مامای همراه شما / پرگ

خارش پوست در بارداری

خارش پوست در بارداری

خارش پوست در «دوران بارداری» امری شایع است. این امر دلایلی دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم اما مواقعی نیز وجود دارد که خارش پوست غیر طبیعی می شود و باید به پزشک مربوطه مراجعه کرد. در ادامه بیشتر در این باره توضیح داده ایم.

خارش در طول بارداری غیر طبیعی نیست به خصوص خارش اطراف شکم و سینه ها زیرا پوست این قسمت ها در حال کشیده شدن است. تغییرات هورمونی نیز یکی از دلایل خارش می باشد.

خارش پوست در دوران بارداری

در برخی خانم های باردار، کف دست و پاها قرمز می شود و می خارد. این مسئله به خاطر افزایش استروژن می باشد که بعد از زایمان از بین می رود. همچنین عوامل دیگری نیز مانند خشکی بدن باعث خارش می شود که در طول بارداری بیشتر خارش ایجاد می کنند. اگزما نیز در دوران بارداری بدتر می شود اما در برخی خانم های باردار بهبود می یابد. درباره پسوریازیس وضعیت معکوس عمل می کند؛ بسیاری از خانم ها در دوران بارداری علائم کمتری از این مشکل می بینند اما در برخی موارد علائم بدتر می شود.

چطور می توان از شر خارش بدن در بارداری خلاص شد؟

این مسئله به دلیل خارش بستگی دارد. اگر خارش به خاطر کشش پوست یا خشکی پوست است، راه هایی وجود دارد:

از حمام آب داغ اجتناب کنید زیرا باعث خشک تر شدن پوست و خارش بیشتر می شود. سعی کنید صابون را بخوبی از روی پوست پاک کنید و از صابون های معطر استفاده نکنید.

پس از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر خارش شدید دارید، این کارها فقط باعث تسکین می شوند. با پزشک خود صحبت کنید و داروهای لازم مصرف کنید.

سعی کنید کمپرس سرد بر روی مناطق خارش دار قرار دهید.

در روزهای گرم از منزل خارج نشوید زیرا باعث تشدید خارش می شود.

لباس های پنبه ای گشاد بپوشید.

آیا خارش به دلیل مشکلی است که مربوط به بارداری من است؟

خارش شدید در سه ماهه دوم یا سوم بارداری نشانه مشکل کبدی در بارداری است. این مشکل در یک درصد خانم های باردار در امریکا دیده شده است.

هنگامی که صفرا در مجاری کوچک کبد جریان ندارد، باعث تجمع نمک های صفرایی در زیر پوست و خارش می شود. این خارش بر کف دست و پا اثر می گذارد اما در نقاط دیگر نیز دیده می شود. این خارش در شب شدیدتر می شود.

برخی خانم ها علاوه بر خارش علائم دیگری مانند از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ در بارداری و ضعف را نیز مشاهده می کنند. اگر احساس می کنید مشکل جدی است با پزشک تماس بگیرید. این مشکل احتمال تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد  بنابراین پزشک با استفاده از سونوگرافی به بررسی جنین می پردازد. همچنین می توانید با استفاده از آزمایش خون، کبد را بررسی کنید. احتمال دارد پزشک قرصی تجویز کند که باعث کاهش خارش و عملکرد درست کبد شود.

اگر سونوگرافی مشکلی را نشان می دهد باید بلافاصله زایمان کنید. البته گاهی با توجه به شرایط جنین و مادر، می توان منتظر ماند. اما معمولا زایمان زودتر از موعد انجام می شود.

چه زمانی باید برای خارش بدن به پزشک مراجعه کنم؟

اگر احساس خارش شدید دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایشات لازم دلیل خارش را مشخص می کند.

چه چیزی باعث خارش بدن در بارداری می شود؟

عوامل زیادی باعث خارش در بارداری می شوند. علائم این مشکلات گاهی مشابه هستند و نمی توان دلیل اصلی خارش را تشخیص داد. در اینجا احتمالات ذکر شده اند:

خارش بارداری

این عارضه نسبتا نادر توسط برجستگی های کوچک مانند گزش حشره نمایان می شود.

خارش بارداری معمولا در اواخر سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم دیده می شود. این خارش با قرص هایی ماند آنتی هیستامین و استروئید خوراکی برطرف می شود.    خارش بارداری معمولا بعد از زایمان از بین می رود و هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد.

خارش کهیری و پلاک بارداری (PUPPP)

این مشکل در یک درصد خانم های باردار دیده می شود که با خارش، قرمزی و تکه های بزرگ کهیر بر روی شکم همراه است. PUPPP در سه ماهه سوم بارداری آغاز می شود. این بیماری در خانم هایی که چند قلو باردار هستند بیشتر دیده می شود. این خارش ها معمولا بر روی شکم و به دلیل کشش پوست دیده میشود که به ران، باسن، پشت و بازوها و پاها نیز می رسند.

پزشک احتمالا پمادی برای تسکین درد تجویز می کند. همچنین آنتی هیستامین را نیز تجویز می کند. در موارد شدید، استروئید خوراکی نیز توصیه میشود.

خبر خوب این است که PUPPP برای جنین یا مادر خطری ایجاد نمی کند و چند روز پس از زایمان از بین می رود.

برچسب ها: ,

Back to top