مامای همراه شما / پرگ

روش های جلوگیری از عفونت قارچی در بارداری

روش های جلوگیری از عفونت قارچی در بارداری

عفونت قارچی در «دوران بارداری» دلایلی دارد که در زیر به صورت مختصر به آن اشاره کرده ایم. جدی نگرفتن این موارد عوارض بدی خواهد داشت که در ادامه آن عوارض را هم قرار داده ایم. مهم است که «مادران باردار» روش های پیشگیری از این عفونت را بدانند.

علت بروز عفونت قارچی واژن
عفونت قارچی واژن در اثر تکثیر یک نوع قارچ به نام کاندیدا آلبیکنز در محیط واژن رخ می دهد. با تغییر تعادل باکتری های هوازی واژن محیط واژن برای ابتلا به این نوع عفونت ها مساعد می شود. با افزایش استروژن در دوران بارداری و همچنین در موارد مصرف قرص های ضد بارداری محیط واژن می تواند بستری مناسب برای رشد این میکروارگانیسم ها باشد. رطوبت و آلودگی در ناحیه تناسلی نیز بر احتمال ابتلا به عفونت می افزاید.

عوارض
خوشبختانه عفونت های قارچی واژن در دوران بارداری خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کنند. البته اگر مادر در زمان زایمان مبتلا به عفونت قارچی باشد می تواند این عفونت را به نوزاد خود منتقل کند. این بیماری در کودک به صورت برفک دهان بروز می کند. لکه های سفید رنگ روی زبان نوزاد می تواند مطرح کننده ی این موضوع باشد. البته باقی ماندن شیر روی زبان نیز شبیه به برفک دهان است با این تفاوت که شیر را می توان از روی زبان نوزاد پاک کرد. اما برفک دهان پاک نمی شود. جای نگرانی نیست. شیر مادر حاوی مواد ضد قارچ و ضد باکتری است . در صورت تداوم شیردهی با شیر مادر این مشکل خود به خود برطرف می شود. از قطره نیستاتین به دستور پزشک نیز برای درمان این مشکل استفاده می شود.

علاوه بر عفونت های قارچی ابتلا به سایر عفونت های واژن نیز ممکن است در دوران بارداری رخ دهد. اگر ترشحات شما زرد ، غلیظ و بد بو هستند و یا احساس درد ، التهاب و ناراحتی در ناحیه تناسلی خود می کنید حتما ماما یا پزشک خود را در جریان قرار دهید. افتراق نوع عفونت ها برای شما کار دشواری است.

علائم
افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری امری طبیعی است. ترشحات طبیعی واژن در دوران بارداری لکوره نامیده می شود و به صورت سفید، آبکی ، بدون بو و یا کم بو می باشد. در حالی که در عفونت قارچی واژن ، ترشحات به صورت سفید و تکه تکه و دارای بویی شبیه به ماهی گندیده است. عموما این ترشحات همراه با سوزش و خارش در ناحیه تناسلی و واژن است. حتی ممکن است متوجه التهاب و سوزش در ناحیه تناسلی خود شده باشید. گاهی سوزش ادرار و درد هنگام نزدیکی نیز می تواند ناشی از ابتلا به این عفونت ها باشد.

درمان
اگر قبل از بارداری نیز این نوع عفونت را تجربه کرده اید، هرگز سعی نکنید سر خود و بدون مشورت از پماد و یا داروی دیگری جهت درمان استفاده کنید. حتما با ماما یا پزشک خود مشورت کنید. عفونت های قارچی ، حتی پس از درمان می توانند باز گردند و باعث ابتلای مجدد شوند و تا پایان بارداری شما را آزار دهند. عموما پس از زایمان نیاز به درمان مجدد وجود دارد.

چگونه از ابتلا به عفونت های واژن در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟
با توجه به اینکه کنترل میزان هورمون های بدن برای شما امکان پذیر نیست ، بهتر است از روش های دیگری برای جلوگیری از ابتلا به عفونت استفاده کنید. اکثر روش ها به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی و برقراری جریان هوا در این ناحیه تاکید دارند.
از لباس های زیر نازک و نخی استفاده کنید.
بهتر است در منزل به جای پوشیدن شلوار از دامن استفاده کنید تا جریان هوا در ناحیه تناسلی شما برقرار باشد.
در دوران بارداری به جای نشستن در وان آب ، دوش بگیرید. در هر حال نشستن در وان آب گرم در دوران بارداری کاری معقولانه به نظر نمی رسد.
از صابون های ملایم و یا ژل های شستشوی مخصوص ناحیه تناسلی استفاده کنید.
در دوران بارداری به هیچ وجه از دوش واژینال استفاده نکنید.
پس از هر بار شستشو ناحیه تناسلی خود را کاملا خشک کنید. رطوبت می تواند بستری مناسب برای ابتلا به عفونت ایجاد کند.
در رژیم غذایی خود از شکر و شیرینی کمتر استفاده کنید. مصرف زیاد قند و یا ابتلا به دیابت باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت های قارچی می شود.

برچسب ها: , ,

Back to top