مامای همراه شما / پرگ

خوردن پنیر فتا در دوران بارداری

پنیر فتا یکی از پنیرهای مورد علاقه در بسیار ی از افراد است که  از شیر پاستوریزه تهیه می شود. این پنیر دارای خاصیت هایی است و می تواند بدن فرد را از باکتریهای مضردور نماید.اما نکته ای که وجود دارد اینست که فرد باردار باید در هنگام مصرف این پنیر احتیاط کند.زیرا ممکن است برای فرد باردار مضر باشد.

گزارشات سازمان غذا و دارو از مصرف پنیر فتا

طبق گزارشات مختلف از سازمان جهانی غذا و دارو، زنان باردار باید دقت داشته باشند که هنگام استفاده از این پنیر روی آن برچسب ” تهیه شده از شیر پاستوریزه ” خورده شده باشد. اما مرکز جهانی پیشگیری از بیماری های مختلف، این موضوع را تاکید کرده است که خوردن پنیرهای سفید می تواند مضراتی را برای خانم های باردار داشته باشد ، حتی اگر از شیر پاستوریزه ساخته شده باشد . زیرا احتمال وجود باکتری در این نوع پنیرها  وجود دارد.

خطر و عوارض خوردن پنیر فتا

شاید برای شما جالب باشد که بدانید خطر اصلی خوردن پنیر فتا در دوران بارداری چیست. در واقع این امکان وجود دارد که این پنیرها انواع مختلفی از باکتری های مضر را درون خود داشته باشند که به آن لیستریا مونوسیتوژن می گویند و می تواند به جنین آسیب وارد کند.زیرا لیستریا  بیشتر در غذاهایی دیده می شود که ازمحصولات حیوانی مثل لبنیات ، گوشت یا غذاهایی که در خاک پرورش یافته اند و باکتری های خاک را گرفته اند وهمچنین در گوشت هایی مثل هات داگ دیده می شود.

نکته ای که بسیار پراهمیت می باشد اینست که این باکتری می تواند براحتی  در دمای یخچال دوام داشته و حتی رشد کند و بنابراین نگهداری از پنیر فتا در یخچال نیز می تواند بسیار مضرتر باشد.از اینرو باید توجه داشته باشید که پنیر فتای حاوی باکتری ، بو و ظاهر کاملا طبیعی دارند و هیچ اثری از باکتری را از خود نشان نمی دهند و تنها راه تشخیص آن این است که آن را بخورید و ببینید که به مشکلات خاصی مبتلا شده اید.

ممنوعیت خوردن پنیر فتا

با توجه به موارد ذکر شده باید در دقت داشته باشید که به دلیل باکتری احتمال در داخل پنیر فتا ، افراد بالای ۶۵ سال و همچنین زنان باردار نباید از این پنیر استفاده نمایند. زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات جبران ناپذیری برای فرد بوجود آورد.

لازم به ذکر است که خانم هایی که از پنیر فتا استفاده می کنند، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری های انتقال یافته از لیستریا  قرار خواهند گرفت ، پس توصیه می کنیم تا حد امکان از خوردن این پنیر اجتناب نمائید.خوردن غذا های حاوی لیستوریا می تواند مشکلات فراوانی از قبیل  سقط جنین  در سه ماهه اول بارداری شده و منجر به زایمان زودتر از موعد نیز شود که همه این عوامل باعث به دنیا آمدن نوزاد نارس می شود که در بسیاری از مواقع ممکن است موجب مرگ نوزاد شود.

شایان ذکر است که این باکتری خطرناک ممکن است مشکلات عدیده ای را در زندگی کودک نیز بوجود آورد که این مشکلات به شرح زیر خواهند بود:

⦁ پارالیسیز یا فلج شدن

⦁ نا بینایی

⦁ حملات قلبی

⦁ اختلالات رشدی

⦁ مشکلات قلبی

⦁ مشکلات کلیوی

⦁ اختلال مغزی

⦁ ایجاد عفونت های خونی و مغزی

علائم لیستوریوزیس در زنان باردار

علائم لیستوریوزیس  برای تشخیص بسیار مشکل می باشد اما این علائم در زن باردارشامل موارد زیر می باشد که در صورت بروز هر کدام از موارد باید سریعا به پزشک مراجعه نمائید

⦁ تب

⦁ لرز

⦁ سر درد

⦁ بیقراری

⦁ کمر درد

⦁ انقباضات و دردهای مختلف

⦁ ترشحات و خونریزی

⦁ غش کردن

⦁ حس نکردن حرکت کودک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ لطفا نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.



برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top