مامای همراه شما / پرگ

زمان مناسب مسافرت در بارداری

با فرارسیدن فصل تابستان خیلی از مردم قصد سفر می کنند در این میان مادران باردار نیز از این گروه مستثنی نبوده و دوست دارند که به مسافرت بروند. در این مطلب درباره شرایط و زمان سفر و نکات ایمنی برای «مادران باردار» نوشته ایم.

آتوسا کریمی جراح و متخصص زنان و زایمان درباره سفر کردن در دوران بارداری اظهار کرد: سفر در دوران بارداری شرایط خاص و ویژه‌ای دارد و با توجه به شرایط مادر و جنین درباره مجاز بودن یا نبودن سفر کردن تصمیم گیری می‌شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: اگر زنان باردار قبل از ۳۶ هفته قرار دارند و مادر بارداری پر خطری ندارد، یعنی حداکثر در سن ۳۵ سالگی است، دیابت و فشار خون و همچنین وزن خیلی بالا ندارد و اگر جفت در هفته‌های ۲۸ و ۲۹ در پایین قرار نداشته باشد و خونریزی و لکه بینی ندارد، می‌تواند به مسافرت برود.

وی گفت: البته باید مسافرت برای زنان باردار با شرایط و امکانات خاص و ویژه‌ای همراه باشد و این امر برای مسافرت هوایی یا زمینی تفاوتی ندارد و زنان باردار می‌توانند با هواپیما، قطار، اتوبوس یا وسیله نقلیه شخصی خود مسافرت کنند ولی نکته مهم این است که مدت زمان مسافرت تا حد ممکن باید کوتاه انتخاب شود و وسیله نقلیه مورد استفاده باید ایمنی کامل را داشته باشد.

کریمی تاکید کرد: یکی از نکات دیگری که در مسافرت زنان باردار باید به آن توجه کرد این است که مسیری که برای مسافرت انتخاب می‌شود کاملا ایمن و مطمئن باشد و مسیرهای پرخطر یا صعب العبور برای مسافرت رفتن انتخاب نشوند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: اگر زنان باردار در سنین بالای ۳۵ سال هستند، بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشارخون بالا و دیابت دارند و انسولین باید تزریق کنند یا داروی خاصی را دریافت کنند، همچنین اگر دارای مشکل عروقی و سابقه لخته شدن خون در پاها را هستند و یا به دلیل یک بیماری احتمال لخته شدن خون در عروق زیاد است توصیه می‌شود مسافرت خود را به بعد از زایمان موکول کنند زیرا ممکن است در یک موعد مشخص نیاز به تزریق داروی خاصی یا پزشک متخصص داشته باشند و به همین دلیل هنگامی که به مسافرت مخصوصا خارج از کشور می‌روند پیدا کردن یک پزشک متخصص مربوطه کمی مشکل باشد.

Back to top