مامای همراه شما / پرگ

درمان تنگی نفس دوران بارداری

همان طور که گفتیم تنگی نفس در بارداری یک امر طبیعی است. زیرا مادر برای تامین اکسیژن کودک خود نیاز دارد به اکسیژن بیشتر دارد به همین سبب بدن در طول دوران بارداری برای تامین اکسیژن جنین به تنفس بیشتری نیاز دارد که کاملا نیاز طبیعی و عادی میباشد.

اما شاید کنار آمدن برای برخی مادران سخت باشد یا برخی از مادران باردار با توجه به شرایط بدنی دچار تنگی نفس حادتری شدند به هیمن خاطر ما سعی کردیم چند راه حل از رفع تنگی نفس را در زیر بیاوریم.

راه حلهایی برای رفع تنگی نفس در بارداری

۱- اگر در حین استراحت و عدم تحرک دچار تنگی نفس می‌شوید، کارهای زیر را انجام دهید:

– به پهلوی چپ خود دراز بکشید. این کار سبب کاهش فشار وارده به بدن می‌ شود و تنگی نفس تا حدی فروکش می ‌کند.

– در حالت نشسته تکیه بدهید، طوری که کمی به سمت جلو متمایل باشید. این حالت در سه ماهه سوم بارداری، فشار رحم بر دیافراگم را تا حدی کاهش می ‌دهد.

– هنگامی که در حالت ایستاده قرار می‌ گیرید، به وضعیت خود توجه کنید. در حالت ایستاده اگر سینه به سمت جلو و سر تا حدی روبرو و بالا باشد، ریه‌ ها در حالت افزایش ظرفیت خود قرار می‌گیرند و تنگی نفس تا حدی کم می‌ شود.

گذاشتن چند بالش در زیر سر و شانه ها و قرار گرفتن به حالت نیمه نشسته، پرهیز از پرخوری، فاصله دادن بین زمان غذاخوردن و خوابیدن و صاف نگه داشتن عضلات پشت بدن در هنگام نشستن به بهبود تنگی نفس در این دوران کمک می کند.

۲- اگر ورزش خاصی را از قبل از بارداری به طور حرفه‌ای دنبال می ‌کرده اید و اکنون که باردار شده‌اید، در حین انجام آن دچار تنگی نفس می ‌شوید، باید فعالیت خود را کاهش دهید و در صورت لزوم ورزش سبک دیگری مانند پیاده روی را دنبال کنید. پیاده روی یکی از بهترین ورزش‌ ها در دوران بارداری محسوب می‌ شود.

هشدارها

۱- اگر مادر بارداری علاوه بر تنگی نفس با علایم دیگری مانند تپش قلب، نبض بالا، احساس گیجی و منگی، درد قفسه سینه، کبودشدگی اطراف لب‌ ها و انگشتان دست و پا، سرفه‌ های شدید، سرفه‌ های خونی، تب و لرز و آسم روبرو شد، حتما باید به پزشک متخصص خود بگوید تا سریعا اقدامات پزشکی برای وی انجام بگیرد.

۲- اگر مادر بارداری به طور ناگهانی دچار تنگی نفس می‌ شود و تا مدتی بهبود پیدا نمی‌ کند (بدون هیچ دلیلی و ناگهانی شروع می‌ شود) باید پزشک خود را در جریان قرار دهد.

۳- اگر فردی هستید که از قبل مشکلات تنفسی داشته‌ اید و یا به آسم مبتلا بوده‌ اید و اکنون باردار شده‌ اید، باید این بیماری خود را به پزشک اطلاع دهید تا راهکارهای درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

۴- اگر خانم بارداری سیگار می‌ کشد و یا از قلیان استفاده می کند و تنگی نفس دارد، باید هر چه سریع ‌تر آنها را ترک کند.

۵- به مادران بارداری که سابقه و زمینه بیماری های تنفسی دارند توصیه می شود از رفت و آمد در هوای آلوده به خصوص در فصل زمستان که وارونگی هوا رخ می دهد (آلودگی هوا به علت سنگینی هوای سرد، نزدیک زمین قرار می گیرد)، جدا خودداری کنند.

۶- تنگی نفس در بارداری می‌ تواند بدون هیچ علت مهمی رخ بدهد، اما از سوی دیگر می‌تواند به علت مشکلاتی ایجاد شود. با توجه به کاهش ظرفیت دفاعی بدن، این احتمال وجود دارد که در طول بارداری عفونت تنفسی و ریوی رخ دهد که علائمی مانند سرفه، خلط، تب و لرز و تنگی نفس را به دنبال دارد. ممکن است پزشک برای این تشخیص، از روش های دیگری مانند رادیوگرافی استفاده کند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

برچسب ها: , ,

Back to top