مامای همراه شما / پرگ

مصرف نارنگی در دوران بارداری

یکی از مشکلات رایج در خانم های باردار «حالت تهوع» است. برای حل مساله حالت تهوع روش های زیادی وجود دارد ما در اینجا به یکی از ساده ترین روش ها می پردازیم. «استفاده از نارنگی». میوه ای خوشمزه از دسته ی مرکبات که آب فراوان دارد و در کاهش حالت تهوع «مادران باردار» نقش بسیار زیادی دارد. این میوه باعث «درمان مسمومیت» ناشی از «بارداری» که در ماه های اول رخ می دهد می شود. حالا قصد داریم به مزایا و عوارض جانبی «نارنگی در دوره ی بارداری» بپردازیم.

– در طول بارداری مادر باید به موادغذایی مصرفی توجه کنید. خانم باردار معمولا غذاهای تند، شور و شیرین را ترجیح می دهد اما در صورتی که مواد موجود در این غذاها به رشد جنین آسیب برساند مصرف آنها مجاز نیست.

– در طول بارداری رژیم غذایی باید حاوی مواد مغذی، محصولات طبیعی، میوه و سبزیجات باشد. نارنگی نیز در طول بارداری مفید است. بیشتر مادرها مصرف میوه های آب دار را دوست دارند به همین دلیل نارنگی را به مقدار زیاد مصرف می کنند. آیا مصرف بیش از حد نارنگی مجاز است؟ بهتر است مزایا و عوارض جانبی این میوه را بررسی کنیم.

– نارنگی یکی از محبوبترین درمان ها برای مسمومیت است. ماه های اول بارداری معمولا همراه با مسمومیت می باشد. خانم باردار هیچ غذایی نمی تواند بخورد و بوی بیشتر غذاها باعث حالت تهوع می شود. این مسئله به دلیل تغییرات هورمونی است. اما ضعف، سردرد، حالت تهوع و استفراغ خسته کننده است و پیدا کردن غذایی که بتوان خورد و احساس ناراحتی نکرد کار دشواری است. نارنگی در این زمان به شما کمک می کند و شما را از شر ناراحتی های غذایی نجات می دهد.

– مرکبات سرشار از فولیک اسید هستند. این ماده برای رشد استخوان های جنین، سیستم عصبی و جفت لازم است. با افزایش مصرف فولیک اسید در دوران بارداری، احتمال سقط جنین کاهش می یابد. به همین دلیل نارنگی یکی از میوه های مفید برای خانم در طول بارداری است.

– مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند. این میوه های ضد التهاب و ورم هستند.

– وجود آهن باعث افزایش مقدار هموگلوبین می شود.

– وجود فسفر، سدیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین آ، ب و پ تعادل آب بدن را حفظ می کند و از ورم در بارداری  جلوگیری می کند.

– اسانس نارنگی ماده ای مناسب است که در آروماتراپی طرافدار زیادی دارد. این ماده بویی گرم و مطبوع دارد که باعث احساس راحتی می شود. این ماده برای خانم های باردار مناسب است و باعث کاهش نگرانی می شود.

به طور کلی نارنگی برای خانم باردار مفید است به خصوص برای افرادی که از مشکلات زیر رنج می برند:

مسمومیت

کم خونی در بارداری

بیماری های کاراتال

ورم

کمبود ویتامین در بدن

بیماری های گوارشی

یبوست

مشکلات در سوخت و ساز

استرس و تنش

عوارض جانبی و منع ها در دوران بارداری

نارنگی در بارداری

ماندرین به طور کلی برای خانم باردار مناسب است و مشکلی ایجاد نمی کند. اما برای برخی خانم ها باید این میوه منع شود. شامل:

مادرهایی که حساسیت دارند:

نارنگی میوه ای خوشمزه است اما شاید واکنش های آلرژیک ایجاد کند مانند خارش و آبریزش بینی. اگر مادر باردار بیش از حد نارنگی مصرف کنید، جنین نیز دچار آلرژی می شود و ممکن است به بیماری هایی مانند آسم، درماتیت و اگزما دچار شود. به همین دلیل مصرف بیش از حد این میوه قابل قبول نیست و بهتر است یک یا دو عدد از آن در روز خورده شود.

خانم هایی باردار با بیماری هایی مانند هپاتیت، ورم معده و بیماری های روده:

دلیل این منع این است که ماندرین باعث افزایش اسیدیته معده می شود.

همچنین مقدار زیاد ویتامین ث موجود در نارنگی بر نیرو رحم اثر می گذارد و باعث انقباض می شود. این نکته در مورد تمام مرکبات صادق است.

بهترین زمان مصرف نارنگی در ماه اول بارداری است؛ هنگامی که جنین در حال تشکیل می باشد. اما بعد از ماه پنجم بارداری بهتر است مقدار مرکبات محدود شود.

راه های استفاده و ایده های آشپزی مصرف نترنگی در دوران بارداری

راه های استفاده از نارنگی در بارداری

سالمترین راه مصرف نارنگی مصرف تازه آن است. آب نارنگی نیز مفید می باشد.

نوشیدنی نارنگی در فروشگاه ها یافت نمی شود اما می توانید خودتان در منزل تهیه کنید.

این میوه باعث قوت سیستم ایمنی بدن و سیستم گوارش می شود.

همچینین برای افزایش سلامتی می توانید از پوست نارنگی استفاده کیند. پوست نارنگی را بگیرید آن ها بشویید و در آب در حال جوش بیندازید. بگذارید غلیظ تر شود سپس یک چهارم لیوان آب آن را صبح و بعدازظهر مصرف کنید. این نوشیدنی از سردرد و حالت تهوع جلوگیری می کند.

 

همان طور که گفته شد قطعات خشک نارنگی نیز خوشمزه است. مرکبات خشک خواص خود را حفظ می کنند.

افزودن نارنگی به چای صبحانه برای سلامتی مادر مفید است. به طور کلی نارنگی نعمتی است که برای خانم باردار فرستاده شده است. اگر به آروماتراپی اعتقاد دارید مقداری اسانس نارنگی تهیه کنید.

فقط یک قطره اسانس بر روی چراغ باعث می شود بوی مطبوعی در فضای منزل بپیچد. فقط پیش از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها: , ,

Back to top