مامای همراه شما / پرگ

مضرات کافئین در بارداری

مضرات کافئین در بارداری

کافئین از جمله ماده ی غذایی است که ممکن است در طول زندگی روزمره، «مادران باردار» زیاد مصرف کنند ولی باید دانست که مصرف کافئین خطراتی را به همراه دارد. در این مقاله درباره ی این خطرات صحبت کرده ایم و همچنین کافئین را به طور کامل معرفی کردیم.

کافئین چیست؟

کافئین (به انگلیسی: Caffeine) نوعی ماده شیمیایی و خوراکی است که بطور طبیعی در بیشتر مواد خوراکی و گیاهی وجود دارد و در صنعت تغذیه به بسیاری از مواد اضافه می شود. اما کافئین را در دانه، برگ یا میوه های تعدادی گیاه دیگر نیز می توان یافت. البته میزان کافئین موجود در هر یک از این مواد متفاوت است.

مصرف مواد غذایی حاوی کافئین می تواند متابولیسم بدن، میزان هوشیاری را با تحریک سیستم اعصاب مرکزی افزایش دهد و موجب احساس رفع خستگی و لذت شود به همین دلیل کافئین پرطرفدارترین داروی محرک سراسر دنیا شناخته می شود.

کافئین در چه چیزاهایی وجود دارد؟

همه ما تصور می کنیم کافئین فقط در قهوه وجود دارد. اما کافئین موجود در بیشتر مواد غذایی و نوشیدنی ها حتی از قهوه نیز بیشتر است. قهوه، چای سبز و سیاه، نوشیدنی غیر الکلی، شکلات و کاکائو حاوی مقدار زیادی کافئین هستند. در محصولات غذایی با طعم قهوه مانند بستنی، ماست، سس شکلاتی و نوشابه نیز کافئین وجود دارد. مقدار کافئین محصولات بستگی به کارخانه تولید کننده محصول دارد. برخی از داروهای مسکن، ضد سرفه و سرماخوردگی و همچنین داروهای گیاهی نیز حاوی کافئین هستند.

علاوه بر این کافئین غیر از موارد بالا، در انواع نوشیدنی های انرژی زا، انواع نوشابه ها، انواع قهوه مانند اسپرسو، کافی میکس، کافی لاته، کاپوچینو، هات چاکلت، نسکافه و غذاهایی که به صورت مصنوعی به آن اضافه شده است نیز وجود دارد.

مضرات کافئین در بارداری

کافئین یک محرک است و بیشترین تاثیر آن بالا بردن سطح هوشیاری است. کافئین فشار خون، ضربان قلب و دفع ادرار را افزایش می دهد. کافئین ادرار آور است به این معنا که آب بدن را جذب و دفع می کند، بنابراین باعث کم آبی بدن می شود. برخی مادران نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند. حساسیت نسبت به کافئین ممکن است با عصبی شدن، سوءهاضمه و یا اختلال در خواب خود را نشان دهد.  کافئین می توانددر دوران بارداری از طریق جفت به جنین برسد و به دلیل کاهش میزان جریان خون در جفت، جنین در معرض خطر قرار می گیرد.

برچسب ها: , ,

Back to top