مامای همراه شما / پرگ

مضرات مصرف سیگار و الکل در زمان بارداری

یکی دیگر از مراقبت هایی که در «دوران بارداری» لازم است مادران به آن توجه کنند، دوری از «دخانیات» و «مشروبات الکی» است. در مورد دخانیات چه مصرف آن ها توسط مادر و پدر و چه صرف در معرض دود آن ها قرار گرفتن مادر موجب آسیب های جدی برای جنین می شود. «ریه ی جنین» هنوز کامل نشده است در نتیجه قدرت مقابله با مواد خارجی سمی را ندارد. در مورد «مصرف الکل» نیز وضع مشابه است. «الکل مصرفی» مادر قبل از آنکه توسط کبد تصفیه شود به سرعت از طریق جفت وارد بدن نوزاد می شود و کبد نوزاد نیز توانایی متابولیزه کردن الکل را ندارد درنتیجه موجب تشنج و «آسیب های مغزی جنین» می شود.

مصرف سیگار در دوران بارداری ممکن است سبب کم شدن وزن جنین و حتی سقط آن گردد. اگر مادری در دوران بارداری زیاد سیگار مصرف کند، چون ماده نیکوتین از راه جفت به جنین می رسد ممکن است نوزاد وی مبتلا به تشنج و رخوت گردد.
هر مادری که معتاد به سیگار است باید به هر طریق که تمایل دارد مصرف سیگار خود راکم یا قطع کند. اگر پدر و مادر هر دو سیگار می کشند باید هر دو سیگار را کم و قطع کنند.
اگر مادر باردار معتاد به الکل باشد و زیاد بنوشد، در ابتدای بارداری مقدار کمی از الکل مصرف شده بوسیله مادر به جنین می رسد ولی در دوران آخر بارداری مقدار بیشتری به بدن جنین خواهد رسید، به طوری که مقدار و میزان الکل نسوج جنین ده برابر مقدار الکل نسوج بدن مادر خواهد بود. ماده الکل در مغز و کبد و لوزالمعده جنین تجمع می یابد و ممکن است موجب مشکلات و خطراتی در این اعضا گردد.

مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری با کاهش هوش و استعداد یادگیری کودک را از پیشرفت در زندگی و بزرگسالی باز می‌دارد.
مصرف مشروبات الکلی به خصوص در سه ماه نخست بارداری توسط مادر،جنین را خطر وزن کم، سر کوچک، شکاف در لب بالایی و عارضه لب شکری قرار می‌دهد.

همچنین این کودکان از هوش و حافظه کمتر، قدرت یادگیری پایین مشکل در راه رفتن و حرف زدن مواجه هستند و نمی‌توانند مانند دیگر همسالان خود در زندگی پیشرفت و به مقامات بالا برسند.

نوع مشروبات الکلی تفاوتی ندارد و مصرف آن در دوران بارداری سلامت جنین را به خصوص در ۳ ماهه اول به دلیل تکمیل اندامهای حیاتی به خطر می‌اندازد

در ۳ ماهه دوم نیز حرکات جنین به دلیل مصرف مشروبات الکلی کند و آهسته می‌شود و هنگام تولد با کمبود وزن و مشکلات دیگر مواجه خواهد شد.

ولیوم و مقدار الکل در مشروبات مختلف متفاوت است و نمی توان حد مجاز و معینی را برای مصرف آن در دوران بارداری مشخص کرد و خانمهای باردار باید مصرف حتی مقدار اندک نیز سلامت جنین را با خطر مواجه می‌کند.

به منظور سلامت جنین و به دنیا آمدن نوزادی سالم و شاداب، مادران باید قبل از باردار مصرف الکل و سیگار را قطع و روزانه بیش از نیم ساعت از موبایل استفاده نکنند.

همچنین مصرف الکل توسط پدر نطفه را به دلیل وجود الکل در ترشحات، ضعیف و مشکلات حاملگی را افزایش می‌دهد و به همین منظور پدر و مادر باید مشروبات الکلی را ۳ماه قبل از تصمیم به بارداری قطع کنند.

انسانی دیگر، شرایط زندگی‌اش به شرایط مادر بستگی دارد. او از بدن مادر غذا دریافت میکند و به واسطه‌ی او، نفس میکشد. در این دوران و حتی پیش از آن، باید از بسیاری باید و نبایدها، پیروی کرد تا بتوان نوزادی سالم به دنیا آورد. کشیدن سیگار و مصرف الکل از جمله مواردی هستند که به دلیل عوارض زیاد در دوران بارداری و تاثیرات منفی‌ای که روی سلامت جنین میگذارند، حتماً باید در این دوران از آن‌ها دوری شود.

مضرات مصرف سیگار و الکل در دوران بارداری و تاثیرات آن‌ها روی جنین!!

بارداری خارج از رحم
خونریزی مهبل
سقط جنین
بالارفتن فشار خون و نتیجتاً کاهش دریافت غذا توسط جنین
زایمان زودرس
نوزاد کم وزن
سندروم جنین الکلی: این سندروم، موجب عقب‌افتادگی‌های جسمی و ذهنی نوزاد میشود.
اختلال در تکلم نوزاد
توصیه‌ی پزشکان در دوران بارداری

توصیه‌ی پزشکان این است که در دوران بارداری، کشیدن سیگار و مصرف الکل، حتماً باید قطع شوند تا از خطرات احتمالی‌ که برای نوزاد میتوانند داشته باشند، کاسته شود. در این بین، سیگار کشیدن پدران نیز، میتواند برای سلامت جنین، خطرناک باشد. بنابراین بهتر است آن‌ها نیز، احتیاط کنند.

 

 

برچسب ها: , ,

Back to top