مامای همراه شما / پرگ

مصرف تخم شربتی در بارداری

تخم شربتی یکی از خوراکی های مفید در بارداری است که آن را مخلوط شده با آب می نوشند. البته مادران باردار نباید تخم شربتی را با تخم چیا اشتباه بگیرند چرا که این دو متفاوتند. در ادامه ابتدا موارد منع مصرف و سپس خواص این خوراکی را برایتان شرح داده ایم اما یادتان باشد در خوردن آن احتیاط را رعایت کنید. گفته می شود روزانه ۱۰گرم تخم شربتی می تواند مناسب باشد.

موارد منع مصرف

-اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنند.
-زیاده روی در مصرف تخـم شربتی موجب ایجاد سر گیجه و همچنین بروز اختلال در حس بینایی می شود.
-مصرف این دانه‌ها برای افرادی که داروهای ضد انعقاد می‌خورند نیز توصیه نمی‌شود.
-توجه داشته باشید که این دانه‌های ریز حاوی گلوتن هستند و اگر شما جزو افراد حساس به این ترکیب هستید در مصرف آن دقت کنید.
-اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید نیز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت کنید.
-تخم شربتی همچنین باعث کاهش فشارخون می‌شود برای همین سالمندانی که داروی ضدفشار مصرف می‌کنند باید حواسشان به مصرف آن باشد.

سرشار از مواد معدنی
تخـم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آنهایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخـم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

کنترل فشار خون
معمولاً بعد از خوردن غذا به‌ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخـم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

درمان عفونت
از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و… استفاده می‌شود.

کاهش وزن
استفاده از تخم شربت در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است. دانه‌ های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ ها فرد را سیر نگه می‌ دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخـم شربتی استفاده کرد.

تقویت اعصاب
روزانه یک یا دو بار تخـم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

یادتان باشد تخم شربتی با تخم چیا کاملا متفاوت است و هر دو از گیاهان متفاوتی بدست خواهند آمد، و منظور از تخم شربتی همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم تخم ریحان است. بر طبق گزارشات بدست آمده تخم چیا دارای مقادیر بسیار بالاتری از مواد معدنی بوده و از ارزش غذای بالاتری برخوردار است.

Back to top