مامای همراه شما / پرگ

مراقبت‌های فردی در نظافت منزل

مراقبت‌های فردی در نظافت منزل

«خانم های باردار» اگر نکات لازم برای مراقبت از خود در حین نظافت منزل را بدانند، با خیال راحت و بدون دغدغه می توانند به این کار بپردازند اما عدم رعایت این نکات نیز تاثیرات بدی بر سلامتی «مادر باردار» خواهد گذاشت.

حتی زنان باردار نیز می‌توانند در آغاز سال جدید، به بهترین وجه خانه خود را تمیز کنند. اگر انرژی لازم برای خانه تکانی و تمیز کردن خانه دارید، مطمئن باشید که با رعایت نکات زیر می‌توانید با خیال راحت و بدون کوچک‌ترین نگرانی خانه خود را تمیز و مرتب کنید؛ زیرا بسیاری از مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها برای مصرف در دوران بارداری امن نیستند.

آنچه باید قبل از شروع به خانه تکانی باید بدانید

به تمامی زنان باردار توصیه می‌‌شود که قبل از تمیز کردن منزل دستورالعمل‌ها و نکات زیر را در نظر بگیرند:

۱- از ترکیب مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌های مختلف با یکدیگر پرهیز کنید، زیرا بخارات آنها بسیار سمی و خطرناک است(مثل آمونیاک و سفیدکننده‌ها).

۲- از تمیز کردن اجاق و فر، در شرایطی که درون آشپزخانه شما فضا کوچک است و تهویه مناسب نیز ندارد، خودداری کنید.

۳- برچسب‌های هشدار دهنده و شیوه‌های مصرف روی مواد شوینده را به دقت مطالعه کنید.

۴-اطمینان حاصل کنید قسمتی از منزل را که قصد تمیز کردن آن‌را دارید، از تهویه مناسبی برخوردار باشد.

۵-برای محافظت از پوست خود، حتما از لباس محافظ و دستکش استفاده کنید.

حال که با قوانین و اصول کلی ایمنی آشنا شدید، شیوه‌های خانه تکانی ایمن برای زنان باردار را یاد خواهید گرفت:

هر چیز خوب نیز می‌تواند خطرناک باشد

تولید و مصرف مواد و محصولات آنتی باکتریال، در چند سال گذشته افزایش یافته است. حتی امروزه تشک‌های پوشش داده شده با مواد ضد باکتری و تخته‌های برش ضد باکتری و … نیز تولید شده‌اند که بسیاری افراد از آنها استفاده می‌کنند. با این وجود، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) اعلام می‌کند که این وسواس و دقت زیاد، ابتلا به بیماری را کاهش نمی‌دهد و فقط مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک، مانند استافیلوکوک اورئوس، ایجاد می‌کند.

حتی مطالعات اخیر نشان می‌دهد کودکانی که در اروپا و امریکا در محیط‌های بیش از حد تمیز زندگی می‌کنند، بیشتر احتمال ابتلا به آسم، آلرژی‌ها، اگزما و سایر اختلالات خود ایمنی در آنجا وجود دارد. برخی از پزشکان معتقدند یک سیستم ایمنی جوان با قرار گرفتن در معرض برخی میکروب‌ها و چالش با آنها، قدرتمند می‌شود و در غیر این صورت، با وجود هر نوع ماده خارجی، سیستم ایمنی به سرعت واکنش نشان خواهد داد و دچار مشکل خواهد شد.

بنابراین بهتر است به جای مواد ضدعفونی کننده، برای شستن دست‌های‌تان از آب و صابون استفاده کنید و در صورت تمایل به استفاده از مواد ضدعفونی کننده، یک لیوان از آنها را با یک گالن آب مخلوط کنید و توجه داشته باشید که هرگز این محلول را با محلول ضد عفونی‌کننده و یا شوینده دیگری ترکیب نکنید…

برچسب‌ محصولات شیمیایی را به دقت بخوانید

بی‌دلیل نیست که روی بیشتر مواد شیمیایی پاک‌کننده، یک تصویر جمجمه به معنی خطر مرگ درج شده است، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض هر نوع ماده پاک‌کننده‌ای (حتی سالم‌ترین آنها) می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد. از این‌رو تمامی کارخانه‌های تولیدکننده مواد شوینده به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند، هشدارهای ایمنی درج شده روی مواد را جدی بگیرند (حتی پاک‌کننده‌های گاز نیز از مواد سمی تشکیل شده‌اند).

بعد از تمیز کردن محل مورد نظر، تا زمانی که بوی مواد شیمیایی به طور کامل از بین نرفته است، در آن محل نمانید. وقتی درج کلمه سمی بر روی ماده شیمیایی شما را در استفاده از آن دچار تردید می‌کند، آن‌را کنار بگذارید و از مخلوط آب و صابون و جوش شیرین برای تمیز کردن گاز استفاده کنید. برای ایجاد سایندگی بیشتر، می‌توانید به آن نمک بیفزایید.

برچسب ها: , ,

Back to top