مامای همراه شما / پرگ

عوامل موثر در رشد جنین

عوامل موثر در رشد جنین

بسیاری از «مادران باردار» در «دوران بارداری» خود دغدغه ی رشد سریع تر «جنین» را دارند و دوست دارند بدانند که چطور این کار امکان پذیر است. از طرفی برخی رفتارهای پرخطر هم در این دوران موجب تاثیرات بدی بر جنین می شوند. در این مقاله درباره ی این موضوعات بیشتر صحبت کرده ایم.

این مقاله مخصوص مادرانی است که میوه ی دلشان را بارور می سازند و چه بهتر که این باغبانان دلسوز، از چگونگی رشد گل وجودشان به خوبی آگاه باشند و بدانند که حمل این نوگلان لطیف ، از حمل بار شیشه هم دقیق تر و حساس تر است.

در این مقاله برآنیم تا به بهانه ی ۹ ماه انتظار ، ۹ عامل موثر در رشد جنین را مورد بررسی قرار دهیم .

عواملی چون :

“سن مادر ، استرس وحالات هیجانی وعاطفی مادر، تغذیه  و بیماری های مادر،  مصرف داروهای شیمیایی توسط مادر ، مصرف مواد مخدر ودخانیات ، مصرف سیگار و الکل و مضرات اشعه .”

** اولین عامل که می تواند بسیار موثر باشد ، سن مادران است . بهترین سن بارداری ۲۹-۲۳ سالگی است وسن قابل قبول ۳۵-۲۰ سال

** عامل دیگری که اکثر افراد فکر می کنند خیلی هم تاثیرگذار نیست ، مصرف سیگارمی باشد .نیکوتین که ماده اعتیاد آور در توتون است ، باعث می شودجفت به صورت غیر عادی رشد کند واین امر،انتقال مواد غذایی را کاهش می دهد وباعث کم وزنی جنین شده وازسوی دیگر،سیگار کشیدن،تراکم مونوکسیدکربن درجریان خون مادر را افزایش می دهد.

مشخص ترین اثر سیگار کشیدن تاخیر رشدجسمی کودک وکم وزنی درهنگام تولد است،همچنین موجب کاهش مقاومت در برابربیماری ها می گردد.

** مصرف الکل درطول بارداری سبب عقب ماندگی ذهنی،ناهماهنگی حرکتی،حافظه وزبان معیوب واز همه مهمتر بیش فعالی می شود.

** ازعوامل مهم دیگر مصرف مواد مخدر ودخانیات است. این مواد برقلب،وسایراعضاء تاثیردارند.نوزادانی که از مادران معتاد به کوکائین،هروئین یامتادون متولد می شوند ، بامشکلاتی مثل زودرسی،کم وزنی هنگام تولد،نارسایی های جسمی،مشکلات تنفسی ومرگ در حدود زمان تولد،مواجه هستند.

مهمترین نکته در مورد این نوزادان آن است که این نوزادان معتاد به دنیامی آیند و هنگام تولد رفتارهایی مثل سراسیمگی وتندخویی داشته وبا مشکل خوابیدن مواجه بوده وگریه آن ها به صورت غیر عادی،گوش خراش وگزنده است،این نشانه ی آخرازعلایم مهمی است که دربین نوزادان تحت فشارروانی شایع است

ازعلایم دیگراین نوزادان: رشد حرکتی کند و توجه بسیارکم به محیط است.مصرف ماری جوانا،باواکنش های یکه خوردن،خواب آشفته و بی توجهی شدید در نوباوگی کودکی در ارتباط است . نوزادانی که از مادرانی متولد می شوند که کراک مصرف کرده اند،ازنظرکم وزنی وآسیب وارده به دستگاه عصبی مرکزی،دروضع بدتری قرار دارند.

 

** عامل دیگرتغذیه مادران است. ازمهمترین نکات درمورد تغذیه آن است که،کودکان در دوره پیش از تولد از هردوره ی دیگری،سریع تررشد می کنند وهمین امربه اهمیت توجه به تغذیه دراین دوره اشاره دارد. سوء تغذیه قبل از تولد می تواند بیشترین آسیب را به دستگاه عصبی مرکزی وارد کند  و منجر به کاهش تعداد سلول های مغزی ،وزن مغز کمتر ازمتوسط (۳۶%کمتر)،اختلال درلوزالمعده،کبد ورگ های خونی،شود.کودکانی که پیش از تولد به سوء تغذیه دچار شده اند مشکلات جدی در زمینه ی بیماری های تنفسی دارند.زیرا سوء تغذیه از رشد دستگاه ایمنی جلوگیری می کند.

یکی از ویژگی های اصلی این دسته از نوزادان آن است که معمولا  تندخوبوده وبه تحریک پاسخ نمی دهند .آن ها مانند نوزادان معتاد به مواد مخدر ،گریه ی جیغ مانندی دارند و در بزرگسالی به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا می شوند.

برخی بیماری های مادر، می تواند در سرنوشت کودک تاثیرگذار باشد مثل:

بیماری قند

این بیماری موجب اختلال دردستگاه گردش خون وتنفس می شود.درمراقبت های ویژه دوران بارداری توجه به قند مادر اهمیت به سزایی دارد زیرا قند اضافی(در مادران مبتلا به دیابت) درجریان خون مادر باعث رشد بیش ازحد متوسط جنین ودرپی آن، مشکلات حاملگی وزایمان می شود.

یکی دیگر از مشکلات این دوران مسمومیت یا توکسمی است که به آن تشنج حاملگی (اکلامپسی)هم گفته می شود وطی آن فشار خون بالا می رود.

 

 

سرخجه

هیچ زنی نباید باردارشود مگر اینکه قبلا به سرخجه مبتلاشده باشد،دردوران بارداری و در صورت مبتلا نبودن نمی توان از واکسن سرخجه استفاده کرد حتی تا۲یا۳ماه قبل از بارداری.

دربین بیماری های عفونی، سرخجه،انواع اختلال ها را ایجادمی کند ولی تاثیر ان بر حسب این که در چه زمانی از حاملگی،جنین رامبتلا کند متفاوت است.

اشعه ، عامل دیگری است که به خصوص درسه ماهه ی اول می تواند زیان بار باشد.نقایص جسمانی،اختلال های زبان وهیجانی،نمرات کمتردر آزمون هوش،مغزرشد نایافته،ورشد جسمانی کم،از نشانه های این دسته از نوزادان است

 

 

 

برچسب ها: ,

Back to top