پیاده ‌روی ‌ها را حتی به ۳ تا ۴ ساعت در روز برسانند؛ چرا که انجام فعالیت‌ های جسمی باعث نرم شدن و حتی باز شدن دهانه رحم می ‌شود و تسریع در امر زایمان را به دنبال خواهد داشت.

اما خانم‌ هایی که برای زایمان سزارین آماده می‌ شوند، باید بیشتر استراحت کنند تا در روز موعد که معمولا ۳۸ هفته و ۶ روز است، زایمان راحت و بی ‌دردسری داشته باشند و مجبور نباشند به صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنند و سزارین شوند زیرا سزارین ‌های از پیش ‌تعیین ‌نشده و اورژانسی، قطعا خطرناک‌ تر از سزارین ‌هایی است که با تعیین وقت و برنامه ‌ریزی ‌های از پیش تعیین‌ شده انجام می‌ شود.

استرس شب قبل زایمان
این نکته را باید باید یادآور شد که زایمان و در آغوش گرفتن فرزند برای اولین بار، لذتی غیرقابل توصیف است و زایمان‌ های راحت امروزی، مدیون پیشرفت ‌های پزشکی است. خانمی که شب قبل از زایمان استرس دارد، بد نیست به یاد مادربزرگ‌ هایی بیفتد که ۱۰ تا بچه را در خانه به دنیا آورده اند، نه در بیمارستان ‌های مجهز.

برچسب ها: , , , , ,

Back to top