مامای همراه شما / پرگ

فواید کلسیم و منیزیم در بارداری

جنین در حال رشد، برای شکل‌گیری و رشد استخوان‌ها، قلب، اعصاب ، مفاصل سالم، ضربان قلب منظم و توانایی انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد.

اگر در طی دوره بارداری کلسیم به میزان کافی دریافت نشود، کودک کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر کسب می‌کند که این امر ممکن است سلامتی مادر را به خطر بیاندازد.

طبق نظر متخصصان تغذیه هر خانم باردار باید ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم به‌طور روزانه دریافت کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد به‌طور کلی ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز روزانه‌ی مادر را در طی دوران بارداری تامین می‌کند؛ زیرا کودک شما نمی‌تواند بیش از این مقدار جذب کند. بنابراین مادر باید ۴ وعده لبنیات یا غذاهای حاوی کلسیم در طی روز دریافت کند.البته خانم های بارداری که سن آنها زیر ۱۸ سال است، باید روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا پایان دوره‌ی شیردهی نیز مادر به کلسیم نیاز دارد. بدن انسان به مواد معدنی نیازمند است تا به پوکی استخوان مبتلا نشود.

چرا زنان باردار باید مکمل کلسیم بخورند؟
یک زن باردار باید در روز ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم لبنیات (چهار واحد لبنیات، هر واحد معادل یک لیوان شیر یا ماست) مصرف کند.
مکمل کلسیم عمدتا از هفته بیستم بارداری تجویز می‌شود و علت اصلی تجویز آن، پیشگیری از پرفشاری خون در دوران بارداری است.
جنین برای تامین نیازهای رشد خود به کلسیم نیاز دارد و اگر این نیاز از طریق غذاها تامین نشود، جنین کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر می‌گیرد و در درازمدت مادر دچار پوکی استخوان می شود.
اگر مادری به اندازه کافی لبنیات مصرف کند و نیاز کلسیم خود را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کند، ضرورتی برای تجویز مکمل کلسیم نیست. بیشتر زنان ایرانی به ندرت کلسیم مورد نیاز خود را از گروه‌های غذایی تامین می‌کنند.
مکمل‌های کلسیم سیترات بهتر از کلسیم کربنات است، چرا که به آسانی قابل جذب بوده و نیازی به ترشح اسید معده ندارند و بین وعده‌های غذایی نیز قابل مصرف هستند. دریافت مکمل‌ها با مقادیر توصیه شده، هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.

منابع غذایی کلسیم

از بهترین منابع کلسیم لبنیات مثل شیر- ماست- پنیر- کشک- قره قوروت- و نیز غذاهای دریایی به ویژه ماهی تن ، کیلکا و ساردین است. سایر منابع کلسیم شامل : سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ ، اسفناج ، کرفس ، جعفری و نیز شلغم ، هویج ، زیتون ، پرتقال  ، انگور ، توت فرنگی  ، خرمالو  ، کشمش ، بادام ، پسته ، گردو و حبوبات است.

چرا منیزیم در بارداری مهم است؟
منیزیم نقش های زیادی دارد . از جمله نقش های آن در بارداری عبارتند از:
منیزم و کلسیم در کنار هم کار می کنند. کلسیم موجب انقباض عضلات و منیزیم موجب شل شدن می‌شود. میزان کافی منیزیم در بدن مادر باردار از انقباضات رحمی پیش از ۳۵ هفته جلوگیری می‌کند.

منیزیم احتمال پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. مقدار کافی منیزیم و کلسیم مانع از تخریب استخوان در سنین بالاتر است.

گرفتگی عضلات را در بارداری کاهش می‌دهد.

منیزیم یکی از درمان های اصلی برای رفع استرس و بی خوابی های شبانه در دوران بارداری است. همچنین در رفع حالت تهوع نیز موثر است.

 

منابع غذایی منیزیم
بیشتر گیاهان و منابع حیوانی حاوی منیزیم هستند. بادام, سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج, غلات, دانه های گیاهی, حبوبات از مواد غذایی غنی از منیزیم هستند.

 

برچسب ها: , , , , , , ,

Back to top