مامای همراه شما / پرگ

فواید فوق العاده جو دوسر

جو دوسر یکی از سالم‌ترین غلات روی کره‌ی زمین است؛ غله‌ی سبوسداری که گلوتن ندارد و منبع بزرگی از ویتامین ها ومواد معدنی، فیبر وآنتی اکسیدان ها محسوب می‌شود. مطالعات نشان داده که جو دوسر، فواید زیادی برای سلامتی دارد که شامل کاهش وزن، کاهش قند خون و کاهش احتمال بیماری های قلبی می‌شود.

ارزش غذایی جو

در صد گرم جو مواد زیر موجود است:

آب ۱۱ گرم

پروتئین ۸گرم

مواد نشاسته ای ۷۸ گرم

کلسیم ۱۶ میلی گرم

فسفر ۱۸۹ میلی گرم

آهن ۲ میلی گرم

سدیم ۳ میلی گرم

پتاسیم ۱۶۰ میلی گرم

ویتامین ب ۱ ۰/۱۲ میلی گرم

ویتامین ب ۲ ۰/۰۵ میلی گرم

ویتامین ب ۳ ۳  میلی گرم

ضمنا جو دارای مقدار بسیار کمی آرسنیک است.

 

مصرف جو در بارداری

بله در طول بارداری می توانید جو بخورید. در حقیقت توصیه می شود که حتما بخورید. جو جزو دوازده غذایی می باشد که هر زن بارداری باید در طول بارداری از آن مصرف کند. مصرف جو انرژی لازم را برای رشد جنین فراهم می کند.

مصرف جو و لاغری

جو از بهترین کربوهیدرات‌ها می‌باشد. جو منبع خوبی برای تامین فیبر روزانه مورد نیاز بدن است. مصرف جو احساس گرسنگی را برطرف می کند، انرژی زا و کم کالری است.

مصرف جو و دیابت

جو سرشار از ماده معدنی منیزیم است و کمبود منیزیم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون و در نتیجه دیابت منجر می‌شود.

مصرف جو و کاهش کلسترل

جو حاوی یک ماده پایین آورنده کلسترول، به نام “اسید پروپیونیک ” است که توسط فیبر نامحلول موجود در خود تولید می‌شود. مصرف جو برای سلامت قلب نیز دارای خواص فراوانی است. این ماده غذایی از آن‌جا که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و نارسایی‌های قلبی نیز می‌شود.

 

جو دوسر می‌تواند احتمال آسم را در کودکان کاهش بدهد

آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است که شامل اختلال التهابی در راه‌های هوایی، یعنی همان مجراهایی می‌شود که هوا را به ریه‌های یک فرد وارد یا از آن خارج می‌کنند. هر چند همه‌ی کودکان مبتلا به آسم، علائم یکسان ندارند اما بیشتر آنها، سرفه های مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. بسیاری از پژوهشگران عقیده دارند شروع زودهنگام تغذیه با غذاهای سفت و جامد می‌تواند احتمال ابتلا به آسم و بیماری‌های آلرژیک را در کودکان افزایش دهد، که البته مطالعات نشان می‌دهد که این موضوع شامل تمام غذاها نمی‌شود، مثلا تغذیه‌ی کودک با جو دوسر می‌تواند تاثیر پیشگیرانه بر چنین بیماری‌هایی نیز داشته باشد.

یک تحقیق نشان داده است که تغذیه‌ی نوزادان با جو دوسر قبل از ۶ ماهگی باعث کاهش ریسک ابتلا به آسم در دوران کودکی می‌شود.

 

 

 

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

Back to top