مامای همراه شما / پرگ

درد قفسه سینه در زنان باردار

درد قفسه سینه در زنان باردار

در «دوران بارداری» بعضی مواقع احساس دردی در خانم ها شکل می گیرد که نمی دانند علتش چیست و به چه دلیل ایجاد شده است و اصلا چگونه می توان آن را درمان کرد؟در این مقاله درباره ی درد قفسه ی سینه در «دوران بارداری» صحبت کرده ایم.

علت درد قفسه سینه در زنان باردار چیست با چه روش های درمانی می توانیم این عارضه را در یک زن باردار رفع کنیم توصیه های متخصصین در این زمینه چیست؟

آیا درد شکمی در دوران بارداری شما را به دردسر انداخته است؟ آیا درد تیر کشنده شدید در پهلوهایتان احساس می کنید؟ می خواهید بدانید که چگونه می توان درد قفسه سینه در دوران بارداری را کنترل کرد؟ اگر پاسخ تان مثبت است این مطلب را مطالعه کرده و همه چیز درباره درد قفسه در دوران بارداری را بیاموزید.

بارداری علاوه بر این که می تواند بسیار لذت بخش باشد اما می تواند دردهای زیادی را هم به همراه داشته باشد، درد قفسه سینه در سه ماهه آخر بارداری رخدادی رایج است. افزایش فضای قفسه سینه محیطی را برای رشد رحم فراهم می کند، معمولا این نشانه ای است که بارداریتان با سرعت طبیعی پیش می رود. به همین دلیل آگاهی از دلایل ایجاد درد قفسه سینه در دوران بارداری و نحوه مدیریت آن اهمیت می یابد. داشتن اطلاعات کمی درباره این موضوع می تواند به شما در تشخیص زمانی که این درد نیاز به توجه پزشکی دارد، کمک کند.

دلایل ایجاد درد قفسه سینه در دوران بارداری
این حالت می تواند به دلایل متعددی رخ دهد، بعضی از دلایل متداول درد قفسه سینه در دوران بارداری در زیر آورده شده است:
۱- بزرگ شدن رحم باعث فشار دادن قفسه سینه به سمت بالا و ایجاد درد می شود.
۲- درد قفسه سینه می تواند به علت تغییرات بدنی تان (عضلات و هورمون ها) در دوران بارداری رخ دهد. در زمانی که باردار هستید قفسه سینه برای کمک به ریه ها و رحم وسعتش افزایش می یابد، همچنین نیاز است که با تغییرات ایجاد شده در حالت قرارگیری بدن تان سازگار شود. تمامی این تغییرات می توانند منجر به درد قفسه سینه شوند.
۳-درد قفسه سینه در دوران بارداری می تواند به علت افزایش وزن و اندازه سینه ها باشد. وزن اضافی روی قفسه سینه و ستون مهره ها فشار وارد می کند.

نشانه های درد قفسه سینه در دوران بارداری
از کجا بدانید که به درد قفسه سینه دچار شده اید؟ مشخصا در ناحیه قفسه سینه درد خواهید داشت و نشانه های دیگری وجود دارد که عموما شامل موارد زیر است:
۱-درد در یک سمت یا هر دو سمت قفسه سینه
۲-سوء هاضمه به دلیل فشار زیاد روی معده
۳-درد ناحیه کتف به علت فشار روی اعصاب ارتباط دهنده دیافراگم به کتف
۴-تنگی نفس به علت فشار آوردن رحم روی قفسه سینه
۵-ناراحتی عمومی

در سه ماه دوم ممکن است مادر احساس درد در ناحیه سینه و قلب داشته باشد که این امر جای نگرانی نداشته و طبیعی می باشد و علت آن می تواند افزایش حجم رحم و فشار به دیافراگم باشد. البته با فشاری که رحم به معده و محتویات شکم می آورد احتمال ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری زیاد می شود , که احساس سوزش در ناحیه اپی گاستر ( سردل ) گاهی با درد و سوزش قلب اشتباه گرفته میشود.
توصیه ما برای بهبود این حالت , کاهش مصرف غذاهای پرادویه , نوشیدنی های کافئینی مانند نسکافه و قهوه , و همینطور غذاهای پرچرب می باشد .

کنترل درد قفسه سینه در دوران بارداری
شروع درد در ناحیه قفسه سینه ناخوشایند است، بنابراین لازم است نحوه کنترل این درد تیرکشنده را بدانید. اگر درد به شکل مزمن ادامه یافته با پزشک تان مشورت کنید. راه های که می توانید از طریق آن ها این نوع از درد را کاهش دهید شامل موارد زیر است:

۱-حالت قرارگیریتان را در نظر داشته باشید:
برای رهایی از درد قفسه سینه در دوران بارداری یا کنترل آن، سعی کنید حالت قرارگیری درست تان را حفظ کنید. درد قفسه سینه می تواند با نشستن تشدید شود. نشستن رحم تان را بیشتر تحت فشار قرار می دهد. قرار دادن بازوها در سطوح بلند یا دسته صندلی پیشنهادی مناب برای کاهش درد قفسه سینه است. تکنیک های بهبود حالت قرارگیری همانند عقب انداختن کتف ها عمود و راست نگه داشتن گردن و ستون مهره را انجام دهید.

۲-بدتان را بکشید:
قبل از انجام هر نوع ورزشی با پزشکتان مشورت کنید، اما نرمش های کششی کم خطر برای بدنتان مناسب بوده و همچنین به کاهش دردهای بارداری کمک می کند، نرمش های ساده کششی ناحیه قفسه سینه می تواند اسپاسم عضلات اطراف قفسه سینه را کاهش دهد، دست هایتان را برای چند دقیقه درست مقابله استخوان سینه تان به طرف هم فشار دهید. در حالی که از تکیه گاه کافی برای تعادل بدن تان بهره می برید روی انگشتان تان بایستید. همچنین می توانید پشتتان را به دیوار تکیه داده یا دستان همسرتان را داشته باشید.
یوگا به حفظ حالت طبیعی قرارگیری بدن کمک کرده و در دوران بارداری بدن را آماده نگه می دارد. برای کاهش درد قفسه سینه یوگا پیش از زایمان را از کارشناسان مربطه یاد بگیرید.

۳-درد عضلات را کاهش دهید
ماساژ ملایم پشت و شکم می تواند به کاهش درد قفسه سینه در دوران بارداری کمک کند. برای ماساژ پیش از زایمان نزد یک ماساژور حرفه ای بروید. اگر نمی توانید خانه را ترک کنید به آرامی ناحیه شکم تان را با حرکات چرخشی ماساژ دهید. با وجود این که بیشتر دردهای بارداری طبیعی هستند، می توانند کمی ناخوشایند باشند. لباس های آزاد و سینه بند مناسب به کاهش فشار روی قفسه سینه کمک کرده و بنابراین باعث کنترل بهتر درد می شود. در مواردی که درد به مدت بیشتری طول بکشد یا احساس ناراحتی می کنید فورا با پزشک تان مشورت کنید.

برچسب ها: , ,

Back to top