مامای همراه شما / پرگ

دلایل افزایش حرارت بدن در بارداری

بسیاری از مادران در دوران بارداری گاهی احساس ناراحتی می کنند، تهوع صبحگاهی، مچ پا متورم و کمر درد اغلب قابل انتظار است. اما چیزی که ممکن است انتظار نداشته باشید این است که در دوران بارداری چقدر احساس گرما بیش از حد خواهید کرد.

مادران باردار اغلب لحظاتی را تجربه می کنند که امواج گرما بر آنها غلبه می کند. برخی از افراد حتی گرگفتگی را در دوران بارداری تجربه می کنند. همه اینها می تواند به خصوص اگر در ماه های تابستان باردار هستید یا در آب و هوای گرم زندگی می کنید، ناراحت کننده باشد.

شما می‌توانید احساس گرمای بیش از حد را به دلیل تغییرات شدید فیزیکی، متابولیک و هورمونی که در طول بارداری در بدن شما اتفاق می‌افتد سرزنش کنید. بیایید این تغییرات بدنی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و ببینیم چه گزینه‌های ایمن برای بارداری برای خنک کردن وجود دارد و اینکه آیا گرم بودن در دوران بارداری ممکن است برای شما یا کودکتان خطرناک باشد.

چه چیزی باعث می شود در دوران بارداری احساس گرما کنید ؟

اگر در دوران بارداری مدام احساس گرما می کنید، تنها نیستید. این یک مبارزه واقعی است! برای افراد باردار معمول است که بیشتر از حد معمول احساس گرما کنند و به راحتی بیش از حد گرم شوند. این به دلیل تغییرات فیزیکی است که در دوران بارداری در بدن شما اتفاق می افتد.

بارداری باعث تغییرات قابل توجهی در هورمون ها، متابولیسم و حتی حجم خون شما می شود. به گفته پزشکان، افراد باردار در واقع دمای بدن بالاتری نسبت به افراد غیر باردار دارند.

پزشکان می گویند : بدن زنان باردار سخت تر کار می کند و گرمای بیشتری برای دفع ایجاد می کند، حتی زمانی که آنها در حالت نشسته هستند. در اینجا مواردی که باید در مورد تغییرات بدنی که احساس داغ بودن بیش از حد را ایجاد می کند را بدانید.

افزایش حجم خون

یکی از تغییرات فیزیکی که باعث می شود در دوران بارداری احساس حرارت شدیدی داشته باشید، افزایش چشمگیر حجم خون شما است.

حجم خون شما تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. این افزایش می تواند باعث گشاد شدن عروق خونی سطحی شما نیز شود و به احساس گرما روی پوست شما کمک کند.

افزایش نرخ متابولیک

زمانی که شما در حال بارداری هستید، نیاز بیشتری به کالری دارید و بدن شما کار تقسیم تغذیه و کالری خود را با کودک انجام می دهد. به این ترتیب، متابولیسم شما در دوران بارداری افزایش می یابد. این افزایش تولید انرژی می تواند باعث شود احساس گرمای شدیدتری را تجربه کنید.

افزایش وزن بارداری

اکثر افراد باردار در طول بارداری اضافه وزن دارند. این موضوع طبیعی و سالم است، اما اضافه وزن می تواند به احساس گرمازدگی شما کمک کند.

زنان باردار اضافه وزن خواهند داشت که اینها شامل جنین، جفت، رحم بزرگ شده و سینه ها و چربی های اضافه می شود، همچنین تا دو واحد گلبول قرمز اضافی برای تغذیه بار اضافی می باشد.

به دلیل افزایش خطر گرمازدگی در دوران بارداری، ما به شما توصیه می کنیم که از گرما و رطوبت اجتناب کنید، لباس های گشاد بپوشید و مطمئن شوید که به خوبی هیدراته می شوید.

چگونه در دوران بارداری خنک شویم ؟

اگر در طول تابستان باردار هستید، احتمالاً زمان زیادی را در جلوی کولر می گذرانید. علاوه بر دوری از گرما و گذراندن تا حد امکان در محیط‌های خنک‌تر، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در دوران بارداری خنک نگه دارید، حتی اگر در تابستان باردار هستید یا در آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنید. شما قطعا باید از آنها استفاده کنید!

ایده های تایید شده توسط کارشناسان برای کمک به خنک شدن شما :

  • در صورت امکان جلوی کولر بمانید
  • فن ها نیز گزینه های عالی برای گردش هوای خنک تر هستند
  • هیدراته بمانید و نوشیدنی های سرد بنوشید
  • لباس خنک و گشاد بپوشید
  • یک دوش خنک بگیرید
  • در صورت امکان به استخر بروید
  • از کمپرس حوله یخی استفاده کنید
  • وقتی بیرون هستید در سایه بمانید
  • سعی کنید در گرم ترین زمان روز ( معمولاً اواسط روز ) از بیرون رفتن خودداری کنید

چه زمانی گرمای بیش از حد نگران کننده است ؟

معمولا گرمای بیش از حد برای افراد باردار ناخوشایند است و برای شما یا جنین در حال رشد خطری ندارد. اما گاهی اوقات گرمای بیش از حد می تواند به یک مشکل تبدیل شود، و مهم است که از زمان وقوع این موارد آگاه باشید.

به عنوان مثال، ممکن است به دلیل گرما دچار سبکی سر شوید و حتی غش کنید. غش کردن و افتادن می تواند منجر به صدمات قابل توجهی شود.

گرم شدن بیش از حد می تواند منجر به گرمازدگی و کم آبی بدن شود که همگی می توانند برای افراد باردار و نوزادانشان خطرناک باشند. مراقب علائمی مانند پوست گرم و لطیف، احساس سبکی سر، ضربان قلب سریع و حالت تهوع باشید.

گرمای بیش از حد گاهی اوقات باعث انقباضات زودرس می شود. بعد از هفته بیستم بارداری، زمانی که جفت مقدار قابل توجهی جریان خون دریافت می کند، بدن گرم شده می تواند شروع به انحراف منابع از جفت و در نتیجه جنین کند که می تواند باعث انقباض شود.

اگر بعد از گرمازدگی بیش از حد دچار انقباض شدید، کاری که انجام می دهید را متوقف کنید، استراحت کنید و هیدراته بمانید. اگر انقباضات ادامه یافت، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

فعالیت هایی که باید از آنها اجتناب کنید 

فعالیت های خاصی وجود دارد که احتمال بیشتری برای احساس گرمازدگی در فرد باردار ایجاد می کند که بهتر است از انجام آنها اجتناب شود.

اول از همه، تا حد امکان از هوای گرم و مرطوب دوری کنید. دوش های طولانی و با آب گرم نگیرید. زمانی که احساس گرما می کنید بهتر است از نوشیدنی های داغ اجتناب کنید. افراد باردار زمانی که برای مدت طولانی روی پاهای خود بایستند، به خصوص در محیط های گرم ممکن است دچار گرمازدگی شوند.

توصیه می کنیم که افراد باردار از سونا و جکوزی اجتناب کنند، افراد باردار از هرگونه فعالیتی که باعث می شود دمای بدن آنها زیاد شود اجتناب کنند.

چه زمانی باید به یک پزشک مراجعه کرد ؟

حرارت بیش از حد می تواند باعث شود افراد باردار علائمی مانند ضربات قلب سریع،‌ سردرد، گرفتگی عضلات، سرگیجه و حالت تهوع را داشته باشند. انجام اقداماتی برای خنک شدن باید به رفع این علائم کمک کند. اما اگر این علائم ادامه پیدا کنند، به خصوص اگر همچنان احساس گرما یا بیماری دارید، باید به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

هر خانم باردار با ضربان قلب غیر طبیعی، غش، افتادن، سردرد شدید و تب شدید باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشد. علائم بیماری های جدی بارداری مانند پره اکلامپسی، مهم است که به آنها توجه شود.

کلام پایانی

افراد باردار گواهی می دهند که گرم بودن در دوران بارداری قطعاً یک چیز است، چیزی که می تواند بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. اگر به طور مکرر احساس گرمازدگی می کنید، ممکن است نیاز به تغییراتی در سبک زندگی خود داشته باشید، مانند دوری از گرما، ایستادن در سایه، همراه داشتن نوشیدنی های سرد در حین بیرون رفتن و پوشیدن لباس های گشاد و سبک.

معمولاً ایجاد چند تغییر تنها چیزی است که لازم است تا گرمای بارداری به تجربه ای قابل کنترل تبدیل شود. اما اگر متوجه شدید که این تغییرات به اندازه کافی کمک نمی کند، یا اگر علائم نگران کننده دیگری مانند افزایش ضربان قلب، احساس سرگیجه، سردردهای شدید، احساس سرگیجه را تجربه می کنید، نباید در تماس با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تردید کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به افزایش حرارت بدن در بارداری داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: , , ,

Back to top