مامای همراه شما / پرگ

راز داشتن فرزندی با چشمان رنگی

رنگ چشم یک ویژگی فیزیکی است که توسط جفت شدن ژن های پدر و مادر مشخص می شود و جنین از هر یک از والدین اش ۵۰ درصد مواد ژنتیکی رنگ چشم را به ارث می برد. بسیاری از مادران تمایل دارند که چشم کودکشان رنگی شود. از اینرو در این مقاله مطالب خوب و مفیدی درباره اینکه رنگ چشم کودک شما چه رنگی می شود بیان خواهیم نمود.

چه عواملی رنگ چشم جنین شما را تعیین می کند

رنگ چشم در کودکان مختلف کاملا متفاوت  می باشد .از اینرو عامل اصلی در تعیین رنگ چشم کودکان مسئله وراثت می باشد.در واقع ژنتیک یکی از اصلی ترین عوامل در تعیین رنگ چشم  نوزاد می باشد.در نظر داشته باشید که رنگ چشم کودک ، به رنگ چشم والدین بستگی دارد.زیرا رنگ چشم  یک ویژگی فیزیکی می باشد که توسط جفت شدن ژن های پدر و مادر مشخص می شود و بدین ترتیب کودک از هر کدام از والدین خود ۵۰ درصد مواد ژنتیکی رنگ چشم را به ارث خواهد برد.از اینرو باید دقت داشته باشید که دو ژن گرفته شده از پدر و مادر می توانند به همدیگر شبیه بوده و یا از هم متفاوت باشند.همه این عوامل موجب متولد شدن فرزندانی با رنگ چشم های آبی ، سبز و یا قهوه ای می شود.

در نظر داشته باشید که ژن رنگ تیره همواره بر رنگ روشن غالب می باشد.از طرف دیگر ژن قهوه ای نیز غالب بر ژن سبز و آبی  می باشد. در نهایت سبز بر آبی غالب بوده و آبی نهفته می باشد.بنابراین به دلیل غالب بودن رنگ چشم قهوه ای ، اگر فردی دارای دو ژن قهو ه ای و یا یک ژن قهوه ای ، یک ژن آبی باشد ، رنگ چشم او قهوه ای می شود.

با تمام این بیانات اگر والدین کودکی هر دو چشم آبی باشند در آن صورت، رنگ چشم کودک آبی خواهد شد.زیرا کودک ژن رنگ چشم آبی را از هر دو والد خود دریافت می کند. همچنین دقت داشته باشید که اگر کودک ژن رنگ چشم سبز را از هر دو والد بگیرد یا یک ژن آبی و یک ژن سبز دریافت کند ، کودکی با رنگ چشم سبز بدنیا خواهد آورد.

رنگ چشم از کجا می آید؟

در چشم بافت پوششی به نام عنبیه وجود دارد که دارای رنگدانه های مشکی و کوچکی به نام ملانین است . رنگ چشم به وجود و پراکندگی ملانین بستگی دارد به صورتی که اگر این رنگدانه ها پراکنده باشند رنگ چشم تیره و اگر پراکندگی رنگدانه ها کم باشد  رنگ چشم روشن خواهد شد.

در همین راستا چند ژن تعیین کننده رنگ چشم وجود دارد که برخی از آنها موثرتر از بقیه می باشند. یکی از اصلی ترین ژن های تعیین کننده رنگ چشم ژن OCAZ است که با رمز گذاری پروتئینی با عنوان P ملانین تولید می کند و موجب رنگی شدن چشم می شود. تاثیر گذاری این ژن بر رنگ چشم ۷۴ درصد می باشد. از اینرو با تحقیقات  انجام شده جهشی کوچک در OCAZ تولید ملانین عنبیه را محدود می کند وسبب می شود رنگ چشم آبی شود اما اگر فعالیت این ژن کاملا محدود گردد رنگ چشم فرد قرمز می شود و فرد دچاربیماری زالی می گردد.

آیا رنگ چشم جنین تغییر می کند؟

اگر دقت داشته باشید بیشتر نوزادان  در هنگام تولد با  رنگ چشم  آبی متولد می شوند به این دلیل که کمی زمان برای تولید ملانین رنگدانه لازم است و شما نمی توانید دقیق رنگ چشم های کودک را تا شش ماهگی تعیین کنید زیرا در این مدت مقدار ملانین کاهش یا افزایش می یابد.

درجهان رنگ چشم های متفاوتی وجود دارد اما در برخی نقاط جهان برخی رنگ چشم ها نسبت به بقیه بیشترند مثلا در اروپا رنگ بلوطی یا خرمایی بیشتر است و در کشورهای آمریکایی ، هند و ترکیه رنگ های چشم روشن مانند سبز، آبی و طوسی فراوانی بیشتری دارند اما رنگ غالب در سراسر جهان رنگ قهوه ای مایل به مشکی است.

موارد کلی درباره رنگ چشم جنین

اگروالدین هر دو دارای چشمان قهوه ای رنگ باشند، ۷۵٪ احتمال دارد که چشم کودکشان قهوه ای شود.
اگروالدین هر دو دارای چشم آبی باشند، ۹۹٪ احتمال دارد که کودکشان چشم آبی شود.
اگروالدین هر دو دارای چشمان سبز رنگ باشند، ۹۹٪احتمال دارد که کودکشان با چشمان سبز متولد شود.

آیا شما نیز دوست دارید فرزند چشم رنگی داشته باشید؟

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top