مامای همراه شما / پرگ

خطرات گیاهان دارویی در بارداری

خطرات گیاهان دارویی در بارداری

گیاهان دارویی همیشه مفید نیستند و در صورت استفاده غیر آگاهانه از آن، خطر ساز نیز ممکن است باشند. در این مقاله درباره خطرات گیاهان دارویی در «بارداری» و درباره ممنوعیت های «مادران باردار» در استفاده از آن ها توضیحاتی داده ایم.

به عبارت دیگر اگرچه به خاطر این که ترکیبات مۆثر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی رقیق‌تر و در نتیجه اثرات جانبی آن‌ها کمتر است اما همچنان باید در استفاده از داروهای گیاهی با احتیاط عمل کرد. یکی از نخستین دستورات احتیاطی در این زمینه توجه به این مسئله است که تا وقتی کاملاً مطمئن نشده‌اید که گیاهی برایتان مناسب است آن را مصرف نکنید و در این باره هیچ‌کس مثل یک متخصص این حوزه نمی‌تواند کمک‌کننده باشد.

در این میان گاهی عوارض استفاده سرخود از برخی از داروهای گیاهی می‌تواند نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد. یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است. مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که برخی از گیاهان باعث سقط جنین می‌شوند.

زنان آبستن در خوردن مواد زیر باید احتیاط کرده و حتی‌المقدور به مقدار کم مصرف نماید:

* از جمله ممنوعیت‌های گیاهی زنان باردار همچنین استفاده از کافئین است چرا که از نظر علمی ارتباط مستقیم بین مصرف کافئین در دوران بارداری و سقط جنین ثابت شده است. خوردن ۱۶۳ میلی گرم کافئین در روز معادل یک یا دو فنجان قهوه، خطر سقط جنین را تا دو برابر افزایش می‌دهد.
* غذاهای مانده مخصوصاً غذاهای گوشتی برای زن آبستن بدترین سم‌هاست. خوردن موادی مثل کالباس، سوسیس، ژامبون و ساردین و سایر کنسروها و ماهی مانده به کلی ممنوع است.
* از نگاه برخی از متخصصان طبیعت درمانگر، زنان باردار باید از خوردن گیاهانی چون پوست ریشه زرشک، بابونه گاوی، افسنطین، پونه معطر، سداب، فلوس، کدو تلخ، جعفری فرنگی، سنبل چینی، نعناع کوهی و مینا پرهیز کنند.
* بانوان حامله چنانچه کرفس میل نمایند، ممکن است نوزادشان دچار ناراحتی‌های عصبی، مخصوصاً حملات شبه صرع گردد.
* بانوان باردار نباید سیاه دانه مصرف کنند زیرا قاعده آور و سقط کننده جنین است.
* خوردن جعفری برای زن آبستن جایز نیست.

* زنان باردار بایستی از خوردن گیاه بولاغ اوتی خودداری نمایند چون ممکن است باعث سقط جنین شود.
* برای زن آبستن افراط در کلیه خوراکی‌ها ممنوع است و نباید هیچ غذایی را خارج از اندازه بخورد. تنوع بهترین روشی است که زن آبستن بکار بسته و از تمام خوراکی‌ها استفاده نماید.
از نگاه برخی از متخصصان طبیعت درمانگر، زنان باردار باید از خوردن گیاهانی چون پوست ریشه زرشک، بابونه گاوی، افسنطین، پونه معطر، سداب، فلوس، کدو تلخ، جعفری فرنگی، سنبل چینی، نعناع کوهی و مینا پرهیز کنند
* زعفران، جعفری، غوره، آب‌غوره، مارچوبه، زیره، سیاه دانه، دارچین، مسهل.

برچسب ها: , , , ,

Back to top