مامای همراه شما / پرگ

زایمان طبیعی یا سزارین؟

پدر و مادر پیش از تولد نوزاد ممکن است درباره بسیاری از موارد فکر کنند و تصمیم بگیرند، از جمله نام نوزاد، یا حتی استفاده از نوع پوشک اما یکی دیگر از چیزهایی که ممکن است انتخاب کنند زایمان طبیعی یا سزارین است. جنین به دو روش میتواند به دنیا بیاید: زایمان طبیعی یا زایمان سزارین! هدف هر دو روش هم تحویل نوزاد به پدر و مادر در سلامت کامل است. ایمنی مادر و نوزاد اولویت مهم در هنگام زایمان است

سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است. به طور متوسط ۱۰ درصد زایمان ها در دنیا به صورت سزارین می باشد.
به گفته برخی متخصصین بارزترین علت انتخاب سزارین پیشرفت پزشکی و تکنولوژی می باشد که در مواقع خطر برای مادر و جنین مفید واقع می شود .برای مثال خطرات عمل جراحی برای مادر خیلی کاهش یافته است (به علت امکانات بیهوشی، انتقال خون و آنتی بیوتیکها). مراقبتهای نوزادی نیز پیشرفت کرده و خطرات سزارین برای نوزاد نیز کاهش یافته است. همچنین روشهای بهتری برای تعیین سلامت جنین در حین دردهای زایمانی وجود دارند. بنابراین بامشاهده علایم خطر برای جنین و یا مادر در حین دردهای زایمانی می توان فوراً او را سزارین نمود.
با وجود پیشرفتهای پزشکی و افزایش امنیت عمل جراحی، با این حال یک سزارین، خالی از خطر و عوارض نمی باشد.

عوارض مربوط به مادر عبارتند از: خونریزی های پس از عمل، لخته های خونی (که در برخی از موارد بسیار خطرناک و حتی کشنده هستند)، عفونت و چسبندگیهایی در رحم و لوله ها و حتی روده ها، عوارض بیهوشی و دردهای مربوط به بخیه ها (در مقایسه با زایمان طبیعی که معمو لاً فرد زایمان کرده، از فردای زایمان می تواند راه رفتن و فعالیت عادی را از سر بگیرد در حالی که خانمی که سزارین شده تا چندین روز از دردهای شکمی و محل بخیه ها شاکی است)
تاثیر زایمان سزارین برجنین
خطر افزایش مرگ و میر نوزاد در اثر زایمان سزارین وجود دار.
خطر ابتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم در نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می آیند بیشتر است.
تحقیقات ارتباط احتمالی بین تولد با زایمان سزارین و ابتلا به چاقی در دوران کودکی را نشان میدهد

زایمان طبیعی یک فرایند کاملا طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد و نسبت به زایمان سزارین دارای مزایای بیشتری هم برای مادر و هم برای جنین و نوزاد می باشد. پس از تولد طبیعی، ایجاد ارتباط با فرزندتان راحت‌تر است، برای اینکه می‌توانید فوراً با او تماس داشته باشید. سرعت بهبودی پس از زایمان طبیعی بیشتر است و درد پس از وضع حمل کمتری خواهید داشت. زایمان طبیعی باعث رها شدن هورمون اپی نفرین می‌شود که باعث خارج شدن مایعات از ریه‌ها می‌شود. مادرانی که به شکل طبیعی فرزند خود را به دنیا می‌آورند، می‌توانند فوراً شیردهی را آغاز کرده و نسبت به خانم‌هایی که عمل سزارین را انجام می‌دهند این کار را به شکل مؤثرتری انجام می‌دهند.
یکی از مزایای زایمان طبیعی این است که دوره بهبود کوتاهتر است و زمان بستری در بیمارستان بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. انجام زایمان طبیعی با روشهای القایی راحت انجام میشود در حالی که زایمان سزارین میتواند دوره بهبود طولانی‌تری داشته باشد.
اثرات زایمان طبیعی بر نوزاد
در زایمان طبیعی این امکان وجود دارد که مادر و نوزاد زودتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تماس پوستی مادر و فرزند و تغذیه با شیر مادر میتواند نسبت به زایمان سزارین زودتر اتفاق بیفتد. در طول فرایند زایمان طبیعی نوزاد دوز مناسبی از باکتریهای مفید را دریافت میکند که به افزایش سیستم ایمنی نوزاد کمک میکند. در موارد نادر ممکن است نوزاد حین زایمان طبیعی دچار آسیبهایی مانند کبودی سر شود که موقتی است و برطرف میشود.
عوارض زایمان طبیعی
ادر طول زایمان طبیعی پوست و بافت اطراف واژن به دلیل خروج نوزاد از کانال تولد دچار کشش میشود و ممکن است پاره شود و نیاز به بخیه باشد. بعد از زایمان طبیعی همچنین ممکن است عملکرد دستگاه ادراری و البته روده دچار اختلال شده و مشکلاتی بروز کند.

برچسب ها: , , ,

Back to top