شاید از آنهایی باشید که وقتی اسم میوه و سبزی در این متن به چشم تان می خورد، می روید سراغ خبرهای بعدی و می گویید «درباره میوه ها و سبزی ها زیاد شنیده ام!» اما هنوز هم نکاتی وجود دارد که خیلی از مردم آنها را نمی دانند یا می دانند و به آنها عمل نمی کنند و گواهش هم این است که مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات علت ۳۱ درصد بیماری های ایسکمیک قلب و ۱۱ درصد سکته های مغزی در دنیاست.میوه ها و سبزیجات ۲ جزء بسیار مهم از گروه های اصلی غذایی هستند و چه آنها که رژیم می گیرند و چه آنها که نمی گیرند، ناچارند این دو ماده غذایی را در برنامه های غذایی خود بگنجانند و در غیر این صورت باید منتظر عواقب ناخوشایند مصرف نکردن این مواد باشند.

هر واحد سبزی دارای ۵ گرم کربو هیدرات، ۲ گرم پروتئین و ۲۵ کیلوکالری انرژی است. هر واحد سبزی همچنین ۲ تا ۳ گرم فیبر غذایی دارد، اما فیبر تنها ماده ای نیست که سبزی ها و میوه ها دارند بلکه این مواد، محتوی انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز هستند که تاثیری بسیار مثبت بر سلامت دارند. نقش میوه ها و سبزی ها در پیشگیری و درمان بیماری ها چنان مهم است که هر بخش سلامت در هر روزنامه و مجله و خبرگزاری، بارها در طول عمر کاری اش مطالبی درباره آن منتشر می کند و با پیشرفت علم دائما این مطالب هم به روز و بر آنها افزوده می شود.

خواص معجزه آسا

ـ میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ، بیماری های قلبی ـ عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی دارند..

ـ فیبر باعث کاهش فشار درون روده می شود واز بیماری هایی چون هموروئید (بواسیر) و دیورتیکولوز پیشگیری می کند.

ـ میوه ها و سبزی ها نقش محافظتی در ابتلا به سرطان کولون و رکتوم دارند.

ـ میوه ها و سبزی ها غنی از پتاسیم بوده و مصرف آنها برای کنترل فشارخون و جلوگیری از ریتم های قلبی نامنظم موثر است.

ـ میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان و فیبر از رسوب چربی در دیواره رگ ها و گرفتگی عروق جلوگیری می کند.

ـ فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده شده و از یبوست جلوگیری می کند

ـ میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارند.

ـ فیبر با کاهش سطح کلسترول خون از بیماری های عروق قلب و مغز جلوگیری می کند.

ـ فیبر تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخیر می اندازد و با این کار مانع افزایش ناگهانی قند خون می شود و به همین علت در کنترل بیماری دیابت مفید است.

ـ فیبر با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کند.